Μη αυθεντικη ρηση: Ο Ομαρ και η γυναικα

Άχμαντ Ελντίν

 بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد

Τα αχαντίθ θεωρούνται η δεύτερη πηγή της Ισλαμικής πίστεως και νομολογίας. Χωρίζονται σε κατηγορίες αξιοπιστίας όπως «αυθεντικά» [Σαχίχ] και φτάνουν έως και «πλαστά» [Μαουντού]. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε ένα παράδειγμα μιας αδύναμης ρήσης [Νταήφ] που ορισμένοι Μουσουλμάνοι δυστυχώς παραθέτουν συχνά. Ο λόγος που δημοσιεύουμε την αναξιοπιστία αυτής της ρήσης είναι διότι ορισμένοι Μουσουλμάνοι βγάζουν διάφορα λάθος συμπεράσματα που ζημιώνουν την ορθή μεθοδολογία κατανόησης του Ισλάμ.   

Η ρήση

Υποτίθεται ότι ο μεγάλος οπαδός και φίλος του Προφήτη (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν), ο Όμαρ Ιμπν αλ Χατάμπ, είπε στο μίνμπαρ (βήμα που βρίσκεται εντός του Ισλαμικού χώρου λατρείας), προειδοποιώντας για τις μεγάλες προίκες που δινόντουσαν λέγοντας: «Δεν πρόκειται να επιτρέψω καμία προίκα που να υπερβαίνει τις προίκες που έλαβαν οι γυναίκες και οι κόρες του Προφήτη (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν).» Μια γυναίκα υπέβαλε ένσταση για αυτά που άκουσε λέγοντας: « Ω αρχηγέ των πιστών! Μόλις απαγόρεψες την υπερβολή στις προίκες. Γιατί μας εμποδίζεις στο να λαμβάνουμε κάτι που ο Αλλάχ μας έχει δώσει;» Έπειτα παρέθεσε το Κορανικό χωρίο:

 «Αν αποφασίσετε να αλλάξετε σύζυγο στη θέση μιας άλλης, κι αν ακόμη έχετε δώσει στη πρώτη για προίκα ένα Κιντάρ (βάρος από χρυσάφι), μην πάρετε απ’ αυτό (το θησαυρό) τίποτε. Μήπως θα θέλατε να το αποσπάσετε με συκοφαντία και με φανερή αδικία;» (Κοράνι 4:20)

Ακούγοντας αυτά τα λόγια, ο Όμαρ είπε (τρεις φορές) «Όλοι έχουν καλύτερη κατανόηση από τον Όμαρ. Πράγματι, μια γυναίκα έχει δίκιο και ο Όμαρ έχει λάθος». Έπειτα πήγε πάλι στο βήμα και είπε στο πλήθος: «Σας απαγόρεψα την υπερβολή όσον αφορά τις προίκες των γυναικών. Όμως τώρα σας λέω, κάθε άνδρας να κάνει ότι επιθυμεί με την περιουσία του»

Η θέση των λογίων

Η ρήση αυτή καταγράφεται από τον Abu Ya’al, τον Bayhaqi και τον AbdurRazzaq. Είναι εξαιρετικά ασθενής/αδύναμη τόσο ως προς την αλυσίδα μετάδοσης όσο και το κείμενο. [1]

Ο μεγάλος λόγιος αλ Αλμπάνυ αφού ανέλυσε την προβληματική ρήση είπε:

«Η υποτιθέμενη γυναίκα παραθέτει σε λάθος συμφραζόμενα το Κορανικό εδάφιο από την Σούρα αν Νισά (4:20). Το εδάφιο κάνει αναφορά στη γυναίκα η οποία χωρίζεται χωρίς λόγο και συνεπώς στην αδικία από μεριά του άνδρα σε περίπτωση που της αποσπάσει μέρος η όλη την προίκα που της έχει δώσει.» [2]

Τα προβληματικά συμπεράσματα:

Αυτό το μη αυθεντικό χαντίθ είναι η κύρια πηγή για ορισμένους Μουσουλμάνους που απαιτούν υπερβολικές προίκες για τις κόρες τους. Το αποτέλεσμα είναι οι νέοι Μουσουλμάνοι να μην μπορούν να παντρευτούν εξαιτίας του παραλογισμού αυτού και να διαδίδεται η μοιχεία και κάθε είδους ανηθικότητας. Είναι λάθος συμπέρασμα η απαίτηση υπερβολικής προίκας.

Με βάση αυτό το «χαντίθ» στέκονται διαφορές φεμινιστικές οργανώσεις και «μοντέρνα» ρεύματα δηλώνοντας ότι μια γυναίκα μπορεί να σταθεί σε χώρο λατρείας ανάμεσα σε άνδρες και να διορθώσει τον Ιμάμη.

Από τα προβληματικά και λανθασμένα συμπεράσματα αυτού του μη αυθεντικού χαντίθ είναι ότι ο λόγιος (ο άλιμ) δεν αξίζει ιδιαίτερη προσοχή γιατί ακόμη και μια απλή γυναίκα μπορεί να διακρίνει τα λάθη του, κάνοντας έτσι τον Μουσουλμάνο να έχει άγνοια για την υποχρέωση του απέναντι στον λόγιο.

Η λίστα των προβληματικών και λανθασμένων συμπερασμάτων είναι αρκετά μεγάλη. Αρκεί όμως ότι το χαντίθ αυτό είναι μη αυθεντικό.

——————————————————————————————- 

Υποσημειώσεις:

1) Στο Irwa ul Ghalil νούμερο 1927 του λόγιου/Ιμάμη αλ Αλμπάνυ

2) Ερμηνεία και σχολιασμός του Raf ul Malam σελ.33-34 από τον αλ Αλμπάνυ

Ετικέτες: , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Αρέσει σε %d bloggers: