Ερώτηση για την ονομασία «Σάλαφι» (Σαλαφιστής) – هل يجوز التسمي بالسلفي

Άχμαντ Μ.Ελντίν – أحمد بن محيي الدين

الحمد لله رب العالمين، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين، أما بعد

Ερώτηση:

σελεμ αλικουμ θέλω να ρωτήσω ο προφήτης ήταν μουσουλμάνος σκέτο τότε τώρα πως γντ να ονομάζουμε ο ενας τον άλλον σουνι σελεφι σια κλπ ??? ο προφήτης έδωσε το μονοπάτι και όποιος θέλει το ακολουθεί απο εκεί και περα όποιος πάρει άλλο μονοπάτι θα έχει μεγάλο πρόβλημα και αυτή που περνούν το σωστό μονοπάτι λέγονται μουσουλμάνοι όπως ονομαζόταν ο προφήτης αλισαλατ ουε σελεμ και οι σαχαμπα όπου δεν ανεφερετε πουθενά οτι ήταν σουνι

Απάντηση:

Ο όρος Σαλαφισμός δεν περιγράφει το θρήσκευμα στο οποίο ανήκουμε, ο όρος Σαλαφισμός περιγράφει την μεθοδολογία κατανόησης της θρησκείας μας (Ισλάμ). Ναι, είμαστε Μουσουλμάνοι αλλά πως ερμηνεύουμε το Ισλάμ; Όλοι αυτοί που δηλώνουν ότι είναι Μουσουλμάνοι λένε ότι ακολουθούν το ορθό μονοπάτι και όλοι λένε ότι ακολουθούν το Κοράνι και την Σούννα, αλλά βάση ποιας μεθοδολογίας; Εδώ έρχεται ο συμπληρωματικός όρος «Σουννίτης» η πιο συγκεκριμένα «Σαλαφιστής» έτσι ώστε να τονίσει την ορθή και αυθεντική κατανόηση του Ισλάμ, όχι το θρήσκευμα αυτό καθεαυτό.

Όλες οι αιρέσεις, οι σέκτες, ακόμα και αυτές που δεν ανήκουν στο Ισλάμ όπως για παράδειγμα οι Ισμαηλήτες και οι Δρούζοι, θα ομολογήσουν το Ισλάμ ως θρησκεία τους, και θα ισχυριστούν ότι ακολουθούν το Κοράνι και την Σούννα. Όταν όμως βάλεις τον παράγοντα ερμηνεία και μεθοδολογία κατανόησης και τήρησης, εδώ ακριβώς αρχίζουν και διαχωρίζονται. Διότι ο κάθε ένας από αυτούς ακολουθεί την ερμηνεία που θέλει και την μεθοδολογία που επιθυμεί ως προς την τήρηση της θρησκείας.

Σε αυτό το σημείο επιβάλλεται ο συμπληρωματικός όρος Σάλαφι/Σαλαφισμός έτσι ώστε να τονιστεί η ορθόδοξη ερμηνεία και μεθοδολογία τήρησης του Ισλάμ. Ο Μουσουλμάνος δεν μπορεί να ανήκει σε σέκτες και γκρούπες αιρέσεων, οφείλει να διακρίνεται ονομαστικά, (κυρίως) πρακτικά και μεθοδολογικά έχοντας το ορθόδοξο/αυθεντικό στοιχείο.

Όταν ρωτήσεις αυτές τις αιρετικές ομάδες ποια είναι η θρησκεία τους, θα σου πούνε το Ισλάμ. Όταν τους ρωτήσεις ποιες είναι οι πηγές της θρησκείας τους, θα σου πούνε το Κοράνι και η Σούννα. Όταν όμως τους ρωτήσεις, «και πως κατανοείτε και ερμηνεύετε αυτά τα κείμενα;» Εδώ ο κάθε ένας θα σου δώσει διαφορετική απάντηση, δηλώνοντας ως πηγή κατανόησης έναν Ιμάμη (που τον ακολουθούν τυφλά), η μια δογματική σχολή σκέψης που την ακολουθούν με παρωπίδες, είτε παρερμηνεύουν τον αποκεκαλυμμένο λόγο με ανθρώπινες λογικές, κουλτούρες και φιλοσοφικούς στοχασμούς. 

Όταν καλέσεις αυτές τις γκρούπες να ακολουθήσουν το Ισλάμ έτσι όπως το εφάρμοσαν οι Σαχάμπα (οι μαθητές και οι πρώτοι οπαδοί του Προφήτη), να ακολουθήσουν την μεθοδολογία τήρησης και κατανόησης των Σαχάμπα γενικότερα, δηλαδή την Σαλαφία (Ισλαμική Ορθοδοξία), τότε θα τους δεις να απομακρύνονται προτιμώντας τις σαθρές λογικές και τις προσωπικές τους ερμηνείες η τις ερμηνείες των πλανεμένων ιμάμηδων στους οποίους είναι φανατικά προσκολλημένοι.

