Η πραγματική ώρα για την έναρξη και τον τερματισμό της ημερήσιας νηστείας – الفجر الصَّادق والفجر الكاذب

Άχμαντ Μ.Ελντίν

الحمد لله رب العالمين، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين، أما بعد

Συχνά λαμβάνω μηνύματα για το πότε ακριβώς ξεκινά η ημερησία νηστεία και πότε ακριβώς τελειώνει την ημέρα. Η συχνή απάντηση που δίνεται (και σωστά) είναι ότι η νηστεία ξεκινάει με την έναρξη της Φάτζρ προσευχής (πρωινή) και τελειώνει με την έναρξη της Μάγριμπ (προτελευταίας προσευχής – απογευματινής). Ναι, αλλά πότε είναι η ώρα τους; Είναι η ώρα που γράφει το ημερολόγιο; Εδώ ξεκινάει και το μπέρδεμα.

Η σύγχυση επί του θέματος κουφαίνεται με διάφορους αδαείς (συνήθως οργανώσεις) που επιβάλουν στους πιστούς να σταματάνε το φαγητό και το νερό 1 και 2 ώρες πριν την έναρξη της Φάτζρ.

Εάν θα παρατηρήσετε τα περισσότερα ημερολόγια δείχνουν την έναρξη της Φάτζρ προσευχής σχεδόν 1 ώρα πίσω από την κανονική της ώρα. Αυτό, διότι όταν το ημερολόγιο αναφέρει την Φάτζρ προσευχή, έξω ο ουρανός είναι σκοτεινός και σίγουρα αυτή δεν είναι η σωστή ώρα για την Φάτζρ και κατ’επέκταση δεν είναι η ώρα που κάποιος αρχίζει να νηστεύει.

Μέχρι ποια ώρα ο πιστός μπορεί να τρώει και να πίνει νερό; Ο Αλλάχ ο Ύψιστος το ξεκαθαρίζει στο Κοράνι όταν λέει:

وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ

«και φάτε και πείτε σε σημείο που να ξεχωρίζετε την άσπρη ακτίνα/γραμμή της χαραυγής από το σκοτάδι της νύχτας» {Κοράνι 2:187}

Δηλαδή, η ώρα της φάτζρ και άρα η ημερησία νηστεία αρχίζει όταν αντικρίζουμε στον ουρανό μια άσπρη οριζόντια γραμμή (που έχει απλωθεί), που σηματοδοτεί την έναρξη της αυγής. Η φάτζρ προσφέρεται απο την στιγμή που βλέπουμε αυτήν την άσπρη απλωμένη γραμμή, διότι από αυτήν την στιγμή ξεκινά η φάτζρ (όχι νωρίτερα).

Δυστυχώς επί του θέματος υπάρχει μεγάλος και αδικαιολόγητος εξτρεμισμός από αδαείς και οργανώσεις που φοβίζουν τους πιστούς για το πότε πρέπει να σταματάνε το φαγητό και το νερό τους, σε σημείο που ο πιστός εξαναγκάζεται να ξεκινά την νηστεία του μέχρι και 2 ώρες πριν την καθορισμένη ώρα

Ταυτόχρονα, προκύπτει και το πρόβλημα της λανθασμένης ώρας που προσφέρεται η προσευχή Φάτζρ. Ένας από τους κανόνες της προσευχής για να είναι έγκυρη και αποδεκτή από τον Ύψιστο είναι να γίνεται στην σωστή της ώρα. Σίγουρα όταν ο ουρανός είναι σκοτεινός και δεν έχει ξεσπάσει η γραμμή αυτή που δηλώνει το ξημέρωμα, δείχνει ότι δεν είναι η ώρα της Φάτζρ.

Ο Μουσουλμάνος οφείλει να γνωρίζει τις ώρες της προσευχής σύμφωνα με την κίνηση του ηλίου, (δείτε εδώ) καθώς επίσης να μην εμπιστεύεται ως δόγμα τα ημερολόγια, τα οποία έχουν αρκετές αστοχίες και προσφέρονται μόνο ως γενικός μπούσουλας.

Παράδειγμα: Εάν κάποιος παρατηρήσει τα ημερολόγια θα δει ότι η Φάτζρ είναι περίπου στις 4:10 (για την Ελλάδα). Εάν όμως βγει στο μπαλκόνι του θα δει ότι ο ουρανός είναι ακόμα σκοτεινός. Τι σημαίνει αυτό; Αυτό σημαίνει ότι η ημερησία νηστεία δεν ξεκινά ακόμα καθώς δεν είναι η ώρα της Φάτζρ. Πότε είναι; Όταν «σπάει» μια οριζόντια άσπρη γραμμή στον ορίζοντα και απλώνεται φωτεινά. Τότε είναι η Φάτζρ και τότε ξεκινά η νηστεία.

Κάποιος να προσέχει να μην παραπλανηθεί από την πρώτη καθετή άσπρη γραμμή που σηματοδοτεί το λεγόμενο ψεύτικο φάτζρ (Φάτζρ αλ Καάδιμπ) αλλά να περιμένει να απλωθεί το άσπρο φωτεινό το οποίο θα διαχωρίζεται από το σκοτάδι της νύχτας του ουρανού (όπως λέει και το Κορανικό χωρίο, Ο Προφήτης σε χαντίθ και συμβουλεύουν οι Ουλεμά). [1]

Εικόνα:

Εάν για κάποιον εξακολουθεί να είναι δύσκολος ο διαχωρισμός, τότε, όπως λένε και οι Ουλεμά, απλώς προσπαθεί όσο περισσότερο με βάση τα δεδομένα που μας δίνει ο Αλλάχ να βεβαιώσει την σωστή ώρα της Φάτζρ. Δηλαδή κάποιος αναζητά, όσο μπορεί, την άσπρη οριζόντια γραμμή που φωτεινά απλώνεται στον ουρανό. Εφόσον προσπαθεί, ακόμα και λάθος να κάνει, τότε, συγχωρείται και δεν έχει απολύτως κανένα πρόβλημα. [2]

 وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد

Υποσημειώσεις:

1. Κοράνι 2:187 & Από τα χαντίθ των Τζαάμπιρ και Ίμπν Αμπάς με καταγραφή από τους Αλ Χαάκιμ και Αλ Μπάιχακι, επικυρωμένα από τον Αλλάμα Αλ Αλμπάνι – Σαχίχ Αλ Τζαάμιι, νο.4278 και Σιλσίλα ας Σαχίχα, νο. 2202

2. Ίμπν Ουθαημήν, Φατάουα ας Σιάμ, σελ.299

Ετικέτες: , , , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.