Ίμπν Ταημία: Οι συνέπειες της ελλιπούς γνώσης – وإذا قيل لهم لا تفسدوا في الأرض قالوا إنما نحن مصلحون

Άχμαντ Μ.Ελντίν

بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد 

Ένα από τα πολλά αγκάθια για μια κοινωνία είναι η ημιμάθεια. Η γνώση που κατέχει ένα άτομο για κάτι, ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι ολοκληρωμένη και στερεωμένη σε γερά θεμέλια κατανόησης. Η ημιμάθεια είναι χειρότερη από την ολοκληρωτική άγνοια, μιας και στην πρώτη περίπτωση το άτομο νομίζει ότι γνωρίζει ενώ στην πραγματικότητα η γνώση του είναι ελαττωματική (ως προς την κατανόηση), διαστρεβλωμένη και ελλιπή, ενώ στην δεύτερη περίπτωση η άγνοια εντοπίζεται εύκολα.

Τα θεμέλια μιας υγιούς κοινωνίας, συνήθως, δέχονται επίθεση από ημιμαθείς σε 4 βασικούς τομείς:

1) Έχουμε την περίπτωση του αμπελοφιλόσοφου, που στοχάζεται άστοχα και άκυρα περί θρησκείας, ενώ στην πραγματικότητα δεν έχει ούτε καν τις βασικές γνώσεις στο πεδίο της θεολογίας. Δεν ειδικεύεται στην γνώση των γραφών και προτιμά να δίνει βάρος περισσότερο στην προσωπική του αντίληψη περί θρησκείας.      

2) Έχουμε την περίπτωση του μελετητή της θρησκείας, ο οποίος ναι μεν μελετάει και αποστηθίζει, αλλά δεν κατανοεί ολοκληρωτικά το αντικείμενο της μελέτης του, με σκοπό να οδηγείται στην πλάνη και να παρασύρει και άλλους.

3) Έχουμε την περίπτωση ατόμων που υποδύονται τους ειδικούς σε θέματα υγείας. Στην πραγματικότητα έχουν λίγη γνώση περί ιατρικής, παρολαυτα δεν ειδικεύονται στον τομέα της ιατρικής.

4) Έχουμε την περίπτωση του ατόμου που καταπιάνεται με την γνώση της γλώσσας. Όμως είναι ημιμαθής και δεν ειδικεύεται ως γραμματικός η λόγιος της γλώσσας. 

Η πρώτη περίπτωση ατόμου ζημιώνει την θρησκεία. Η δεύτερη περίπτωση ζημιώνει ολόκληρη την κοινωνία και την χώρα στο σύνολο της. Η τρίτη περίπτωση ζημιώνει την υγεία και το ανθρώπινο σώμα. Και τέλος, η τέταρτη περίπτωση ζημιώνει την γλώσσα και τις βασικές αρχές που την διέπουν.

Πηγή: Του Σέηχ ουλ Ισλάμ, Ίμπν Ταημία, Ματζμούου αλ Φατάουα, τόμος 5, σελ.118

Δείτε επίσης:

وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد

Ετικέτες: , , , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.