Ερμηνευοντας και επεξηγωντας το Κορανι και την Σουννα με προσωπικες γνωμες

Άχμαντ Ελντίν

  بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد

Η ερμηνεία και η επεξήγηση του Κορανίου είναι επιστήμη και αποτελεί κατηγορία των Κορανικών επιστημών [Ουλούμ αλ Κοράν]. Κατά συνέπεια κανένας δεν έχει δικαίωμα να επεξηγεί και να ερμηνεύει το Κοράνι με την προσωπική του άποψη και γνώμη. 

Η προσωπική επεξήγηση και ερμηνεία του Κορανίου δυστυχώς υπάρχει σαν «αρρώστια» στην Ούμμα. Δεν συμβουλευόμαστε τους ειδικούς (Μουφασσιρούν) των πρώτων ορθοδόξων Μουσουλμάνων (Σάλαφ) και αυτούς που τους ακολούθησαν. Ένα θέμα το όποιο είναι αρκετά σοβαρό και δεν θα πρέπει να υποτιμούμε την σημαντικότητα του. Ο Προφήτης (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν) μας προειδοποίησε σχετικά με αυτό και παρακάτω θα δούμε μερικές αυθεντικές ρύσεις επί του θέματος.

Διαβάζουμε από την Συλλογή του Abu Dawood με νούμερο 3652 και από την συλλογή του Tirmidhee με νούμερο 2952 το εξής χαντίθ:

 «Εάν κάποιος ερμηνεύει το βιβλίο του Αλλάχ υπό το φως της προσωπικής του γνώμης, τότε ακόμα και δίκιο να έχει, είναι λανθασμένος»

 Το χαντίθ έχει χαρακτηρίσει ως μη αυθεντικό από τους λόγιους των αχαντίθ. Παρολαυτα όμως το νόημα του είναι ορθό διότι μεταδίδεται από αλλά αυθεντικά αχαντίθ τα οποία θα δούμε παρακάτω. Ο Tirmidhee συγκεκριμένα κάνει αναφορά στην ορθότητα του νοήματος που περιέχεται στο χαντίθ και αναλύει στην συλλογή του την απαγόρευση να ερμηνεύει και να επεξηγεί το Κοράνι κάποιος δίχως γνώση και σύμφωνα με προσωπικές απόψεις.

Από αρκετούς λογίους το νόημα είναι σωστό διότι εάν δεν υπήρχαν όρια και νόμοι θα δινόταν η ευκαιρία στον κάθε έναν να ερμηνεύσει το Κοράνι με βάση την γνώμη του. Ακόμα και αν απορρίπτουμε ολοκληρωτικά το χαντίθ λόγου αδυναμίας, τότε έχουμε αρκετές άλλες αναφορές που απαγορεύουν να μιλά κάποιος για το Ισλάμ δίχως γνώση και με βάση την προσωπική του άποψη και κατανόηση. 

Η γυναίκα του Προφήτη, η Άισα, ανέφερε ότι ο Απόστολος του Αλλάχ, ειρήνη και ευλογία σε αυτόν, απήγγειλε το χωρίο:

«Είναι Εκείνος που έστειλε κάτω σε σένα το Βιβλίο, όπου άλλα εδάφια είναι ξεκάθαρα κι αποτελούν το θεμέλιο του Βιβλίου, και άλλα δεν είναι ολοκληρωτικά ξεκάθαρα. Είναι εκείνοι πού οι καρδιές τους είναι πλανεμένες (από την αλήθεια), αναζητούν το διχασμό και ψάχνουν για κρυμμένες έννοιες στα μη ξεκάθαρα εδάφια (πού συμφωνούν με τα κακά πάθη τους). Κι όμως κανείς δεν γνωρίζει τις κρυμμένες έννοιες τους, παρά μόνο ο ΑΛΛΑΧ. Κι όσοι πάλι έχουν καλά θεμέλια στη γνώση, λένε: «Πιστεύομε σ’ Αυτό (σε ολόκληρο το Κοράνι – στα ξεκάθαρα και στα μη ξεκάθαρα εδάφια). Ό,τι περικλείεται στο Βιβλίο έρχεται απ’ τον Κύριο μας», και κανείς δεν θα δεχτεί νουθεσία παρά μόνο οι άνθρωποι πού έχουν κατανόηση» (Κοράνι3:7)

Έπειτα ο Απόστολος του Αλλάχ (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν) είπε «εάν δείτε αυτούς που ακολουθούν τα εδάφια (με εμμονή) που δεν είναι ολοκληρωτικά ξεκάθαρα (mutashabih), τότε σε αυτούς αναφέρεται ο Αλλάχ ως πλανεμένους γιαυτό να τους προσέχετε» [Bukhari νούμερο 4547 και Muslim νούμερο 4823]

Ο Abdullaah Ibn Masood ανέφερε για κάποιον που ερμήνευσε ένα κορανικό εδάφιο με βάση την προσωπική του γνώμη:

«Αυτός που έχει γνώση να αναφερθεί για το θέμα που γνωρίζει και αυτός που δεν έχει γνώση να πει απλά – ο Αλλάχ γνωρίζει καλύτερα -. Αυτό αντικατοπτρίζει την κατανόηση που έχει ένα όταν δεν ξέρει» [Muslim νούμερο 5012]

Ο Ali Ibn Abu Talib είπε: «εάν η θρησκεία βασιζόταν σε απόψεις και γνώμες τότε πιο σημαντικό θα ήταν να σκουπίζαμε το κάτω μέρος των υποδημάτων μας παρά το πάνω. Όμως είδα τον Απόστολο του Αλλάχ, ειρήνη και ευλογία σε αυτόν, να σκουπίζει το πάνω μέρος των υποδημάτων του. [Abu Dawood νούμερο 162 και 164 και είναι αυθεντικό από τον Shaikh al-Albani]

Ο Abu Bakr είπε: « Ποια γη θα με κουβαλήσει και ποιος ουρανός θα με καλύψει εάν μιλήσω για το βιβλίο του Αλλάχ δίχως γνώση;» [από το Ταφσίρ του Τάμπαρι και επίσης από το «Muqadimah fi usool at-Tafseer του Ibn Taymiyyah σελ. 261»]

Είναι παραπάνω από ξεκάθαρο, από το Κοράνι και τις αυθεντικές ρήσεις του Αποστόλου και των Σαχάμπα, ότι απαγορεύεται να μιλάμε δίχως γνώση. Πιο συγκεκριμένα απαγορεύεται να τοποθετούμαστε με βάση την προσωπική μας κατανόηση και άποψη για το Ισλάμ. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι μια πρακτική που γέννησε και γεννάει αιρέσεις και κακοδοξίες.

Είθε ο Αλλάχ ο Ύψιστος να μας προστατέψει και να μας καθοδηγήσει

Ετικέτες: , , , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Αρέσει σε %d bloggers: