Σάντακα: Η καλύτερη επένδυση (μέρος 2)

Άχμαντ Μ. Ελντίν

بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد

Σε παλαιότερο άρθρο είδαμε την σπουδαιότητα της Σάντακα (εθελοντική ελεημοσύνη – χρηματική συνεισφορά). Σε αυτό ο άρθρο θα συμπληρώσουμε το θέμα της Σάντακα με επιπρόσθετες αναφορές από τα Ισλαμικά κείμενα.

Ο Προφήτης Μουχάμαντ صلى الله عليه و سلم είπε

إِنَّ الصَّدَقَةَ لَتُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ وَتَدْفَعُ مِيتَةَ السُّوءِ

«Το να δίνεις ελεημοσύνη καταλαγιάζει την οργή του Αλλάχ και αποτρέπει έναν άσχημο θάνατο» {Τιρμιδί, νο. 663}

Το χαντίθ αυτό είναι αρκετά ελπιδοφόρο και μας πληροφορεί για μια (από τις πολλές) πράξεις που ευχαριστούν τον Ύψιστο καθώς επίσης προστατεύει από ένα άσχημο τέλος (θάνατο).

Ο Προφήτης  صلى الله عليه و سلم είπε ότι 7 κατηγορίες ανθρώπων θα προστατευτούν από την ανυπόφορη ζέστη της Ημέρας της Αναμονής (Ημέρα της Κρίσης). Μια κατηγορία από τους 7 είναι αυτοί που δίνουν ελεημοσύνη. Η ρήση λέει:

رَجُلٌ تَصَدَّقَ أَخْفَى حَتَّى لاَ تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِينُهُ

«…ένα άτομο που δίνει ελεημοσύνη τόσο μυστικά (δεν επιδεικνύεται) σε βαθμό που το αριστερό του χέρι δεν γνώριζε πόσα έδωσε το δεξί» {Μπουχάρι, νο. 660}

Η πρόταση «το αριστερό του χέρι δεν γνώριζε πόσα έδωσε το δεξί» σημαίνει ότι κανείς δεν γνωρίζει το ποσό που δίνει σε χρηματική συνεισφορά. Η μυστική ελεημοσύνη, αυτή που δεν δημοσιοποιείται, είναι καλύτερη και ποιοτικότερη διότι ασφαλίζει την ταπεινότητα του πιστού, εκτός αν η δημοσιοποίηση λειτουργεί ως κίνητρο για τους υπόλοιπους έτσι ώστε να ακολουθήσουν την συγκεκριμένη ενάρετη πρακτική.

Ο Προφήτης  صلى الله عليه و سلم μίλησε επίσης για την καλύτερη μορφή της σάντακα. Όταν τον πλησίασε κάποιος και τον ρώτησε «Ποια σάντακα έχει την μεγαλύτερη και καλύτερη ανταμοιβή (από τον Αλλάχ)», είπε: 

أَنْ تَصَدَّقَ وَأَنْتَ صَحِيحٌ شَحِيحٌ، تَخْشَى الْفَقْرَ وَتَأْمُلُ الْغِنَى

«Είναι η σάντακα αυτή που δίνεις όταν είσαι υγιής, φιλάργυρος,  φοβάσαι την φτώχεια και επιθυμείς να γίνεις πλούσιος» {Μπουχάρι, νο. 1419}

Αυτή είναι η καλύτερη και η πιο κατάλληλη στιγμή για ένα άτομο να δώσει. Η στιγμή αυτή που έχει την υγεία του, φοβάται την φτώχεια καθώς ταυτόχρονα αγαπά τα χρήματα του (λίγα η πολλά). Και αυτό θα λειτουργήσει ως απόδειξη της ειλικρίνειας του.

Ο Ύψιστος λέει:

مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ۚ وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ

Ποιος είναι εκείνος, που θα δανείσει στον Αλλάχ ένα καλό δάνειο, και που ο Αλλάχ θα του το πολλαπλασιάσει πολλές φορές; Ο Αλλάχ είναι που περιορίζει η γενναιόδωρα μοιράζει (τα μέσα συντήρησης σας) και σε Αυτόν θα επιστρέψετε. {Κοράνι 2:245}

Ο Ιμάμης ας Σάαντι σχολιάζει το εδάφιο στο Ταφσίρ του:

