Η μουσική απαγορεύεται ξεκάθαρα στο Ισλάμ – حكم الأغاني والموسيقى

Άχμαντ Μ.Ελντίν – أحمد بن محيي الدين

الحمد لله رب العالمين، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين، أما بعد

Το Ισλάμ απαγορεύει την μουσική και οι αποδείξεις είναι οι εξής:

1) Απόδειξη από το Κοράνι. Λέει ο Ύψιστος:

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ 

«Και είναι αυτοί που αγοράζουν λόγια του αέρα για να παραπλανήσουν από το Δρόμο του Αλλάχ» {Κοράνι 31:6}

Ο σαχάμπι Ίμπν Αμπαάς σχολίασε τον εδάφιο λέγοντας: «Ο Αλλάχ αναφέρει ως «λόγια του αέρα» τα τραγούδια και την μουσική» {Ταφσίρ ατ- Τάμπαρι τόμος 21, σελ.40}

2) Απόδειξη από την Σούννα – Αχαντίθ:

Ο Προφήτης صلى الله عليه و سلم είπε:

لَيَكُونَنَّ مِنْ أُمَّتِي أَقْوَامٌ يَسْتَحِلُّونَ الْحِرَ وَالْحَرِيرَ وَالْخَمْرَ وَالْمَعَازِفَ

«Μερικοί από την Ούμμα μου θα είναι άτομα που θα επιτρέψουν την μοιχεία, το μετάξι, το αλκοόλ, και τα μουσικά όργανα…» {Μπουχάρι νο. 5590}

Αυτό μπορούμε κάλλιστα να του δούμε και σαν μια προφητεία. Ο Απόστολος είπε ότι θα επιτραπεί άστοχα κάτι (μουσική) το όποιο είναι απαγορευμένο. Μάλιστα το αναφέρει ανάμεσα σε βαριά αμαρτήματα όπως το απαγορευμένο σεξ (μοιχεία) και την κατανάλωση του αλκοόλ. Και δυστυχώς βλέπουμε πολλούς που ακούνε μουσική νομίζοντας ότι είναι χαλαάλ (επιτρεπτό).  

3) Απόδειξη: Η κατανόηση των Σαχάμπα (μαθητών/οπαδών του Προφήτη):

سَمِعَ ابْنُ عُمَرَ، مِزْمَارًا – قَالَ – فَوَضَعَ أُصْبُعَيْهِ عَلَى أُذُنَيْهِ وَنَأَى عَنِ الطَّرِيقِ وَقَالَ لِي يَا نَافِعُ هَلْ تَسْمَعُ شَيْئًا قَالَ فَقُلْتُ لاَ ‏.‏ قَالَ فَرَفَعَ أُصْبُعَيْهِ مِنْ أُذُنَيْهِ وَقَالَ كُنْتُ مَعَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَسَمِعَ مِثْلَ هَذَا فَصَنَعَ مِثْلَ هَذَا

Ο Νάφι’ είπε: Ο Ιμπν Ούμαρ άκουσε μια μελωδία από ένα σωλήνα (πνευστό όργανο της εποχής). Έβαλε τα δάχτυλα του στα αυτιά του (να μην ακούει) και απομακρύνθηκε από τον δρόμο. Είπε σε εμένα (στον Νάφι’) «ακούς τίποτα;» Είπα: «όχι». Και αφού έβγαλε τα δάχτυλα από τα αυτιά του είπε: «Ήμουν μαζί με τον Προφήτη και όταν άκουσε κάτι παρόμοιο έκανε το ίδιο (έβαλε τα δάχτυλα του στα αυτιά του) {Άμπου Νταούντ, νο.4924-4925}

4) Απόδειξη: Οι δηλώσεις των λογίων (Ουλεμά):

Ο Ιμπν Ταημία είπε για το χαντίθ του Προφήτη, απο την συλλογή του Μπουχάρι που απαγορεύει την μουσική και τα μουσικά όργανα:

«Το χαντιθ ξεκάθαρα δείχνει την απαγόρευση των μουσικών οργάνων. Περιγράφονται ως «μα’αάζιφ» και οι λόγιοι της Αραβικής γλώσσας συμφωνούν». {αλ-Ματζμού’ου τόμος 11 σελ. 535}

Ο Ιμάμ Ιμπν Ουλ Κάγιεμ λέει χαρακτηριστικά:

«Οι αναφορές των σαχάμπα για την απαγόρευση του τραγουδιού και της μουσικής μας αρκούν ως απόδειξη» {Ιγαάθατ αλ λαχφάαν τόμος 1 σελ. 258}

Ο μεγάλος ιμάμης, ο Ιμπν Κουντάμα, θεωρεί απαγορευμένη την μουσική, το τραγούδι και τα μουσικά όργανα με βάση τα λεγόμενα του Προφήτη και των Σαχάμπα  στο έργο του Αλ-Μούγνι, τόμος 10 σελ.173

Και οι 4 γνωστές Ισλαμικές νομολογικές σχολές (Φίκχ) απαγορεύουν τα μουσικά όργανα και την μουσική όπως καταγράφει ο Αλλάμα, ο Μουχάντιθ, ο Σέηχ αλ Αλμπάνι, στο ας Σαχίχα τόμος 1, σελ 145.

