H επιδεικτική λατρεία ισούται με πολυθεϊσμό – دخول الرياء على العبادة

Άχμαντ Ελντίν

بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد

Ο Απόστολος του Αλλάχ صلى الله عليه و سلم είπε:

«Αυτό που φοβάμαι περισσότερο για εσάς είναι το Σίρκ αλ ‘Ασγαρ (το μικρό Σίρκ). Οι οπαδοί και οι πιστοί τον ρώτησαν, «Απόστολε του Αλλάχ τι είναι το μικρό Σίρκ;» Απάντησε, «είναι το να επιδεικνύεσαι και να κάνεις φιγούρα (Ρηά), διότι αλήθεια σας λέω, ο Αλλάχ θα πει την ημέρα της Κρίσης, και όταν οι άνθρωποι λάβουν την ανταμοιβή τους, «πηγαίνετε σε αυτούς που κάνετε επίδειξη και φιγούρα στη γη και δείτε αν μπορούν να σας ανταμείψουν» {Ταησήρ αλ Αζήζ αλ Χαμίντ, σελ 118}  

Ο Προφήτης είπε επίσης:

«Άνθρωποι, προσέξτε το κρυφό Σίρκ! Ο κόσμος ρώτησε, «Τι είναι το κρυφό Σίρκ Απόστολε του Αλλάχ; Απάντησε, « Όταν ένας άνθρωπος προσεύχεται και ομορφαίνει την προσευχή του κάνοντας την άψογα επειδή τον κοιτάνε οι διπλανοί του, αυτό είναι κρυφό Σίρκ. {Από την συλλογή του Ίμπν Χουζάημα (αυθεντικό)}

 Το να επιδεικνύεσαι σε πράξεις λατρείας:

Το «Ρηά» (επιδεικτική λατρεία) είναι η πρακτική του ανθρώπου όταν εκτελεί διάφορες μορφές λατρείας με στόχο να τον δει ο διπλανός του η να εξυψωθεί στα μάτια του κόσμου. Αυτό το αμάρτημα καταστρέφει όλα τα καλά που μπορεί να υπάρχουν σε μια πράξη και επιφέρει σοβαρή τιμωρία (μεταθανάτια) σε αυτόν που το κάνει. Είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο, διότι είναι φυσιολογικό για τον άνθρωπο να επιθυμεί και να ευχαριστιέται όταν οι γύρω του τον δοξάζουν. Κάνοντας θρησκευτικές πράξεις για να εντυπωσιάσουμε τους άλλους και με στόχο να μας εξυψώσουν είναι κάτι το οποίο απαιτεί την σοβαρή προσοχή του πιστού στο Ισλάμ. Αυτός ο κίνδυνος είναι αρκετά σημαντικός για τους πιστούς γιατί ένας αφοσιωμένος Μουσουλμάνος οφείλει να κάνει όλες τις πράξεις λατρείας να απευθύνονται μόνο στο Αλλάχ και σε κανέναν άλλον.

Η κινητήρια δύναμη που κρύβεται πίσω από αυτήν την πράξη είναι αρκετά δυνατή διότι προέρχεται από τα βάθη της καρδιάς του ανθρώπου και της φύσης του. Ο Ίμπν Αμπαάς πολύ εύστοχα υπαινίχτηκε αυτήν την πραγματικότητα όταν είπε:

«Το Σίρκ (το μικρό – ρηά) είναι πιο πολύ κρυμμένο και από ένα μαύρο μυρμήγκι που ψηλαφίζει πάνω σε μια μαύρη πέτρα κατά την διάρκεια της νύχτας» {Ταησήρ αλ Αζήζ αλ Χαμίντ, σελ 587}

Έτσι λοιπόν, χρειάζεται μεγάλη προσοχή έτσι ώστε να διασφαλίσουμε τις προθέσεις και την συνείδηση μας να είναι «καθαρές» κατά την αρχή μιας πράξης και κατά την διάρκεια της.

Ντουά για προστασία:

Ο Προφήτης صلى الله عليه و سلم μας δίδαξε πως μπορούμε να προστατευτούμε από πράξεις που περιέχουν Σίρκ λέγοντας συγκεκριμένες επικλήσεις και προσευχές που μπορούν να ειπωθούν οποτεδήποτε. Ο Άμπου Μούσα είπε: «Μια μέρα ο Απόστολος του Αλλάχ είπε:

«άνθρωποι, φοβηθείτε το Σίρκ διότι είναι καλύτερα κρυμμένο και από ένα μυρμήγκι.» τον ρώτησαν «και πως μπορούμε να το αποφύγουμε όταν είναι τόσο καλά κρυμμένο Απόστολε του Αλλάχ;» απάντησε, να λέτε: Αλλαχούμμα ίννα ναούδουμπικα αν νούσρικα μπίκα σάηαν  νά’λαμου, ουανασταγφίρουκα λιμαά λαά νά’λαμου ( Ω Αλλάχ, αναζητούμε καταφύγιο σε Εσένα να μην κάνουμε εν γνώση μας Σίρκ και ζητάμε συγχώρεση για αυτό που δεν γνωρίζουμε) {Από την συλλογή του Ιμάμ Άχμαντ στο Μούσναντ (αυθεντικό) – Άνταμπ αλ Μουφραντ, νο. 716}

 Η παρομοίωση για τον πιστό που επιδεικνύεται και πως ακυρώνονται οι πράξεις:

Αυτός που πράττει ενάρετες πράξεις και έπειτα επιδεικνύεται (κάνει φιγούρα), με σκοπό να τον δουν οι γύρω του η να κερδίσει την προσοχή τους, μοιάζει με αυτόν που έχει πάει στην αγορά και γεμίζει το σακίδιο του με πέτρες. Το σακίδιο, έτσι φουσκωμένο από τις πέτρες που είναι, το βλέπουν οι γύρω με θαυμασμό και λένε «δείτε πόσο γεμάτο είναι το σακίδιο αυτού του άνδρα!». Το αποτέλεσμα είναι να κερδίζει μόνο τον «θαυμασμό» τους και να μένει μόνο με αυτόν, για πέτρες οι οποίες στην τελική του είναι εντελώς άχρηστες. {Τανμπίχ αλ Γαφιλήν, σελ. 1}

Το παραπάνω παράδειγμα ισχύει ακριβώς και γιαυτόν που πράττει ενάρετες πράξεις έτσι ώστε να κερδίσει φήμη και αναγνώριση. Θα μείνει μόνο με τον θαυμασμό των ανθρώπων και τίποτα άλλο, χωρίς να τον περιμένει καμία ανταμοιβή στην μεταθανάτια ζωή. Ο Ύψιστος λέει:

وَقَدِمْنَا إِلَىٰ مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَّنثُورًا

«Θα ανατρέξουμε στις πράξεις που έχουν κάνει (στην επίγεια ζωή), και θα τα κάνουμε σκόνη που παντού θα σκορπιστεί» {Κοράνι 25:23}

Η επίδειξη περιέχει Πολυθεϊσμό – Ποιο είναι το φάρμακο;  

Ο φιγουρατζής και αυτός που επιδεικνύεται με τις πράξεις του θέτει σε σοβαρό κίνδυνο την πίστη του στον Μονοθεϊσμό (ταουχίντ). Πέρα του ότι είναι μάταια τα έργα του, προσπαθεί να κερδίσει την προσοχή της δημιουργίας και στην ουσία δεν πράττει για χάρη του Δημιουργού. Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν γιαυτήν την αρρώστια που μπορεί να φωλιάσει στην κάρδια μας; Οι Ουλεμά (λόγιοι) της Ούμμα συμβουλεύουν να είμαστε προσκολλημένοι στην Σούννα του Προφήτη μας, με συνέπεια, κρύβοντας τις ενάρετες πράξεις μας έτσι όπως κρύβουμε τις αμαρτίες μας. Όλα αυτά, βέβαια, με ντουά (επίκληση) στον Ύψιστο. Όπως συνήθιζαν να λένε οι πρώτοι ενάρετοι προκάτοχοι μας «Ο αφοσιωμένος με ειλικρίνεια είναι αυτός που κρύβει τις καλές του πράξεις όπως κρύβει τις κακές του (πράξεις)» {του Ιμπραχίμ ατ Ταημι} 

Πυλώνας του Μονοθεϊσμού, η ειλικρίνεια προς τον Ύψιστο

Χωρίς τον κεντρικό πυλώνα που είναι η ειλικρίνεια όλα είναι μάταια.  Ο Ύψιστος λέει:

إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ

«Εκείνοι που είπαν: “Ο Κύριος μας είναι ο Αλλάχ”, κι έπειτα στέκονται ειλικρινά και σταθερά (σ’ αυτή την ομολογία), θα κατεβαίνουν πάνω τους οι άγγελοι (κατά τον θάνατο) λέγοντας: “Μη φοβάστε, και μην θλίβεστε! Αλλά χαρείτε για τον Παράδεισο, που σας έχουν υποσχεθεί!» {Κοράνι 41: 30}

Ένας ρώτησε τον Προφήτη صلى الله عليه و سلم:

«Απόστολε του Αλλάχ, πες μου κάτι έτσι ώστε να προσκολληθώ σε αυτό. Του απάντησε « Πες, -ο Κύριος μου είναι ο Αλλάχ- και έπειτα στάσου σταθερός με ειλικρίνεια σε αυτήν την δήλωση» {Ίμπν Μάτζα νούμερο 1314}

Και ο μεγάλος λόγιος της Σούννα (Προφητικής παράδοσης), ο Ιμαμ Άχμαντ είπε στο Μούσναντ του για αυτούς που στέκονται με σταθερότητα και ειλικρίνεια πάνω στο Ισλάμ με πίστη και με πράξεις: «Οι άγγελοι λένε στην ψυχή του πιστού την ώρα του θανάτου, – Έλα έξω καλή και αγνή ψυχή από το καλό σώμα οπου κατοικούσες, έλα έξω να αναπαυτείς, και να προμηθευτείς γενναιόδωρα, έλα έξω και σε περιμένει ο Κύριος χωρίς θυμό» {Ιμάμ Άχμαντ Μούσναντ τόμος 4 σελ 287}

Και πως είναι δυνατόν να λείπει το χαρακτηριστικό της ειλικρίνειας όταν ο πιστός διαβάζει τα εδάφια του Κυρίου που λένε:

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ

Εμείς είμαστε που πλάσαμε τον άνθρωπο και γνωρίζουμε, τι εισηγήσεις του ψιθυρίζει η ψυχή του, γιατί είμαστε πιο κοντά σ’ αυτόν παρά η φλέβα του λαιμού (του). {Κοράνι 50.16}

Μην ξεχνάμε ότι δυο Άγγελοι, από την στιγμή που φτάνουμε στην εφηβεία μας, είναι εκεί, ο ένας στα δεξιά μας και ο άλλος στα αριστερά μας, έτοιμοι να καταγράψουν κάθε πράξη και λέξη μας. Ο Ύψιστος λέει:

إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ

مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ

(Πρόσεξε) τους δύο (φύλακες αγγέλους) που είναι ορισμένοι να μαθαίνουν (τα έργα του), τα μαθαίνουν (και τα σημειώνουν), καθισμένοι ο ένας στα δεξιά και ο άλλος στ’ αριστερά. Ούτε μια λέξη δεν προφέρει χωρίς εκεί να βρίσκεται ένας σκοπός έτοιμος (να τη σημειώσει).{Κοράνι: 50.17-18

Ειλικρίνεια προς τον Αλλάχ = σωτηρία

Η  ειλικρίνεια συνδέεται άρρηκτα με την σωτηρία του ανθρώπου. Κάποιος θα παρουσιαστεί την Ημέρα της Κρίσης με 99 περγαμηνές από κακές πράξεις. Θα του πει ο Αλλάχ. «Έχεις τίποτα καλό (να παρουσιάσεις).» Θα πει «Όχι Κύριε Μου». Τότε ένα μικρό απόκομμα θα παρουσιαστεί υπέρ του το οποίο θα γράφει την λέξη « ΛΑ ΙΛΑΧΑ ΙΛΑ ΑΛΛΑΧ» (δεν υπάρχει άξιος λατρείας εκτός από τον Αλλάχ). Και θα του πει ο Αλλάχ, «Σίγουρα, αυτήν την Ημέρα ΔΕΝ θα αδικηθείς». Και έτσι η κάρτα του ΛΑ ΙΛΑΧΑ ΙΛΑ ΑΛΛΑΧ θα μπει στη ζυγαριά από την μια, και από την άλλη οι κακές πράξεις, και το λα ιλάχα ιλα αλλάχ με δύναμη θα βαρύνει με σύγκριση τις κακές πράξεις. Μια μόνο πρόταση, η πρόταση του Ταουχίντ (μονοθεϊσμού), ο λόγος για τον οποίο δημιουργηθήκαμε, ότι ο Αλλάχ είναι ο μόνος άξιος λατρείας και ο μόνος αληθινός Θεός. Αυτή η πρόταση θα υπερτερήσει για αυτόν. Μην νομίζετε ότι μια περγαμηνή είναι μικρή η έτσι όπως την φανταζόμαστε με το ανθρώπινο μυαλό μας. Μιλάμε για περγαμηνές που είναι αποθηκευμένες στον Αλλάχ, η κάθε μια ασύλληπτη σε μέγεθος για τα δικά μας δεδομένα. Αυτή όμως η μικρή, αλλά σημαντικότερη πρόταση στη ζωή μας, το Λά ιλάχα ίλα Αλλάχ, που αν τηρηθεί με ειλικρίνεια και πρακτική σωστή, τότε τίποτα άλλο δεν υπάρχει για τον κάτοχο αυτής της πρότασης εκτός από τον Παράδεισο, με την άδεια και την ευσπλαχνία του Αλλάχ.

