Αντιμετωπίζοντας Ισλαμικά τον θυμό

Άχμαντ Ελντίν

بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد

Ο ανθρώπινος θυμός που καταλήγει σε εκρήξεις, όπως σπάσιμο αντικειμένων, ξεστομίζοντας κατάρες, βρισιές, και άλλα παρόμοια, προέρχεται από τον Σατανά. Τα αποτελέσματα του θυμού τις περισσότερες φορές περιέχουν μεγάλες αμαρτίες και κακό, για αυτό ακριβώς και το Ισλάμ έχει πάρει θέση και μας διδάσκει πώς να αντιμετωπίσουμε αυτό συναίσθημα πάντα στα πλαίσια της ανθρώπινης συμπεριφοράς.

Ο ανθρώπινος θυμός είναι ένα αρνητικό χαρακτηριστικό και ο Προφήτης Μουχάμαντ (صلى الله عليه وسلم) μας συνέστησε κάποιες πρακτικές λύσεις για να αντιμετωπίσουμε και να ξεφορτωθούμε αυτό το πρόβλημα και να περιορίσουμε τα αρνητικά αποτελέσματα που προκύπτουν.

1) Ζητάμε καταφύγιο στον Αλλάχ από τον Σατανά. Ο Σουλεϊμάν Ιμπν Σάρντ είπε: «καθόμουν με τον Προφήτη (صلى الله عليه وسلم) και ήταν δυο άντρες που ο ένας έβριζε τον άλλον. Ο ένας από τους δυο είχε κοκκινίσει το πρόσωπο του και οι φλέβες του λαιμού του φαινόντουσαν. Ο Προφήτης (صلى الله عليه وسلم) είπε: «Γνωρίζω μια πρόταση οπου αν την έλεγε ο θυμός θα τον εγκατέλειπε. Αν έλεγε – Αούδου μπιλλάχι μιν ασ’σαηταάν (αναζητώ καταφύγιο στον Αλλάχ από τον σατανά) – ο θυμός θα τον άφηνε.» {Μπουχάρι, αλ φάτχ,, 6/377}

Ο Προφήτης (صلى الله عليه وسلم) επίσης είπε: «Όταν κάποιος θυμώνει και λέει – Αούδου μπιλλάχι μιν ασ’σαηταάν (αναζητώ καταφύγιο στον Αλλάχ από τον σατανά)- ο θυμός του θα σταματήσει» {Σαχίχ αλ Τζαάμι’ αλ Σαγίρ, νούμερο. 695}

2) Μένοντας σιωπηλοί. Ο Προφήτης είπε: «όποιος από εσάς θυμώσει, τότε ας μείνει σιωπηλός» {Σαχίχ αλ Τζαάμι’ νούμερο 693, και 4027}

Ο θυμός συνήθως κάνει κάποιον να χάνει τον έλεγχο. Κάποιος φτάνει στο σημείο να ξεστομίζει λόγια απιστίας (κούφρ) και να καταριέται η να βρίζει, πράγμα που θα κάνει τους άλλους να μην τον συμπαθούν. Το να μένει κάποιος σιωπηλός αποφεύγει όλα τα παραπάνω και βγαίνει αρκετά κερδισμένος κυρίως στα μάτια του Δημιουργού του και μετά στον συνάνθρωπο του.

3) Μένοντας ακίνητος

Ο Προφήτης (صلى الله عليه وسلم) είπε: «εάν κάποιος από εσάς θυμώσει τότε ας καθίσει αν στέκεται. Αν ο θυμός φύγει, τότε καλώς, αν όχι τότε ας ξαπλώσει κάτω». Το χαντίθ αυτό έχει αναφερθεί από τον Άμπου Δάρ (رضي الله عنه) ο οποίος τον είχε καταβάλει έντονος θυμός από μια πράξη ενός συνανθρώπου του και εκτέλεσε τις συμβουλές του Προφήτη. {Σαχίχ αλ Τζαάμι’, νούμερο 694}

Το όφελος από αυτήν την διδασκαλία του Προφήτη είναι ότι εμποδίζει τον θυμωμένο να κάνει κάτι όταν βρίσκεται εκτός έλεγχου. Ένας θυμωμένος μπορεί να προκαλέσει κακό η να καταστρέψει περιούσιες, ακόμα και να σκοτώσει. Με το να κάθεσαι κάτω κάνει τον άλλον λιγότερο ικανό να φτάσει σε τέτοια σημεία, και με το να ξαπλώσει οι πιθανότητες λιγοστεύουν ακόμα περισσότερο για να κάνει κάτι απερίσκεπτο.   

Ο αλ Χάτταμπι (رضي الله عنه) είπε στην επεξηγηματική του: «Αυτός που στέκεται είναι έτοιμος να κινηθεί για να καταστρέψει πράγματα. Αυτός που κάθεται είναι λιγότερο δυνατόν να το κάνει και αυτός που είναι ξαπλωμένος δεν είναι ικανός να κάνει τίποτα από αυτά. Φαίνεται ο Προφήτης διέταξε για τον θυμωμένο να καθίσει η να ξαπλώσει για να τον εμποδίσει να μην κάνει κάτι οπου αργότερα θα μετάνιωνε». {Σούνναν Άμπου Νταούντ, μαάλιμ ας- Σούνναν, 5/141}

Το καλύτερο, σαν Μουσουλμάνοι, είναι να ακολουθούμε τις συμβουλές του Προφήτη (صلى الله عليه وسلم). Ο Άμπου Χουράηρα (رضي الله عنه) ανέφερε ότι ένας άνδρας επισκέφτηκε τον Προφήτη (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν) και του είπε: «Συμβούλεψε με» Του απάντησε: «μην θυμώνεις». Ο άνδρας επανέλαβε την ερώτηση αρκετές φορές και κάθε φορά έπαιρνε την ίδια απάντηση: «μην θυμώνεις» (Μπουχάρι, Φάτχ αλ Μπάρι, 10/465)

Τέλος, σύμφωνα με μια άλλη αναφορά ένας άνδρας είπε: «Σκεπτόμουν τι είπε ο Προφήτης και κατάλαβα ότι ο θυμός είναι η πηγή όλων των κακών» {Μούσναντ, του Ιμάμη Άχμαντ, 5/373}. Ένα άλλο αυθεντικό χαντίθ μας πληροφορεί «μην θυμώνεις και ο παράδεισος είναι δικός σου» {Σαχίχ αλ Τζαάμι’, 7374}

وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد

Ετικέτες:, , ,

Τα σχόλια είναι κλειστά.