Ο Ισλαμικός μήνας Σααμπάν και η προετοιμασία για το Ραμαζάνι – شعبان والتهيئة لرمضان

Άχμαντ Μ.Ελντίν – أحمد بن محيي الدين

الحمد لله رب العالمين، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين، أما بعد

Βρισκόμαστε στον 8ο μήνα του Ισλαμικού ημερολογίου, στο μήνα του Σααμπάν. Λιγότερο από ένας μήνας απομένει έτσι ώστε να καλωσορίσουμε το μήνα του Ραμαντάν στον οποίο νηστεύουμε και αυξάνουμε τις εθελοντικές πράξεις λατρείας.

Ο μήνας Σααμπάν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένα καλό φροντιστήριο προετοιμασίας για να υποδεχτούμε τον μήνα του Ραμαντάν. Ο μεγάλος Ιμάμης και λόγιος, Ίμπν Ράτζαμπ, καταγράφεται να λέει στο Λαταάιφ αλ Μαάριφ (σελ.258)

وقد قيل: في صوم شعبان معنى آخر: أن صيامه كالتمرين على صيام رمضان لئلا يدخل في صوم رمضان على مشقة وكلفة بل قد تمرن على. الصيام واعتاده ووجد بصيام شعبان قبله حلاوة الصيام ولذته فيدخل في صيام رمضان بقوة ونشاط. ـ
ولما كان شعبان كالمقدمة لرمضان شرع فيه ما يشرع في رمضان من الصيام وقراءة القرآن ليحصل التأهب لتلقي رمضان وترتاض النفوس بذلك على طاعة الرحمن

«Ειπώθηκε από ορισμένους (λόγιους) ότι ένας από τους λόγους (θετικό αποτέλεσμα που προκαλεί) της νηστείας στον μήνα Σααμπάν είναι ότι λειτουργεί σαν εκπαίδευση για την νηστεία στο μήνα του Ραμαντάν, έτσι ώστε κάποιος να εισέρθει στο μήνα του Ραμαντάν έχοντας καλή κατάσταση, κατάλληλη προετοιμασία και να είναι συνηθισμένος στη νηστεία. Και μέσω της νηστείας στο μήνα Σααμπάν, το άτομο θα γευτεί τη γλυκύτητα της νηστείας και θα εισέρθει στο Ραμαντάν με ενέργεια και αποφασιστικότητα»

Ο μήνας Σααμπάν είναι ο πρόδρομος του Ραμαζανίου. Ότι έχει νομοθετηθεί για το Ραμαζάνι, όπως η νηστεία και η απαγγελία του Κορανίου, ομοίως έχει νομοθετηθεί και για το Σααμπάν έτσι ώστε κάποιος να είναι προετοιμασμένος να συναντήσει το Ραμαντάν και να είναι συνηθισμένος στην υπακοή του αρ Ραχμάν (του Αλλάχ)»  

Η νηστεία στο μήνα του Σααμπάν συνιστάται (εθελοντικά) ως προετοιμασία για το μήνα του Ραμαντάν και κυρίως συνίσταται ως Σούννα. Ο Προφήτης Μουχάμαντ صلى الله عليه و سلم συνήθιζε να νηστεύει είτε πολύ σε αυτό τον μήνα είτε ολόκληρο τον μήνα

 كَانَ يَصُومُ شَعْبَانَ كُلَّهُ كَانَ يَصُومُ شَعْبَانَ إِلاَّ قَلِيلاً

«Νήστευε ολόκληρο τον μήνα του Σααμπάν, εκτός από λίγες ημέρες του» {Μούσλιμ, νο.1156}

Δεν επιτρέπεται στον πιστό να νηστεύει μετά το μισό του μήνα, διότι ο Απόστολος του Αλλάχ صلى الله عليه و سلم είπε:

 إِذَا بَقِيَ نِصْفٌ مِنْ شَعْبَانَ فَلاَ تَصُومُوا

«Όταν το μισό (του μήνα) Σααμπάν έχει ολοκληρωθεί, τότε μην νηστεύετε» {Τιρμιδί, νο.738}

