Φθονος και Ζηλεια

Άχμαντ Ελντίν

بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد

Ο φθόνος στο Ισλάμ είναι ένα κατάπτυστο χαρακτηριστικό. Ο Προφήτης μας (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν) είπε:

 «Μην φθονείτε ο ένας τον άλλον»[1]

Ο φθόνος είναι διαφορετικός από την ζήλεια και δεν πρέπει να τα μπερδεύουμε. Φθόνος είναι όταν επιθυμούμε για τον διπλανό μας να του αφαιρεθεί μια ευλογία που έχει η κάτι καλό που του συμβαίνει. Το συναίσθημα αυτό μπορεί να συνοδευτεί με μίσος, κακία κτλ. Όταν ο πιστός/η νιώσει αυτό το συναίσθημα για τον αδελφό του η την αδελφή του οφείλει να ζητήσει καταφύγιο στον Αλλάχ τον Ύψιστο και να ζητήσει από τον Παντοδύναμο να ευλογήσει τον συνάνθρωπο του ζητώντας επίσης να του παραχωρήσει ο Ύψιστος παρόμοια αγαθά και ευλογίες. Ο Κύριος λέει:

 ولا تتمنوا ما فضل الله به بعضكم على بعض للرجال نصيب مما اكتسبوا وللنساء نصيب مما اكتسبن واسألوا الله من فضله إن الله كان بكل شيء عليما

Και μην επιθυμείτε τα αγαθά, που ο ΑΛΛΑΧ χάρισε σε μερικούς ανθρώπους ανάμεσα σας. Για κάθε άνδρα υπάρχει το μερίδιο του απ’ ό,τι κέρδισε. Για κάθε γυναίκα επίσης υπάρχει το μερίδιο απ’ τα κέρδη της. Να ζητάτε απ’ τον ΑΛΛΑΧ τη γενναιοδωρία Του. Γιατί ο ΑΛΛΑΧ είναι απόλυτα Παντογνώστης όλων των πραγμάτων.(Κοράνι 4:32)

Ο φθόνος είναι ένα αρνητικό χαρακτηριστικό και δεν προκαλεί κακό η ζημιά παρά μόνο σε αυτόν που το κατέχει. Το «φάρμακο» γιαυτο το αρνητικό συναίσθημα είναι η επίκληση για ευλογία προς τον συνάνθρωπο καθώς επίσης να ζητήσει από τον Κύριο την ευλογία Του για τον ίδιο.

Η ζήλεια από την άλλη είναι κάτι διαφορετικό και δεν πρέπει να συγχέεται με τον φθόνο. Ζήλεια σημαίνει το να επιθυμείς να έχεις υλικά αγαθά η πνευματικά αγαθά όμοια με τον πλησίον σου χωρίς το στοιχείο του μίσους και της κακίας προς τον συνάνθρωπο. Η ζήλεια αυτή κινείται στα πλαίσια του θαυμασμού και δεν είναι κακό χαρακτηριστικό. Μπορεί να ζητήσει από τον Αλλάχ να τον ευλογήσει και να του παραχωρήσει παρόμοια αγαθά. Ο Προφήτης (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν) είπε:

«Δεν υπάρχει φθόνος/ζήλεια εκτός από δυο περιπτώσεις: Για αυτόν που Αλλάχ του έχει δώσει γνώση, και του έχει δώσει το Κοράνι (ως γνώση) και στέκεται με βάση αυτό την νύχτα και την ημέρα» [2]

Και σε μια άλλη διατύπωση:

«Για αυτόν που Αλλάχ του έχει δώσει σοφία και διδάσκει με βάση αυτή και δικάζει τους ανθρώπους και για αυτόν που Αλλάχ του έχει δώσει πλούτο και την ξοδεύει για χάρη του Αλλάχ» [3] 

Προσοχή λοιπόν και να είμαστε από αυτούς που ζηλεύουν στα πλαίσια του θαυμασμού και όχι από αυτούς που φθονούν με κακία και μίσος.

Το άρθρο βασίστηκε στην Φάτουα του μεγάλου λόγιου Δρ. Saleh al Fawzan (http://www.alfawzan.ws/

Υποσημειώσεις:

1)     Muslim (6214)

2)     Bukhari (152)

3)     Muslim(816)

Ετικέτες: , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Αρέσει σε %d bloggers: