Οι αρρωστιες της γλωσσας και οι καταλληλες θεραπειες

Άχμαντ Ελντίν

 بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد

Ο Προφήτης μας, ο Μουχάμαντ (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν), μας προειδοποίησε για τους κινδύνους της γλώσσας. Διαβάζουμε σε αυθεντικό χαντίθ τον Μουάδ να ρωτά τον Απόστολο για μια πράξη η οποία θα τον βάλει στον Παράδεισο και θα τον απομακρύνει από την φωτιά (της κόλασης). Ο Απόστολος ανέφερε αρκετές εξαιρετικές πράξεις έτσι ώστε να προσκολληθεί και προς το τέλος της ρήσης διαβάζουμε να λέει:

«Να σου πω και αυτό με το οποίο μπορείς να τα ελέγχεις όλα αυτά; (Δηλαδή να σου πω κάτι που θα σε βοηθήσει να τηρήσεις αυτές τις καλές πράξεις;). Ναι, απάντησε ο Μουάδ. Ο Προφήτης κράτησε την γλώσσα του και είπε «Συγκράτησε αυτό» (συγκράτησε την γλωσσά σου – πρόσεχε τι λες). Ο Μουάδ ρώτησε «Απόστολε του Αλλάχ, αυτά που λέμε θα σταθούν εναντίον μας (την ημέρα της κρίσης)». Ο Απόστολος απάντησε «Μήπως υπάρχει κάτι άλλο που θα κάνει τους ανθρώπους να πέσουν με τα κεφάλια τους στην φωτιά εξαιτίας αυτών που καλλιεργούν με τη γλώσσα τους; (δηλαδή γιαυτα που λένε)»

Πραγματικά, εμείς οι άνθρωποι είμαστε πολύ αφελείς όσον αφορά την γλώσσα μας και γιαυτά που παράγει. Έχουμε την εντύπωση ότι αυτά που λέμε ξεχνιούνται και τα παίρνει ο άνεμος. Όμως ο Αλλάχ ο Ύψιστος λέει:

Εμείς είμαστε που πλάσαμε τον άνθρωπο και γνωρίζουμε, τι εισηγήσεις του ψιθυρίζει η ψυχή του, γιατί είμαστε πιο κοντά σ’ αυτόν παρά η φλέβα του λαιμού (του). {Κορανι 50.16}

Μην ξεχνάμε ότι δυο Άγγελοι, από την στιγμή που φτάνουμε στην εφηβεία μας, είναι εκεί, ο ένας στα δεξιά μας και ο άλλος στα αριστερά μας, έτοιμοι να καταγράψουν κάθε πράξη και λέξη μας. Ο Ύψιστος λέει:

(Πρόσεξε) τους δύο (φύλακες αγγέλους) που είναι ορισμένοι να μαθαίνουν (τα έργα του), τα μαθαίνουν (και τα σημειώνουν), καθισμένοι ο ένας στα δεξιά και ο άλλος στ’ αριστερά. Ούτε μια λέξη δεν προφέρει χωρίς εκεί να βρίσκεται ένας σκοπός έτοιμος (να τη σημειώσει).{Κοράνι: 50.17-18

Δηλαδή, υπάρχει ένας άγγελος στα δεξιά μας που καταγράφει το καλό και ένας άγγελος στα αριστερά μας που καταγράφει το κακό, δεν ξεχνούν απολύτως τίποτα από ότι προφέρουμε και κάνουμε. Έτσι λοιπόν ο Μουσουλμάνος είναι υποχρεωμένος να διαφυλάξει και να συγκρατήσει την γλώσσα του προσέχοντας τι ξεστομίζει. Πολλοί όταν κάθονται με παρέες δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να κουτσομπολεύουν και να μιλούν με τρόπους που το Ισλάμ έχει απαγορέψει αυστηρά (όπως κουτσομπολιό, άπατη, ψέματα, σαχλαμαρίζοντας και πολλά αλλά, θεωρώντας τα αθώο χιούμορ σε σημείο να βλασφημούν χωρίς να το καταλαβαίνουν).

Μερικοί από τους υποκριτές (μουναφικήν), κατά την διάρκεια μιας πολεμικής εκστρατείας στην εποχή του Προφήτη (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν), είπαν μεταξύ τους αστειευόμενοι για τους σαχάμπα και τον Απόστολο, «Λαίμαργα στομάχια, ψεύτες, δειλοί στην μάχη και με τον εχθρό». Ένας από αυτούς, ο οποίος ήταν θεοσεβής, πήγε στον Απόστολο να τον ενημερώσει για την κοροϊδία τους, όμως ο Αλλάχ αποκάλυψε νωρίτερα στον Απόστολο για την βλασφημία τους.

Αυτοί που βλαστήμησαν γύρισαν πίσω στον Απόστολο ζητώντας συγγνώμη, και στην προσπάθεια τους να δικαιολογήσουν τα λεγόμενα τους είπαν ότι απλά αστειευόντουσαν. Ο Προφήτης τους απήγγειλε το χωρίο το οποίο ήδη του αποκαλύφθηκε από τον Αλλάχ πριν καλά καλά ολοκληρώσουν τις δικαιολογίες:

Κι αν τους ρωτήσεις, θα δηλώσουν (μ’ έμφαση), «Εμείς μόνο συζητούσαμε (ανόητα) και παίζαμε». {Κοράνι 9.65}

Είπαν στον Απόστολο (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν) ότι απλά αερολογούσαν για να περάσει η ώρα. Ο Αλλάχ αποκάλυψε στον Απόστολο Του απαντώντας:

Πες: «(Μήπως) ήταν για τον ΑΛΛΑΧ, τις εντολές Του και τον Απόστολο Του που εμπαίζατε»; Μη δικαιολογείστε, έχετε αρνηθεί την Πίστη, μετά που τη δεχτήκατε. {Κοράνι 9:65-66}

Ζητάμε προστασία από τον Ύψιστο, τον μόνο Άξιο λατρείας, στο να μην πέσουμε σε αυτήν την παγίδα.

Ο Άμπου Χουράιρα είπε: «Κάποιος μπορεί να πει μια λέξη η οποία μπορεί να του καταστρέψει όλα τα επίγεια θέματα του και τα θέματα που τον αφορούν μετά θάνατον». Ο Προφήτης (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν) είπε: «Πράγματι, ένας άνθρωπος μπορεί να ξεστομίσει μια λέξη η οποία θα ευχαριστήσει τον Αλλάχ, παρόλο που δεν αναγνωρίζει την αξία και την βαρύτητα της, και γιαυτο ο Παράδεισος γράφεται για αυτόν σαν ανταμοιβή. Και πράγματι, ένας άνθρωπος μπορεί να ξεστομίσει μια λέξη, χωρίς να το καταλάβει, που θα εξοργίσει τον Αλλάχ, και θα του γράψει την φωτιά της Κόλασης μετά θάνατον ως τιμωρία.»

Οι δυο ρήσεις αυτές αφορούν μια μόνο λέξη που μπορεί να ξεστομίσει κάποιος, ας φανταστούμε τι ισχύει για μια ολόκληρη πρόταση η κουβέντες ολόκληρες που κάνουμε σε ανοησίες σαχλαμαρίζοντας.

Η γλώσσα, σαν μέλος τους σώματος, μπορεί να αρρωστήσει. Οι αρρώστιες της γλώσσας είναι οι άστοχες κουβέντες και λέξεις που λέμε οι οποίες εναντιώνονται, με τον έναν τρόπο η τον άλλον, στο Ισλάμ (Κοράνι και Σούννα). Οι αρρώστιες της γλώσσας είναι πολύ επικίνδυνες και η χειρότερη είναι το Σίρκ (πολυθεϊσμός, ειδωλολατρία, συνεταιρίζοντας με τον Αλλάχ ψεύτικη θεότητα). Ο Αλλάχ λέει:

Ο ΑΛΛΑΧ δεν συγχωρεί, όποιον λατρεύει συνέταιρο μ’ Αυτόν. Συγχωρεί όμως, οτιδήποτε άλλο αμάρτημα και σ’ όποιον θέλει {Κοράνι 4.48}

Για τα ελληνικά δεδομένα, πόσες φορές έχουμε ακούσει την βλασφημία (η οποία θεωρείται χιούμορ από τους αδαείς) «παναγία μου» η «είσαι θεός – θεά» (και άλλα παρόμοια που κυκλοφορούν). Μια βλασφημία η οποία κρύβει την χειρότερη αρρώστια της γλώσσας που είναι ο πολυθεϊσμός.

Όποιος επικαλείται άλλους αντί του Αλλάχ η προσκαλεί στο σίρκ (και πεθάνει σε αυτήν την κατάσταση) ο Αλλάχ δεν πρόκειται να τον συγχωρέσει και η διαμονή του θα είναι η φωτιά.

Και σίγουρα όποιος συνδυάζει άλλους θεούς με τον ΑΛΛΑΧ, – τότε ο ΑΛΛΑΧ θα τους απαγορεύσει γι’ αυτόν, τον Παράδεισο και σπίτι του θα είναι η Φωτιά. Κι εκεί δεν θα υπάρχει κανείς για να βοηθήσει τους κακοποιούς. {Κοράνι 5:.72}

Και για τον Μούσρικ (πολυθεϊστή/παγανιστή) και αυτόν που μιλά και καλεί στο Σίρκ, τότε για αυτήν την ζωή, οι πράξεις του είναι μάταιες. Ότι καλό κάνει δεν πρόκειται να μετρήσει υπέρ του. Όλα αυτά μας δείχνουν τον κίνδυνο της γλώσσας η οποία θέλει χαλινάρι.

Επίσης, από τις αρρώστιες της γλώσσας είναι να μιλάς για τον Αλλάχ δίχως γνώση, κάτι που στις μέρες μας έχει γίνει μόδα να βρίσκεις τον κάθε αστοιχείωτο να ανοίγει το στόμα του για το Ισλάμ, καταλήγοντας να μετατρέψει το χαλάλ σε χαράαμ και το χαράαμ σε χαλάλ. Το να μιλάς δίχως γνώση για τον Αλλάχ είναι ακόμα χειρότερο και από το Σίρκ, ο Αλλάχ λέει:

 …και το να συνεταιρίζετε (άλλους) με τον ΑΛΛΑΧ, εφ’ όσον κανένα δικαίωμα δεν έστειλε γι’ αυτό, και να μιλάτε για τον ΑΛΛΑΧ δίχως γνώση {Κοράνι 7.33}

Είναι υποχρεωτικό για τον Μουσουλμάνο να συγκρατεί την γλώσσα του όσον αφορά σε θέματα Ισλαμικής γνώσης. Μόνο με αποδείξεις μπορεί να μιλά, από το Κοράνι και την Σούννα, και κατόπιν ανάγκης.

Επίσης, από τις αρρώστιες της γλώσσας είναι και το κουτσομπολιό/συκοφαντία. Και κουτσομπολιό είναι να αναφέρεις σε άλλους, για τον αδελφό σου, πράγματα που δεν θέλει να αναφερθούν στην απουσία του,(εξαιρούνται οι περιπτώσεις για τον αιρετικό, κακοποιό, για λόγους προειδοποίησης κτλ) ο Αλλάχ είπε:

Και μην κατασκοπεύετε κι ούτε να κακολογείτε -ο ένας τον άλλο – πίσω από την πλάτη του. Μήπως κανείς από σας αγαπά να φάει το κρέας του νεκρού αδελφού του; Όχι, αυτό θα σας προκαλούσε φρίκη… (μίσος). Φοβηθείτε λοιπόν τον ΑΛΛΑΧ, γιατί ο ΑΛΛΑΧ δέχεται τη μετάνοια, και είναι Επιεικής. {Κοράνι 49:12}

Από τις αρρώστιες της γλώσσας είναι επίσης και το ψέμα. Η διάδοση της παραπληροφόρησης και πραγμάτων που δεν ευσταθούν. Οι ψεύτες υπόκεινται στην κατάρα του Αλλάχ. Ο Ύψιστος λέει:

κι ας επικαλεστούμε την κατάρα του ΑΛΛΑΧ πάνω στους ψεύτες {Κοράνι 3.61}

Όσον αφορά για την διάδοση της παραπληροφόρησης, ο Ύψιστος λέει:

Ω! Εσείς που πιστεύετε! Αν ένας κουτσομπόλης {η μη εμπιστος) σας παρουσιαστεί φέρνοντας μια είδηση, βεβαιωθείτε (για την αλήθεια), μήπως βλάψετε ένα λαό (απερίσκεπτα και) εν αγνοία, κι έπειτα μετανοιώσετε για ό,τι έχετε κάνει {Κοράνι 49.6}

Πρέπει να είμαστε 100% σίγουροι για κάτι που ακούμε σαν πληροφορία σχετικά με άλλους.