Από την συγκεκριμένη απαγόρευση εξαιρούνται οι πιστοί που έχουν συνήθειο να νηστεύουν ολόκληρο το μήνα του Σαάμπαν η τον περισσότερο. Η απαγόρευση ισχύει γιαυτους που επιτηδευμένα ξεκινούν νηστεία μετά από το μισό του μήνα. {Φατάουα Ίμπν Μπάζ, τόμος 15, σελ.385}

Όσον αφορά την 15η του μήνα Σααμπάν, δεν υπάρχει καμία αυθεντική αναφορά από τον Προφήτη صلى الله عليه و سلم για να την ξεχωρίσουμε και να την τιμήσουμε κάνοντας νηστεία, προσευχές και γενικότερα πράξεις λατρείας. Οι αναφορές που έχουμε είναι προβληματικές στην αλυσίδα μετάδοσης τους καθώς επίσης υπάρχουν πολλές αδύναμες και πλαστές ρήσεις.

Ο Ιμάμης και λόγιος, ο Αλλάμα Ίμπν Μπάζ είπε:

«Δεν υπάρχει αυθεντικό χαντίθ σχετικά με την νύχτα της 15ης του Σά’αμπάν. Όλα τα αχαντίθ που έχουν αφηγηθεί σχετικά με αυτή είναι επινοημένα και αναξιόπιστα, δεν έχουν καμία βάση. Δεν υπάρχει κάτι το ιδιαίτερο και ξεχωριστό σε αυτήν την νύχτα, ούτε απαγγελία του Κορανίου, ούτε προσευχή (συγκεκριμένη), είτε ατομική είτε σε συνάθροιση. Η αναφορά ορισμένων λόγιων σε αυτήν την νύχτα είναι αβάσιμη και μη έγκυρη. Συνεπώς, δεν επιτρέπεται να ξεχωρίζεται αυτή η νύχτα για συγκεκριμένες πράξεις λατρείας (νηστεία, προσευχή, γιορτή, κτλ). Αυτή είναι η ορθή θέση» {Φατάουα Ισλαμία, τόμος 4, σελ.511}

Τα μη αυθεντικά αχαντίθ πέρασαν σε ορισμένους λαούς με αποτέλεσμα πολύς κόσμος σήμερα να έχει την εντύπωση ότι οφείλει να νηστέψει ειδικά την 15η μέρα του μήνα Σααμπάν. Έτσι λοιπόν απαγορεύεται να ξεχωρίζουμε την ημέρα αυτή και να την τιμούμε κάνοντας εθελοντικές προσευχές και νηστεία, εκτός αν πρόκειται για συνηθισμένες πράξεις λατρείας στις οποίες απουσιάζει η πρόθεση να τιμήσουμε και να ξεχωρίσουμε αυτήν την νύχτα. {«Φατάουα αρκάν ουλ Ισλάμ» τόμος 2 σελ. 677 του λογίου Ιμπν Ουθαημήν} 

Οι λόγιοι διευκρινίζουν ότι κάποιος που συνηθίζει να κάνει εθελοντικές προσευχές γενικά μέσα στο μήνα, και όχι ξεχωρίζοντας την 15η του μήνα, και κάνοντας εθελοντική νηστεία χωρίς καμία πρόθεση να τιμήσει την συγκεκριμένη ημέρα, τότε αυτό επιτρέπεται διότι είναι στα πλαίσια των εθελοντικών πράξεων λατρείας που μπορούν να γίνουν οποτεδήποτε, πάντα στα πλαίσια της Σούννα του Προφήτη صلى الله عليه و سلم 

Εάν ωφεληθήκατε και σας άρεσε η ανάρτηση, βοηθήστε μας να συνεχίσουμε ενισχύοντας το IslamForGreeks. Δείτε εδώ τους τρόπους που μπορείτε να στηρίξετε τις προσπάθειες


Κατηγορίες:Μουσουλμάνοι

Ετικέτες: , ,