Τι σημαίνει Σαλαφία (Σαλαφισμός) και γιατί είναι ένας εύστοχος όρος που παραπέμπει στην Ισλαμική Ορθοδοξία και στο αυθεντικό Ισλάμ;

Στην αραβική γλώσσα με την λέξη «Σάλαφ» εννοούμε τους ενάρετους και ορθόδοξους Μουσουλμάνους προκάτοχους μας. Πιο συγκεκριμένα, «Σάλαφ» στην Ισλαμική ορολογία εννοούμε τις πρώτες 3 γενιές των Μουσουλμάνων. Με άλλα λόγια τους πρώτους Μουσουλμάνους. Η πρώτη γενιά είναι οι «Σαχάμπα», οι σύντροφοι του Προφήτη μας Μουχάμαντ صلى الله عليه وسلم. Η δεύτερη γενιά είναι οι «Ταμπιήν», αυτοί που ακολούθησαν μετέπειτα – οι μαθητές των Σαχάμπα. Και η τρίτη γενιά είναι οι «Τάμπα ατ Ταμπιήν» αυτοί που ακολούθησαν τους «Ταμπιήν» – οι μαθητές των Ταμπιήν. Αυτές οι τρεις γενιές θεωρούνται παράδειγμα προς μίμηση ως προς την μεθοδολογία κατανόησης του Ισλάμ με πίστη και πράξεις. Και η απόδειξη βρίσκεται στο χαντίθ του Προφήτη μας صلى الله عليه وسلم, που λέει:

 خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ،

«Οι καλύτεροι άνθρωποι είναι αυτοί της γενιάς μου έπειτα η γενιά που ακολούθησε, έπειτα η γενιά που ακολούθησε.»{Μπουχάρι, νο.6429}

Ο Αλλάχ τονίζει στο Κοράνι ότι πρέπει να ακολουθούμε τους Σαχάμπα:

وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

«Τους πρωτοπόρους (στο Ισλάμ), οι πρώτοι απ’ τους Μουχάτζιρούν μετανάστες που εγκατέλειψαν (τα σπίτια τους) κι (οι πρώτοι) Ανσάρ (υποστηρικτές της Μεδίνας), που βοήθησαν, καθώς επίσης κι αυτοί που τους ακολούθησαν με καλές πράξεις, ο Αλλάχ είναι ικανοποιημένος με αυτούς, και αυτοί με Αυτόν. Γι’ αυτούς (όλους) ο Αλλάχ ετοίμασε Κήπους, που κάτω τους κυλούν ποτάμια, για παντοτινή τους διαμονή. Αυτή είναι η (πιο) μεγάλη Νίκη.» {Κοράνι 9:100}

Και να πιστεύουμε έτσι όπως πίστευαν οι Σαχάμπα:

وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا

«Κι όποιος εναντιώνεται στον Απόστολο, μετά τη καθοδήγηση που φανερά του αποκαλύφθηκε, κι ακολουθήσει άλλο δρόμο εκτός εκείνου των πιστών, θα τον εγκαταλείψουμε στο δρόμο που διάλεξε και θα οδηγηθεί στην φωτιά. Τι άθλιο τέλος!» {Κοράνι 4:115}

Και όποιος ακολουθεί άλλο δρόμο, μεθοδολογία και κατανόηση από αυτόν των πιστών, και εδώ «οι πιστοί» αυτοί είναι οι Σαχάμπα, τότε θα μείνει εγκαταλελειμμένος και εγκλωβισμένος σε αυτό που διάλεξε και αυτό που διάλεξε (αίρεση, πλάνη, λανθασμένη κατανόηση για το Ισλάμ) είναι ένα άθλιο τέλος οπου θα τον οδηγήσει στη φωτιά της Κόλασης. {Ταφσίρ ας Σάαντι, τόμος 1, σελ. 428}

Ο Σάλαφ-ι (Σαλαφιστής) στην αραβική γλώσσα δηλώνει τον οπαδό των Σάλαφ και συγκεκριμένα δηλώνει ότι ο Μουσουλμάνος κατανοεί και ερμηνεύει το Ισλάμ έτσι όπως το κατανόησαν και το ερμήνευαν οι ενάρετοι προκάτοχοι από τους Σάχαμπα και τους μαθητές τους. Με άλλα λόγια, ο Σάλαφι η Σαλαφιστής είναι αυτός που ακολουθεί το παράδειγμα των πρώτων Ορθοδόξων Μουσουλμάνων. Κατανοεί το Ισλάμ όπως το κατανόησαν οι μαθητές του Προφήτη, τόσο στο δόγμα όσο και στην λατρεία, και δεν καινοτομεί ούτε επινοεί (αιρέσεις). Αυτή είναι η Ισλαμική Ορθοδοξία. Και πράγματι είναι ο πιο εύστοχος όρος έτσι ώστε να δηλωθεί το αυθεντικό Ισλάμ, διαχωρίζοντας το από ψεύτικες, αιρετικές και πλανεμένες ερμηνείες.