Ο Αλλάμα Σάλιχ Αλ Φαουζάν λέει στην επεξηγηματική που έγραψε για το βιβλίο του Ιμάμ Μουχάμαντ Ίμπν Αμπντουλουαχαάμπ (οι έξι βασικές αρχές), σελ 9: «Το πιο σημαντικό δεν είναι κάποιος να νηστεύει, να προσεύχεται και να κάνει διάφορες πράξεις λατρείας, το πιο σημαντικό είναι η ειλικρίνεια που περιέχεται σε αυτές τις πράξεις. Οι λίγες πράξεις που περιέχουν ειλικρίνεια είναι πολύ καλύτερες από τις πολλές, τις αμέτρητες πράξεις λατρείας που περιέχουν λίγη η καθόλου ειλικρίνεια. Και ειλικρίνεια σημαίνει ότι οι πράξεις γίνονται για χάρη του Αλλάχ διότι αυτός είναι ο Μόνος άξιος λατρείας»

Και ο Άμπου Χουράιρα μας παραθέτει μια ρήση (χαντίθ) του Προφήτη μας صلى الله عليه و سلم που έχει να κάνει με την ειλικρίνεια και πως θα τιμωρηθεί αυτός που η πρόθεση του δεν στηρίζεται σε αυτήν την βασική αρχή. Σε αυτήν την ρήση ο Απόστολος του Αλλάχ ανέφερε αυτούς που θα είναι από τους πρώτους που θα δικαστούν:

1)     Αυτός που πέθανε σαν μάρτυρας για το μονοπάτι/αλήθεια του Αλλάχ.

2)     Αυτός που έλαβε γνώση (Ισλάμ) και δίδαξε.

3)     Αυτός που του δόθηκε πλούτος και ξόδευε ελεύθερα προς το καλό. 

Όλοι τους θα καούν στη φωτιά. Γιατί; Διότι σε όλους αυτούς έλειπε το στοιχείο της ειλικρίνειας. Ο Απόστολος εξηγεί γιατί το τέλος τους θα είναι η φωτιά λέγοντας ότι ο κάθε ένας το έκανε για χάρη της δόξας και της φήμης και όχι για χάρη του Αλλάχ. Ο μαρτυράς μαρτύρησε για να τον πουν άξιο πολεμιστή η μεγάλο μάρτυρα. Ο γνώστης έλαβε γνώση για να τον αποκαλέσουν λόγιο, γνώστη, και διάφορα αλλά παρόμοια. Και ο τρίτος έδινε για να τον πουν γενναιόδωρο και ανοιχτοχέρη. Όλοι τους θα δικαιολογηθούν ότι το έκαναν για χάρη του Αλλάχ, αλλά ο Αλλάχ διαβάζει τις καρδιές και τις προθέσεις και θα πει σε όλους αυτούς ότι είναι ψεύτες και οτι έπραξαν για χάρη τους και για χάρη των άλλων και όχι για χάρη του Κυρίου. Η ρήση είναι αυθεντική καταγράφεται από την συλλογή του Ιμάμ Μούσλιμ και στην συλλογή του Ιμάμη ατ Τιρμιδί και του αν Νασάι.

Καταλαβαίνουμε λοιπόν την σπουδαιότητα και την σημαντικότητα της ειλικρίνειας. Ένα χαρακτηριστικό για το οποίο πρέπει να αγωνιζόμαστε κάθε μέρα διότι ο Σατανάς πάντα στέκεται έτοιμος να το κλέψει από κάθε πράξη μας. 

وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد

Ετικέτες:, , , , , , , ,

Τα σχόλια είναι κλειστά.