Και το χαντίθ που «επιτρέπει την μουσική» για τις γιορτές;

Το χαντίθ το οποίο αναφέρεται στην γιορτινή ημέρα περιορίζεται στο ότι επιτρέπεται τα παιδάκια να τραγουδούν (όχι μεγάλοι και γυναίκες) γιορτινά χωρίς μουσικά όργανα και απλά επιτρέπεται το ντέφι (χωρίς τα κρούστα πιατάκια να το συνοδεύουν γύρω γύρω). Αυτό απορρέει από τα λόγια του Αποστόλου. Επίσης να διαχωρίσουμε το τραγούδι από το ποίημα. Το πρώτο απαγορεύεται και το δεύτερο επιτρέπεται με προϋποθέσεις (να έχει ισλαμικό περιεχόμενο και να μην συνοδεύεται με μουσικά όργανα).

Είμαι «Χάναφι» άρα μπορώ να ακούω μουσική μιας και το επέτρεψε ο Ιμάμης Άμπου Χανίφα;

Ο Ιμάμης Άμπου Χανίφα ουδέποτε επέτρεψε τα μουσικά όργανα και την μουσική. Το αντίθετο ακριβώς, μιας και στην νομολογική του αναφορά περί μουσικής το μάδχαμπ του Ιμάμη Αμπου Χανίφα είναι και το πιο αυστηρό χαρακτηρίζοντας και συνδέοντας με κούφρ (απιστία) αυτούς που ακούνε μουσική {Ιγαάθατ αλ-λαχφάαν τόμος 1 σελ. 425}

Ορισμένοι λένε: «Συμφωνώ και κατανοώ ότι απαγορεύεται, αλλά μου είναι πολύ δύσκολο να σταματήσω να ακούω μουσική»

Γνωρίζουμε και κατανοούμε απόλυτα ότι για μερικά αδέλφια μας το να κοπεί η μουσική είναι δύσκολο. Να θυμάστε ότι μετρά η πρόθεση και η προσωπική προσπάθεια. Προσπάθεια σημαίνει ότι ίσως στην αρχή δεν τα καταφέρουμε αλλά με προσπάθεια, θέληση και πίστη είναι θέμα χρόνου να αφήσουμε το χαράμ. Ο Άμπου Τουράμπ έλεγε: «Εάν ένα άτομο αποφασίσει να εγκαταλείψει την αμαρτία, ο Αλλάχ θα του στείλει ενισχύσεις από όλες τις πλευρές. Αυτά που σηματοδοτούν την «μαυρίλα» της καρδιάς ενός ανθρώπου είναι τρία πράγματα: Να μην φροντίσει να διαφύγει από την αμαρτία, να μην φροντίσει να βρει ένα τόπο οπου η υπακοή μπορεί να λάβει χώρο, ούτε μέρος για να ακούσει λόγια προειδοποίησης.»

Είναι κατανοητό λοιπόν ότι στην αρχή μπορεί να είναι λίγο δύσκολο αλλά αυτό που δεν δικαιολογείται είναι να το παρουσιάζουμε ως επιτρεπτό (χαλάλ) το άκουσμα της μουσικής (αφού γνωρίζουμε βεβαίως ότι είναι λάθος) πόσο μάλλον όταν το δημοσιοποιούμε (σε fb, twitter, κτλ). Διαβάζουμε σε αυθεντικό χαντίθ στη συλλογή του Ιμάμη Μούσλιμ, χαντίθ νούμερο 2990:

حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ، وَمُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمٍ، وَعَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ، قَالَ عَبْدٌ حَدَّثَنِي وَقَالَ، الآخَرَانِ حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، حَدَّثَنَا ابْنُ أَخِي ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ عَمِّهِ، قَالَ قَالَ سَالِمٌ سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ، يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ ‏»‏ كُلُّ أُمَّتِي مُعَافَاةٌ إِلاَّ الْمُجَاهِرِينَ وَإِنَّ مِنَ الإِجْهَارِ أَنْ يَعْمَلَ الْعَبْدُ بِاللَّيْلِ عَمَلاً ثُمَّ يُصْبِحُ قَدْ سَتَرَهُ رَبُّهُ فَيَقُولُ يَا فُلاَنُ قَدْ عَمِلْتُ الْبَارِحَةَ كَذَا وَكَذَا وَقَدْ بَاتَ يَسْتُرُهُ رَبُّهُ فَيَبِيتُ يَسْتُرُهُ رَبُّهُ وَيُصْبِحُ يَكْشِفُ سِتْرَ اللَّهِ عَنْهُ ‏»‏ ‏.‏ قَالَ زُهَيْرٌ ‏»‏ وَإِنَّ مِنَ الْهِجَارِ ‏»‏ ‏.

 «Όλοι από την Ούμμα μου (Μουσουλμάνοι) θα λάβουν συγχώρεση για τις αμαρτίες τους, εκτός από αυτούς που τις δημοσιοποιούν (τις αμαρτίες τους). Και αυτό σημαίνει ότι το άτομο θα κάνει μια πράξη (αμαρτίας) την νύχτα και θα την αναφέρει το πρωί στους ανθρώπους ότι έκανε το τάδε όταν ο Αλλάχ την έκρυψε (και αυτός την αποκάλυψε). Και κάνει μια πράξη (αμαρτίας) την ημέρα και όταν έρχεται η νύχτα την αναφέρει στους ανθρώπους ότι έκανε το τάδε όταν ο Αλλάχ την έκρυψε (και αυτός την αποκάλυψε)»  Δείτε εδώ την επεξήγηση της ρήσης. 

 وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد   

Ετικέτες: , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.