Ο Προφήτης صلى الله عليه وسلم προφήτεψε ότι θα υπάρξουν πλανεμένες ομάδες, είπε:

«Η Ούμμα θα χωριστεί σε 73 ομάδες, όλες θα είναι στη φωτιά εκτός από μια. (Οι Σαχάμπα ρώτησαν) και ποια θα είναι αυτή ω Απόστολε του Αλλάχ (η σωμένη); Απάντησε, (είναι αυτή που ακολουθεί) την μεθοδολογία μου και την μεθοδολογία των συντρόφων μου (Σαχάμπα)» {Τιρμιδί, 2641}

Ο Σαλάφισμος δεν είναι κίνημα ούτε σέκτα. Είναι η ορθόδοξη μεθοδολογία κατανόησης και τήρησης του Ισλάμ. Όταν λέει κάποιος ότι είναι Σάλαφι (Σαλαφιστής) στην ουσία δηλώνει ότι είναι Ορθόδοξος Μουσουλμάνος, οπαδός και ακόλουθος των πρωτορθόδοξων Μουσουλμάνων (του Προφήτη και των μαθητών του).

Συνεπώς, ο Μουσουλμάνος είναι υποχρεωμένος να ακολουθήσει την ορθόδοξη ερμηνεία του Ισλάμ, αυτή που είναι προσκολλημένη στην ερμηνεία των Σαχάμπα και των μαθητών τους, και να μείνει μακριά από κάθε άλλη ερμηνεία που εναντιώνεται στην ευλογημένη κατανόηση τους. Με αυτόν τον τρόπο δηλώνει τον εαυτό του ως Σάλαφι (Σαλαφιστής) και προστατεύει την πίστη του από αιρέσεις οι οποίες λειτουργούν καταστρεπτικά για τον ίδιο.

Προσοχή όμως: Δεν συνίσταται κάποιος να κάνει κατάχρηση της λέξης «Σάλαφι», όπως δυστυχώς βλέπουμε από πολλούς. Δεν επιτρέπεται κάποιος να χρησιμοποιεί την λέξη Σάλαφι σε πλαίσια κομματικοποίησης η εξύψωσης του εαυτού του. Διότι αυτό που μετράει δεν είναι η ταμπέλα αλλά οι πράξεις και η εφαρμογή αυτού του τιμητικού τίτλου. Επιτρέπεται μόνο η ορθή χρήση του όρου (και μερικές φορές επιβάλλεται). Παράδειγμα: Κάποιος μπορεί να πει ότι είναι Σάλαφι όταν είναι ανάμεσα σε αιρετικούς όπως τους σουφι και τους υπόλοιπους η όταν θέλει να διαχωρίσει την θέση του από αιρετικές απόψεις, γνώμες και πρακτικές. Όπως λένε και οι Ουλεμά: «Είμαστε Μουσουλμάνοι ανάμεσα στους άπιστους, Σουννίτες ανάμεσα στις αιρέσεις και Σαλαφιστές ανάμεσα στις κακοδοξίες και ανορθόδοξες πρακτικές». Και πάντα πρέπει να θυμόμαστε ότι ο τίτλος και η ταμπέλα δεν σημαίνει τίποτα απολύτως όταν οι πράξεις μας δεν είναι ανάλογες. Δεν μπορείς να λες ότι είσαι Σάλαφι αλλά οι πράξεις σου να εναντιώνονται στην Σαλαφία, όπως βλέπουμε πολλά παραδείγματα σήμερα. Μια τέτοια ονομασία δεν επιτρέπεται όταν δεν υπάρχουν οι ανάλογες πράξεις έτσι ώστε να υποστηριχτεί αυτό που δηλώνεται. Και επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Σαλαφισμός είναι μέθοδος τήρησης και ορθής ερμηνείας της πίστης, όχι κάτι που περιορίζεται μόνο σε έναν τίτλο η ονομασία.

Αναλυτικές πληροφορίες, μαζί με τις αποδείξεις τους από το Κοράνι και την Σούννα, για την υποχρέωση της τήρησης του Σαλαφισμού ως μεθοδολογία και ερμηνεία/κατανόηση, θα βρεις στην ομιλία με τίτλο: «Τι είναι ο Σαλαφισμός και ποιοι είναι οι Σαλαφιστές» 

Άχμαντ Μ.Ελντίν – أحمد بن محيي الدين
Διπλωματούχος Ισλαμικής Θεολογίας
Τζαμί «Σάλαφ ους Σάλιχ» (Αρ Ραχμάν)
IslamForGreeks.org – AhmadEldin.blog

والحمد لله رب العالمين، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وآله وصحبه

Ετικέτες: , , , , , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.