Τι είναι αυτό που μπορεί να σταθεί ως υγεία για την γλώσσα μας; Το ακριβώς αντίθετο του. Να μιλάμε και να διαδίδουμε το καλό, το όμορφο και το αγνό. Τα καλά τα λόγια, έτσι όπως ορίζονται από το Κοράνι και από την Σούννα, είναι αυτά που ανεβαίνουν στον Κύριο μας. Ο Αλλάχ λέει

 Σ’ Αυτόν ανεβαίνουν τα καλά και αγνά λόγια, και είναι Εκείνος που ανυψώνει τις ενάρετες πράξεις {Κοράνι 35:10}

Οφείλουμε να γνωρίζουμε ότι τα καλά και τα αγνά λόγια δεν φτάνουν από μόνα τους. Πρέπει να συνοδεύονται και από πράξεις. Τα καλά λόγια δίχως πράξεις δεν μπορούν να ωφελήσουν. Ο Ύψιστος λέει:

Ω! Εσείς που πιστεύετε! Γιατί λέτε εκείνα που δεν κάνετε; Ο Αλλαχ μισεί – όταν λέτε εκείνα που δεν κάνετε {Κοράνι 61:2-3}

Επίσης:

Εκείνοι που είπαν: «Ο Κύριος μας είναι ο ΑΛΛΑΧ», κι έπειτα στέκονται ειλικρινά και σταθερά (σ’ αυτή την ομολογία), θα κατεβαίνουν πάνω τους οι άγγελοι (κατά τον θάνατο): «Μη φοβάστε, και μην θλίβεστε! Αλλά χαρείτε για τον Παράδεισο, που σας έχουν υποσχεθεί! {Κορανι 41.30}

Για το Ιστικάμα έχουμε μιλήσει (δείτε εδώ), και στα χαντίθ που κάνουμε κάθε Σάββατο (δείτε εδώ)

Ο Μουσουλμάνος προστατεύει την γλώσσα του. Ένας από τους εξαιρετικούς τρόπους είναι να αναφέρει δυο λέξεις. Δυο λέξεις που μπορεί να ελαφριές στη γλώσσα αλλά είναι βαριές υπέρ μας στο ζύγισμα του καλού την Ημέρα της Κρίσης. Αυτές οι δυο λέξεις είναι το Σουμπχάναλλα ουά μπιχάμντιχι (ο Αλλάχ είναι τέλειος και Αυτόν δοξάζω) και το Σουμπχάναλλα αλ αδίμ (Ο Αλλάχ είναι τέλειος και Αυτός είναι ο Ύψιστος/ο Ανώτερος).