«Από την στιγμή που ο αγώνας για χάρη του Αλλάχ προϋποθέτει να συνεισφέρεις χρηματικά, τότε μας ενθαρρύνει να ξοδεύουμε για χάρη του. Το τιτλοφόρησε ως «δάνειο». «Ποιος είναι εκείνος, που θα δανείσει στον Αλλάχ ένα καλό δάνειο», ότι μπορεί και ότι είναι σε θέση να δώσει κάποιος τότε πρέπει να το κάνει, ειδικά για χάρη του Αλλάχ. Και το «δάνειο» αυτό λέγεται ότι πρέπει να είναι «καλό», δηλαδή τα χρήματα αυτά πρέπει να έχουν αποκτηθεί νόμιμα και με καθαρό τρόπο. Και η πρόθεση μας όταν δίνουμε να είναι μόνο για να αποκτήσουμε την ευχαρίστηση του Αλλάχ. Καταυτόν τον τρόπο «θα του το πολλαπλασιάσει πολλές φορές» . Ο Αλλάχ θα πολλαπλασιάσει αυτή την ευσέβεια (ως ανταμοιβή) από δέκα φορές ως και 700 φορές η και ακόμα περισσότερο (όπως καταγράφουν αυθεντικές ρήσεις) από ότι ο πιστός έχει ξοδέψει για χάρη του Αλλάχ. Αυτή η πολλαπλασιασμένη ανταμοιβή όμως, θα οριστεί σύμφωνα με την κατάσταση και την πρόθεση του ατόμου που δίνει, καθώς επίσης σύμφωνα με την ανάγκη και την ωφέλεια που θα προκύψει. Πολλές φορές ένα άτομο πιστεύει ότι το να προσφέρει χρήματα για χάρη του Αλλάχ θα τον κάνει πιο φτωχό. Ο Αλλάχ αναιρεί όμως αυτήν άστοχη σκέψη τονίζοντας «Ο Αλλάχ είναι που περιορίζει η γενναιόδωρα μοιράζει (τα μέσα συντήρησης σας)». Αυτός είναι που αυξάνει η μειώνει τα μέσα της συντήρησης σας (όχι εσείς) και σε όποιον επιθυμεί. Αυτά είναι θέματα που ανήκουν στον έλεγχο του Αλλάχ. Τα χρήματα (η ο πλούτος γενικά) δεν αυξάνεται με το να τον αποθηκεύεις και να είναι αχρησιμοποίητος, ούτε μειώνεται όταν ξοδεύεις (για χάρη του Αλλάχ). Ότι ξοδέψεις (για χάρη του Αλλάχ) δεν πρόκειται να είναι για μάταιο σκοπό. Τουναντίον, θα έρθει μια μέρα (Ημέρα της Κρίσης) οπου θα λάβεις την επιστροφή γιαυτο που δαπάνησες για χάρη του Αλλάχ, με τρόπο μάλιστα πολλαπλασιασμένο» {Ταησίρ αλ Καρίμ αρ Ραχμάν, τόμος 1, σελ. 179-180}

Μέχρι στιγμής (και συνοψίζοντας και από το προηγούμενο άρθρο) η σάντακα ωφελεί ως εξής:

  • -Ευλογεί το πλούτο (μικρό η μεγάλο)
  • -Τον αυξάνει, δεν τον μειώνει
  • -Σβήνει αμαρτίες
  • -Είναι στοιχείο αγαθοεργίας και ο Αλλάχ αγαπά τους πιστούς αγαθοεργούς
  • -Καταλαγιάζει την οργή του Αλλάχ
  • -Αποτρέπει έναν άσχημο θάνατο
  • -Προστασία από την ανυπόφορη ζέστη της Ημέρας της Αναμονής
  • -Την Ημέρα της Κρίσης η ακόμα και σε αυτήν την ζωή θα επιστραφεί η ανταμοιβή και θα πολλαπλασιαστεί
  • -Τέλος, η καλύτερη και μεγαλύτερη ανταμοιβή από την σάντακα έρχεται όταν είσαι υγιής, φιλάργυρος, φοβάσαι την φτώχεια και επιθυμείς να γίνεις πλούσιος 

وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد

*Τι καλύτερος τρόπος να δαπανηθεί μια σάντακα από το να ενισχυθεί και να στηριχτεί το έργο του IslamForGreeks.org; Δείτε περισσότερα εδώ.

Ετικέτες:, , , , ,

Τα σχόλια είναι κλειστά.