Προτρεπει το Κορανι στη βια και στον πολεμο;

Άχμαντ Ελντίν 

بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد

Το Κοράνι συχνά κατηγορείται για απρόκλητη βία και δήθεν τα εδάφια του προωθούν τον πόλεμο. Αυτές οι κριτικές, καθώς επίσης και άλλες παρόμοιες κατηγορίες, δεν έχουν καμία απολύτως βάση όταν μελετάμε το Κοράνι στο σωστό του θεολογικό και ιστορικό πλαίσιο. Μελετώντας τα «βίαια» εδάφια του Κορανίου θα δούμε ότι απευθύνονται σε όσους είναι σε κατάσταση πολέμου με τους Μουσουλμάνους και όχι γενικά και αόριστα χωρίς αιτία εναντίων των μη Μουσουλμάνων.

Η μέθοδος των επικριτών είναι να παίρνουν ορισμένα Κορανικά εδάφια που μιλούν για την επίθεση και την άμυνα απέναντι στον εχθρό και να τα παρουσιάζουν χωρίς καμία πηγή η απόδειξη από το Ιστορικό τους πλαίσιο σαν βίαια χωρία. Στις ελάχιστες φορές που μπαίνουν στην διαδικασία να χρησιμοποιήσουν πηγές τις διαστρεβλώνουν με την γνωστή μέθοδο της κοπτοραπτικής. Δεν παρουσιάζουν ούτε και τους ενδιαφέρει για ποιο λόγο αυτά τα εδάφια αποκαλύφτηκαν στους Μουσουλμάνους, ούτε καν μελετάνε τις συνθήκες που βρισκόντουσαν οι πρώτοι Μουσουλμάνοι με αποτέλεσμα να παρερμηνεύονται τα χωρία του Κορανίου και άστοχα να παρουσιάζουν ένα βιβλίο που δήθεν καλεί στον πόλεμο και την βία χωρίς αιτία.

Σε αυτό το άρθρο επιθυμώ να δώσω μια γενική απάντηση στις αστήριχτες κριτικές ξεκινώντας με το εδάφιο του Κορανίου που λέει:

«Και να πολεμάτε για χάρη του ΑΛΛΑΧ όσους σας πολεμούν, αλλά μην ξεπερνάτε τα όρια, γιατί ο ΑΛΛΑΧ δεν αγαπά τους παραβάτες.» (Κοράνι 2:190)

Ένας πόλεμος για να γίνει από μεριά των Μουσουλμάνων πρέπει να έχει μια απλή και λογική προϋπόθεση. Αυτή είναι ότι κάποιος τους πολεμά με τον έναν η τον άλλον τρόπο, αυτούς και την πίστη τους (Ισλάμ). Όλα τα πολεμικά η «εχθρικά» εδάφια του Κορανίου και τα λεγόμενα του Προφήτη που αναφέρονται σε εχθροπραξίες στηρίζονται σε αυτήν προϋπόθεση.

Ένα άλλο χωρίο του Κορανίου, που αντικρούει την παραποιημένη και διαστρεβλωμένη εικόνα που θέλουν να δώσουν οι επικριτές, αναφέρει:

«Δεν σας απαγορεύει ο ΑΛΛΑΧ να συμπεριφέρεστε με καλοσύνη και δίκαια μ’ αυτούς που δεν σας πολεμούν για την Πίστη (σας), κι ούτε σας βγάζουν από τα σπίτια σας. Γιατί ο ΑΛΛΑΧ αγαπά όσους συμπεριφέρονται δίκαια.» (Κοράνι 60:8)

Όταν κάποιος λοιπόν δεν σε πολεμά και δεν σε κατατρέχει είναι λογικό να επιτρέπετε να δείχνεις καλοσύνη και δικαιοσύνη ανεξάρτητα από την θρησκεία του. Ο μεγάλος λόγιος του Ισλάμ και ερμηνευτής του Κορανίου Ibn Kathir τονίζει αυτό το κομμάτι στην επεξήγηση του για λογαριασμό του Κορανικού στίχου 60:8 καθώς επίσης μας παρουσιάζει και ένα αυθεντικό χαντίθ που λέει για την τιμή που θα γίνει σε έναν πιστό Μουσουλμάνο την Ημέρα της Κρίσης ο οποίος παίρνει δίκαιες αποφάσεις( Ibn Kathir, για το Κοράνι 60:8, στο κεφ. «Η άδεια του να είσαι καλοσυνάτος στους μη Μουσουλμάνους που δεν πολεμούν το Ισλάμ και τα λόγια του ΑΛΛΑΧ»)

Το Ισλάμ, όπως έχουμε τονίσει και σε προηγούμενα γραπτά μας, δεν είναι πασιφιστικό. Διεκδικεί τα δικαιώματα των πιστών του με κάθε δυνατό τρόπο. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι είναι άδικο η βίαιο χωρίς αιτία. Ας δούμε όμως πως το Κοράνι κάνει τους Μουσουλμάνους να αναγνωρίζουν τον πόλεμο. Διαβάζουμε:

«Και γιατί να μη πολεμήσετε υπέρ του ΑΛΛΑΧ και για τους αδύνατους, και για τους αδικημένους που είναι και άποροι άνδρες και γυναίκες και παιδιά που κραυγάζουν; “Κύριε μας! Σώσε μας απ’ αυτό το χωριό που οι κάτοικοι του είναι άδικοι, και στείλε μας, από κοντά Σου, κάποιον προστάτη, κάποιον υποστηρικτή.» ( Κοράνι 4:75)

Το Κοράνι ρωτά, κάνοντας επίκληση στην λογική μας, λέγοντας για ποιον λόγο να μην γίνει πόλεμος ενάντια στην τυραννία έτσι ώστε να προστατευτούν οι αδύνατοι, οι αδικημένοι, τα παιδιά, οι γυναίκες, οι φτωχοί. Πόσο μάλλον όταν αυτοί οι ίδιοι ζητούν από τον Θεό βοήθεια. Από αυτό το εδάφιο βλέπουμε επίσης την θέση των πρώτων Μουσουλμάνων όπου ήταν σε μια υπό διωγμό κατάσταση από τους Άραβες παγανιστές. Ο Μουσουλμάνος πολεμιστής πολέμαγε για την προστασία του ιδίου, της κοινότητας του, και της πίστης του.

Το Κοράνι επιβάλει στον πιστό να σταματήσει τον πόλεμο όταν οι εχθροί του σταματήσουν.

«Πολεμάτε τους ώσπου να μην σας καταδιώξουν στην ειδωλολατρία και να υπερισχύσει η Πίστη στον ΑΛΛΑΧ. Αν όμως σταματήσουν τη δράση τους, τότε μην κάνετε πόλεμο παρά ενάντια στους αδίκους» ( Κοράνι 2:193)

Όταν ο εχθρός ζητά ειρήνη τότε ο Μουσουλμάνος είναι υποχρεωμένος να γείρει προς την μεριά της ειρήνης διότι το Κοράνι λέει:

«Κι αν (ο εχθρός) κλίνει, προς τη μεριά της ειρήνης, τότε κι εσύ να γείρεις σ’ αυτή και να βασιστείς στον ΑΛΛΑΧ. Γιατί είναι (ο Μοναδικός) που ακούει και γνωρίζει (τα πάντα).» (Κοράνι 8:61)

Ο Ibn Kathir μας αναφέρει και ένα χαντίθ του Προφήτη ο οποίος συμβούλεψε τους οπαδούς του να προσπαθούν να λύνουν τις διαφορές τους με ειρηνικό τρόπο. (Tafsir Ibn Kathir, στο κεφ. «Η διαταγή στο να διευκολύνεις της ειρηνευτικές διαδικασίες όταν ο εχθρός ζητά ειρήνη» για το εδάφιο 8:61 )

Ο Προφήτης επίσης έκανε πράξη το Κορανικο εδάφιο με την συνθήκη ειρήνης που υπέγραψε γνωστή ως « η συνθήκη της Χουντάιμπα» όπου οι ειδωλολάτρες αργότερα καταπάτησαν.

Το Κοράνι διατάζει τους Μουσουλμάνος που είναι σε εμπόλεμη κατάσταση να προστατεύσουν τον εχθρό τους αν αυτός ζητήσει άσυλο και προστασία

«Κι αν κανείς απ’ τους ειδωλολάτρες σου ζητήσει άσυλο, παραχώρησε του το, ώστε να μπορεί ν’ ακούει τα Λόγια του ΑΛΛΑΧ κι έπειτα συνόδεψε τον (σε μέρος) όπου μπορεί να έχει ασφάλεια. Κι αυτό, γιατί είναι ένας λαός που αγνοεί» (Κοράνι 9:6)

Ο Ibn Abbas μας πληροφορεί ότι αφού ακούσει τον λόγο του Θεού τότε μπορεί να οδηγηθεί από τους Μουσουλμάνους σε ένα ασφαλές μέρος όπου κάνεις δεν θα έχει δικαίωμα να τον ενοχλήσει η να τον πειράξει. Και όλα αυτά χωρίς να ασπαστεί το Ισλάμ (Tafsir Ibn Abbas για τον στίχο 9:6).

Ο Ibn Kathir μας λέει στην ανάλυση του Κορανίου για τον στίχο 9:6 ότι πρέπει να γίνετε αποδεκτό το αίτημα του εχθρού όταν θέλει να έρθει ζητώντας προστασία. Επίσης ο Ibn Kathir μας αναφέρει και δυο-τρια χαντιθ οπού ο Προφήτης έκανε πράξη αυτή την μέθοδο σε πολλούς ειδωλολάτρες που ερχόντουσαν για προστασία από τον πόλεμο και τις εχθροπραξίες. (Tafsir Ibn Kathir για τον στίχο 9:6)

Στην επεξηγηματική του Tafsir Jalalayn διαβάζουμε ότι οι ειδωλολάτρες είναι άτομα τα οποία δεν γνωρίζουν την αληθινή πίστη και τον μονοθεϊσμό και γιαυτο πρέπει να προστατευτούν αν το ζητήσουν και να οδηγηθούν με ασφάλεια σε ένα ασφαλές μέρος έτσι ώστε να σκεφτούν (Tafsir Jalalayn για τον στίχο 9:6)

Mε βάση την συναίνεση των λογίων και των αυθεντικών πηγών του Ισλάμ, όλα τα εδάφια που καλούν σε πόλεμο και σε μάχη είναι για λόγους προστασίας των Μουσουλμάνων και της πίστης του Ισλάμ και όχι για αδικία προς τους μη Μουσουλμάνους

Διαβάστε επίσης: Απάντηση στον διαστρεβλωτή Νίκο Χειλαδάκη περί Ισλάμ και Βίας 

Ετικέτες:, , , , , , , , ,

Τα σχόλια είναι κλειστά.