Κάποιος θα παρουσιαστεί την Ημέρα της Κρίσης με 99 περγαμηνές από κακές πράξεις. Θα του πει ο Αλλάχ. «Έχεις τίποτα καλό (να παρουσιάσεις).» Θα πει «Όχι Κύριε Μου». Τότε ένα μικρό απόκομμα θα παρουσιαστεί υπέρ του το οποίο θα γράφει την λέξη « ΛΑ ΙΛΑΧΑ ΙΛΑ ΑΛΛΑΧ» (δεν υπάρχει άξιος λατρείας εκτός από τον Αλλάχ). Και θα του πει ο Αλλάχ, «Σίγουρα, αυτήν την Ημέρα ΔΕΝ θα αδικηθείς». Και έτσι η κάρτα του ΛΑ ΙΛΑΧΑ ΙΛΑ ΑΛΛΑΧ θα μπει στη ζυγαριά από την μια, και από την άλλη οι κακές πράξεις, και το λα ιλάχα ιλα αλλάχ με δύναμη θα βαρύνει με σύγκριση τις κακές πράξεις. Μια μόνο πρόταση, η πρόταση του Ταουχίντ (μονοθεϊσμού), ο λόγος για τον οποίο δημιουργηθήκαμε, ότι ο Αλλάχ είναι ο μόνος άξιος λατρείας και ο μόνος αληθινός Θεός. Αυτή η πρόταση θα υπερτερήσει για αυτόν. Μην νομίζετε ότι μια περγαμηνή είναι μικρή η έτσι όπως την φανταζόμαστε με το ανθρώπινο μυαλό μας. Μιλάμε για περγαμηνές που είναι αποθηκευμένες στον Αλλάχ, η κάθε μια ασύλληπτη σε μέγεθος για τα δικά μας δεδομένα. Αυτή όμως η μικρή, αλλά σημαντικότερη πρόταση στη ζωή μας, το Λα ιλαχα ιλα Αλλαχ, που αν ειπωθεί με πρόθεση σωστή, συνείδηση σωστή και πρακτική σωστή, τότε τίποτα άλλο δεν υπάρχει για τον κάτοχο αυτής της πρότασης εκτός από τον Παράδεισο, με την άδεια και την ευσπλαχνία του Αλλάχ.

Και εδώ μαθαίνουμε ότι πρέπει να θυμόμαστε τον Αλλάχ διότι η ενθύμηση είναι κάτι το σπουδαίο. Είναι αυτό το οποίο σε κρατά κοντά στον Αλλάχ ενώ όταν απουσιάζει δίνεις χώρο στο λάθος και στην αμαρτία να σε λυγήσουν. Ενθύμηση στον Αλλάχ και να μιλάμε καλά, ειδάλλως ας κλείσουμε το στόμα μας.

«Μήπως δεν ξέρεις, πώς ο ΑΛΛΑΧ αναπτύσσει μια παραβολή; ένας καλός Λόγος μοιάζει μ’ ένα καλό δένδρο που, οι ρίζες του είναι σταθερά στερεωμένες (στη γη) και τα κλωνάρια του (αναβαίνουν) προς τον ουρανό. Παρουσιάζει τους καρπούς του σε κάθε εποχή, Κυρίου θέλοντος. «Έτσι ο ΑΛΛΑΧ αναπτύσσει τις παραβολές στους ανθρώπους, για να καταλάβουν. Κι η παραβολή για ένα κακό Λόγο είναι σαν το κακό δένδρο, που παρασύρεται με τις ρίζες του απ’ την επιφάνεια της γης. Δεν έχει στερεότητα. Ο ΑΛΛΑΧ δίνει στερεότητα σ’ εκείνους που πίστεψαν – με το σταθερό Λόγο (της Πίστης) στη ζωή αυτού του κόσμου και στη Μέλλουσα Ζωή, ενώ θα αφήσει στην πλάνη τους άπιστους. Και ο ΑΛΛΑΧ κάνει οτιδήποτε θέλει»  {Κοράνι 14:24-27}

Ας είμαστε από αυτούς, με την άδεια του Αλλάχ, που θα προφέρουμε το καλό, πράττουμε αυτό που λέμε και αυτό που πιστεύουμε, και δεν μένουμε στην θεωρία. Και όχι μόνο αυτό, αλλά παίρνουμε τα μέτρα μας εναντίων διάφορων καταστάσεων που οδηγούν στην χυδαιολογία, την χυδαιότητα, το λάθος και το παράνομο. Δεν καθόμαστε με ανόητους που χλευάζουν τον Αλλάχ και τον Προφήτη Του, απομακρυνόμαστε από αυτούς, δεν καθόμαστε στην τηλεόραση και σε διάφορες ιστοσελίδες που το μόνο που καταφέρνουν είναι να μας κάνουν να ξεχνάμε τις υποχρεώσεις απέναντι στον Αλλάχ.

Ο Αλλάχ να μας προστατέψει, να μας συγχωρήσει και να μας καθοδηγήσει.

Το άρθρο βασίστηκε στη ομιλία του Αλλάμα, Δρ Σάλιχ Αλ Φαουζάν (http://subulsalam.com/play.php?catsmktba=17099}

Ετικέτες:, ,

Τα σχόλια είναι κλειστά.