Ασφαλίζοντας τα μέλη του σώματος – إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولً

الحمد لله رب العالمين، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين، أما بعد

Αφηγήθηκε ο Σάκλ Ίμπν Χουμάιντ:

قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي دُعَاءً قَالَ ‏ “‏ قُلِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ سَمْعِي وَمِنْ شَرِّ بَصَرِي وَمِنْ شَرِّ لِسَانِي وَمِنْ شَرِّ قَلْبِي وَمِنْ شَرِّ مَنِيِّي

«Είπα: Απόστολε του Αλλάχ δίδαξε με μια επίκληση. Είπε: Να πεις: Ω Αλλάχ ζητώ καταφύγιο σε Εσένα από το κακό της ακοής μου, από το κακό της όρασης μου, από το κακό της γλώσσας μου, από το κακό της καρδιάς μου, και από το κακό του σπέρματος μου.»

Η ρήση είναι αυθεντική. Καταγράφεται στην συλλογή του Ιμάμ Άμπου Νταούντ, με αριθμό 1551. Καταγράφεται επίσης στην συλλογή του Ιμάμ αν-Νασάι (5456) και στην συλλογή του Ιμαμ ατ Τιρμιδί (3492)

Πρόκειται για μια περιεκτική επίκληση (ντουά). Σε αυτήν, ο πιστός ζητά προστασία από το κακό που μπορεί να προέλθει από πέντε πράγματα και καταστάσεις:

1) Ακοή. Πόσες φορές έχουμε οδηγηθεί στο κακό με βάση αυτών που ακούσαμε; Κουτσομπολιά, συκοφαντίες, μουσική, ανηθικότητες.

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

«Κι όταν ακούσουν τις μάταιες ομιλίες, απομακρύνονται απ’ αυτές και λένε: «Σ’ εμάς (η ευθύνη) των έργων μας, και σ’ εσάς (η ευθύνη) των έργων σας. Η ειρήνη ας είναι πάνω σας. Δεν επιδιώκουμε τους αδαείς» {Κοράνι 28:55}

Ο Σέηχ Ίμπν Ουθαημήν αναφέρει στην επεξήγηση του Ριάντ ους Σαλιχίν ότι σε περίπτωση που ο πιστός βρεθεί ανάμεσα σε μια συζήτηση με κουτσομπολιά οφείλει να αλλάξει το θέμα συζήτησης. Αν δεν τα καταφέρει, τότε οφείλει να σηκωθεί και να φύγει.

2) Όραση. Άλλες φορές έχουμε οδηγηθεί στο κακό με βάση αυτών που είδαμε. Γιαυτο και ο Αλλάχ μας καλεί στο Κοράνι να χαμηλώνουμε το βλέμμα απέναντι στο απαγορευμένο (ανηθικότητα, κτλ).

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ

«Να πεις στους πιστούς ότι πρέπει να κατεβάζουν τα βλέμματα τους και να προφυλάσσουν τα γενετικά τους όργανα (μοιχεία και ότι οδηγεί σε αυτό). Είναι πιο αγνό γιαυτούς. Και ο Αλλάχ γνωρίζει ότι κάνουν. Και να πεις στις πιστές γυναίκες να κατεβάσουν τα βλέμματα τους, να προφυλάξουν τα γενετικά τους όργανα και να μην εκθέτουν την ομορφιά τους εκτός από αυτά που (αναγκαστικά) εξωτερικά φαίνονται» {Κοράνι 24:30-31}

3) Γλώσσα. Τα λεγόμενα μας μπορεί να οδηγήσουν στο κακό, όπως το κουτσομπολιό, ύβρεις και η συκοφαντία.

Ο Προφήτης صلى الله عليه وسلم είπε:

إن العبد ليتكلم بالكلمة ما يتبين فيها يزل بها إلى النار أبعد مما بين المشرق والمغرب

«Ένα άτομο ξεστομίζει μια λέξη δίχως να την σκεφτεί (αν είναι καλή η κακή) με αποτέλεσμα να βυθιστεί στην Κόλαση της φωτιάς πιο βαθιά και από την απόσταση της δύσης και της ανατολής» {Ριάντ ους Σαλιχίν, νο.1514}

4) Το κακό που εκπορεύεται από την καρδιά. Δηλαδή το κακό που μπορεί να απορρέει από τον εαυτό μας και την ψυχή μας, όπως οι παράνομες επιθυμίες και τα πάθη.

 أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَـٰهَهُ هَوَاهُ

«Μήπως δεν είδες εκείνον, που πήρε τις επιθυμίες του για θεό;» {Κοράνι 25:43}

5) Το κακό του σπέρματος. Δηλαδή, το κακό που μπορεί να προέρθει από τα γενετικά όργανα, όπως η παράνομη σεξουαλική επαφή και ότι οδηγεί σε αυτό. Ο Προφήτης صلى الله عليه وسلم είπε:

مَنْ يَضْمَنْ لِي مَا بَيْنَ لَحْيَيْهِ وَمَا بَيْنَ رِجْلَيْهِ أَضْمَنْ لَهُ الْجَنَّةَ

«Όποιος εγγυηθεί (την αγνότητα) για αυτό που έχει ανάμεσα στα πόδια του (γενετικά όργανα) και γιαυτο που έχει ανάμεσα στη μασέλα του (γλώσσα), τότε θα του εγγυηθώ τον Παράδεισο». {Μπουχάρι, νο. 6474-6807}

Ο Προφήτης Μουχάμαντ صلى الله عليه وسلم συμβούλεψε τους πιστούς λέγοντας:

أَنْ تَحْفَظَ الرَّأْسَ وَمَا وَعَى وَتَحْفَظَ الْبَطْنَ وَمَا حَوَى 

«…Να ασφαλίζεις το κεφάλι σου και ότι περιέχει και να ασφαλίζεις το στομάχι σου και ότι περιέχει…» {Μούσναντ του Ιμάμ Άχμαντ, νο. 3671 – Τιρμιδί, νο. 2458}

Το κεφάλι και το στομάχι σου: Ο πιστός οφείλει να προστατεύει και να ασφαλίζει το κεφάλι του και το στομάχι του. Το να ασφαλίζεις το κεφάλι σου και ότι περιέχει, δηλαδή τα μάτια σου, την ακοή σου, την γλώσσα σου. Να τα ασφαλίσεις από την αμαρτία και την παρανομία. Και να ασφαλίσεις το στομάχι σου σημαίνει κυρίως να το προστατεύεις από το παράνομο και το απαγορευμένο φαγητό, είτε αυτό κάθε αυτό είναι χαράμ (αμαρτία), όπως χοιρινό, αλκοόλ, παράνομο κρέας που δεν είναι χαλάλ κτλ, αλλά επίσης να το προστατέψεις από το να το τρέφεις με χρήματα τα οποία δεν είναι νόμιμα και δεν προέρχονται από χαλάλ δουλειές και εργασίες. Μην ξεχνάμε ότι όποιος τρώει από το παράνομο (χαράμ) και συντηρείται με εργασίες παράνομες και πληρώνεται από δουλειές παράνομες, τότε η ντουά (επίκληση) του δεν γίνεται αποδεκτή από τον Αλλάχ. Να γνωρίζουμε επίσης ότι τα μάτια μας, η ακοή μας και η γλώσσα (και όλα τα μέλη του σώματος), όλα αυτά θα ρωτηθούν την ημέρα της κρίσης για το πώς τα διαχειριστήκαμε, λέει ο Ύψιστος:

إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا

«Η ακοή η όραση και η καρδιά, κάθε ένα από αυτά θα ρωτηθούν» {Κοράνι 17:36}

Βλέπουμε πως το Ισλάμ προστατεύει όχι μόνο από την αμαρτία, αλλά προειδοποιεί και από τα μέσα που οδηγούν προς αυτήν. Γιαυτο το λόγο, αυτή η ντουά είναι σημαντική διότι συνοψίζει όλα τα πονηρά και τα κακά, ζητώντας καταφύγιο στον Αλλάχ τον Ύψιστο.

Πως προφέρουμε την ντουά: Αλλάχούμα Ίννι αούδου μπίκα μίν σάρρι σάμ’ι, ουά μίν σάρρι μπάσαρι, ουά μίν σάρρι λισάνι, ουά μίν σάρρι κάλμπι, ουά μίν σάρρι μανίη .

Είθε ο Αλλάχ ο Ύψιστος να μας κάνει να ακούμε το ορθό και το ενάρετο, να βλέπουμε το ενάρετο, να λέμε λόγια που οδηγούν στο καλό, να εξαγνίζεται η καρδιά από τα πάθη και τις παράνομες επιθυμίες, και να ασφαλίζονται τα γενετικά όργανα από την ανηθικότητα.

Άχμαντ Μ.Ελντίν
Διπλωματούχος Ισλαμικής Θεολογίας
Τζαμί «Σάλαφ ους Σάλιχ» (Αρ Ραχμάν)
IslamForGreeks.org – AhmadEldin.blog


Categories: Μουσουλμάνοι

Tags: , , , , , , , , ,

Discover more from Το Ορθόδοξο Ισλάμ με Ορθόδοξη Κατανόηση

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading