Τι λέει το Ισλάμ για την κλειτοριδοεκτομή

Άχμαντ Μ.Ελντίν

 بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد

Η κλειτοριδοεκτομή συχνά ορίζεται ως η πρακτική που κόβεται η κλειτορίδα του βρέφους η της ανήλικης για «θρησκευτικούς» λόγους. Δικαίως έχει χαρακτηριστεί ως βάρβαρο έθιμο και αδίκως έχει καταλογιστεί στο Ισλάμ ότι διδάσκει τέτοιου είδους παραδόσεις. Σε αυτό το άρθρο θα επιχειρήσουμε να τα βάλουμε σε μια σειρά, τι είναι η κλειτοριδοεκτομή, και κατά πόσο σχετίζεται με το Ισλάμ. 

Η Δύση περί κλειτοριδοεκτομής

Ο Δυτικός κόσμος στο άκουσμα της κλειτοριδοεκτομής αγανακτεί (δικαιολογημένα). Όμως η υπερβολική οργή τον κάνει να αδικεί και να ρίχνει ευθύνες σε αυτούς που δεν ενστερνίζονται την αρχαία φαραωνική παράδοση αυτή. Δυστυχώς, για άλλη μια φορά, το Ισλάμ θα πρέπει να κάτσει στο εδώλιο του κατηγορημένου και να απολογηθεί για μια πρακτική που δεν διδάσκει, δεν καλεί, αλλά εναντιώνεται όπως θα δούμε παρακάτω.

Ας δούμε πως παρουσιάζεται η κλειτοριδοεκτομή στους μη Μουσουλμάνους και να δούμε την σύγχυση που επικρατεί. Δεν χρειάζεται να παραθέσουμε ξένες αναφορές διότι στην Ελλάδα η αντίληψη περί κλειτοριδοεκτομής δεν διαφέρει, σχεδόν καθόλου, με σύγκριση την υπόλοιπη Ευρώπη/δύση. Διαβάζουμε:

Τύποι Κλειτοριδοεκτομής:

α) Ο «ηπιότερος», που είναι το κόψιμο της άκρης η και όλης της κλειτορίδας με ένα ξυράφι. Οι ισλαμικές αρχές την ονομάζουν «περιτομή Σούνα» και γενικά θεωρείται προτιμητέα , γιατί προκαλεί λιγότερα τραύματα σε σχέση με τους άλλους τύπους.

β) Ο δεύτερος τύπος κλειτοριδεκτομής είναι η ολική αφαίρεση της κλειτορίδας και μαζί με αυτή , των εσωτερικών (μικρών) χειλέων του αιδοίου. Πρόκειται για τον πιο διαδεδομένο τρόπο «γυναικείας περιτομής», σε ένα ποσοστό 80% σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.

γ) Ο τρίτος και πιο «ριζικός» τύπος ακρωτηριασμού είναι ο λεγόμενος «αγκτηριασμός». Πρόκειται για την αποκοπή ολόκληρης της κλειτορίδας, των εσωτερικών και εξωτερικών (μεγάλων) χειλέων, και στη συνέχεια, τη συρραφή της εισόδου του κόλπου , αφού προηγουμένως «ξυστεί» εσωτερικά , ώστε να κολλήσει με την επούλωση του τραύματος. Έτσι, το μόνο που απομένει, είναι μια μικροσκοπική τρύπα , από την οποία περνούν τα ούρα και το αίμα κατά την έμμηνο ρύση. Την πρώτη νύχτα του γάμου, ο άνδρας αναγκάζεται πολλές φορές να ανοίξει με μαχαίρι την είσοδο του γυναικείου κόλπου.[1]

Αν αφαιρέσει κανείς το «το κόψιμο της άκρης» της κλειτορίδας τότε έχουμε να κάνουμε κυριολεκτικά με ακρωτηριασμό γενετικών οργάνων και δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι αυτό, όχι μόνο απαγορεύεται αλλά διώκεται στην Ισλαμική νομολογία. Ο Προφήτης Μουχάμαντ صلى الله عليه و سلم είπε:

«Μην προξενείτε κακό, βλάβη και ζημιά στους εαυτούς σας και στους άλλους»[2]

Γυναικεία περιτομή Vs κλειτοριδεκτομή

Από την ρήση του Προφήτη (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν) καταλαβαίνουμε με βάση λογικής καθώς επίσης και θεολογικά (κυρίως νομολογικά με συναίνεση των λογίων) ότι το Ισλάμ απαγορεύει την κλειτοριδεκτομή. Όμως γιατί αναφέρονται συνεχώς στο Ισλάμ διάφοροι επικριτές; Υπάρχει βάση για να γίνει αυτή η σύνδεση; Η απάντηση είναι «ναι και όχι».

Στο Ισλάμ μπορεί να απαγορεύεται η κλειτοριδεκτομή αλλά δεν απαγορεύεται (ούτε είναι υποχρεωτικό) η γυναικεία περιτομή η οποία δεν έχει καμία απολύτως σχέση με αυτό που ονομάζουμε σήμερα ως «αφαίρεση της κλειτορίδας» η κλειτοριδεκτομή. Η Ισλαμική περιτομή των γυναικείων γενετικών οργάνων είναι σχεδόν όμοια με αυτό που σήμερα αποκαλούμε «πλαστική της κλειτορίδας». Λαμβάνει μέρος ΟΧΙ στην κλειτορίδα αλλά στο δέρμα που περιβάλει την κλειτορίδα, ακριβώς όπως γίνεται στην περιτομή των ανδρών (επέμβαση στο δέρμα του πέους όχι στο πέος το ίδιο).

Ο μεγάλος λόγιος του Ισλάμ, ο Σέηχ ουλ Ισλάμ Ιμπν Ταημία, αναφέρει χαρακτηριστικά το πώς πραγματοποιείται η περιτομή της γυναίκας στο Ισλάμ:

«Η περιτομή στην γυναίκα γίνεται επάνω στο δέρμα που μοιάζει σαν το λειρί του κόκορα. Ο Προφήτης είπε σε αυτήν που έκανε την επέμβαση ‘άσε ένα μέρος να εξέχει και μην υπερβάλεις όταν κόβεις, αυτό θα κάνει το πρόσωπο της χαρούμενο και τον άνδρα της ευχαριστημένο’…Εάν η επέμβαση είναι ακραία τότε η γυναίκα θα χάσει την (σεξουαλική) επιθυμία της (που δεν είναι επιθυμητό και απαγορεύεται)» [3]

Αυτή είναι και η θέση, οπου αποτελεί συναίνεση των μεγάλων λογίων όπως του Ίμπν αλ Σαμπαγκ Ibn al-Sabagh στο έργο Αλ Σάμιλ. [4]

Ο τρόπος έκφρασης αυτών των μεγάλων και παλαιών λογίων του Ισλάμ εκλαμβάνονται ότι η επέμβαση γίνεται στο δέρμα της κλειτορίδας, με προσοχή, από κατάλληλους επαγγελματιές ιατρούς και χωρίς υπερβολές που θα προκαλέσουν προβλήματα. Το βιβλίο του λόγιου Ιμπν ουλ Κάγιεμ, με τίτλο Τουχφατ αλ Μαουντουντ φι Αχκάμ αλ Μαουλούντ, που περιλαμβάνει διάφορους ισλαμικούς κανόνες για το νεογέννητο, αφιέρωσε ένα μεγάλο κεφάλαιο για την περιτομή του αγοριού και του κοριτσιού. Αξίζει να σημειωθεί ότι πουθενά δεν αναφέρεται η επέμβαση της κλειτορίδας, σαν σωματικό όργανο, αλλά το δέρμα που περιβάλει αυτή. Ελάχιστες φορές βρίσκουμε μόνη της την λέξη κλειτορίδα αλλά σε καμία περίπτωση δεν εννοούνται τα γενετικά όργανα.

Σχετικά με το αν είναι υποχρεωτικό η όχι η γυναίκεια περιτομή επίσης έχουμε συναίνεση των λογίων. Ο Σέηχ Ιμπν Ουαθαημήν ανέφερε:

«Η ορθή άποψη είναι ότι είναι υποχρεωτικό για τον άνδρα και απλά επιτρεπτό για την γυναίκα» [5]

Η Ισλαμική επιτροπή της Σ. Αραβίας κάποτε δέχτηκε μια επιστολή απο Μουσουλμάνες της Σομαλίας κάνοντας παράπονα για το αρχαίο φαραωνικό έθιμο της κλειτοριδεκτομής. Η επιτροπή απάντησε:

«Εάν η μέθοδος της επέμβασης είναι όπως το περιγράφετε τότε είναι χαράμ (απαγορεύεται) η επέμβαση αυτή διότι προκαλεί κακό. Η επιτρεπτή γυναικεία περιτομή είναι η ελαχίστη αφαίρεση (δέρματος) της κλειτορίδας μπροστά στο αιδοίο»[6]

Η περιτομή της κλειτορίδας στο Ισλάμ και η πλαστική κλειτορίδας στην Δύση

Ναι, φαίνεται οξύμωρο αλλά στην Ευρώπη και γενικά στην Δύση η γυναίκεια περιτομή είναι αρκετά διαδεδομένη με τον τίτλο «πλαστική κλειτορίδας» εδώ θα δεις τις φεμινίστριες να τρέχουν στους πλαστικούς για λόγους καλλωπισμού. Διαβάζουμε:

«Το πλεονάζον δέρμα στα πλάγια της κλειτορίδας, συχνά κάνει τη ίδια τη κλειτορίδα να φαίνεται μεγαλύτερη ή και ασύμμετρη. Τα γονίδια, τα οιστρογόνα και η έκθεση στην τεστοστερόνη (ανδρογονική ορμόνη), μπορούν να προκαλέσουν αξιοσημείωτες αλλαγές στην εμφάνιση της. Συχνά αυτή η ανωμαλία συνδυάζεται με γενικότερα αλλοιωμένη εμφάνιση των μικρών χειλέων όπου κι εκεί υπάρχει αντίστοιχη ασυμμετρία ή υπερτροφία τους. Όπως σε όλες τις δυσμορφίες της περιοχής, η γυναίκα ενοχλείται κυρίως από την εμφάνιση του αιδοίου κοιτώντας τον εαυτό της στον καθρέφτη καθώς επίσης κι από τα στενά ρούχα και τη υπερβολική τριβή της κλειτορίδας. Για να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα μπορεί η γυναίκα να προχωρήσει σε πλαστική επέμβαση της κλειτορίδας ώστε να εκλείψουν τα παραπάνω προβλήματα και να τονωθεί η αυτοπεποίθησή της»

Επίσης

«Πως γίνεται η πλαστική κλειτορίδας;

Η επέμβαση είναι απλή και δε γίνεται στην κλειτορίδα (υπάρχει ένα μεγάλο πλέγμα νεύρων που δεν επιτρέπει την επέμβαση) αλλά στο δέρμα που την περιβάλλει, γίνεται ένα είδους λίφτινγκ για να μειωθεί η υπερβολική προεξοχή της» [7]

Σχεδόν καμία διαφορά από την ορολογία που χρησιμοποιούν οι Ορθόδοξοι Μουσουλμάνοι λόγιοι για την περιγραφή της επέμβασης, που στην Ισλαμική θεολογία γίνεται για λόγους ευσέβειας προς τον Δημιουργό (οπου για την γυναίκα δεν είναι υποχρεωτικό αλλά επιλογή της) ενώ για την μη Μουσουλμάνα για λόγους καλλωπισμού ΚΑΙ υγείας.

Συμπέρασμα:

Είναι ξεκάθαρο ότι η Ισλαμική νομολογία που απορρέει από το Κοράνι και την διδασκαλία του Προφήτη Μουχάμαντ (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν) αναφέρει με τον πιο απλό τρόπο ότι η επέμβαση της γυναικείας περιτομής δεν έχει να κάνει με το βάρβαρο φαραωνικό έθιμο της αφαίρεσης της κλειτορίδας. Η έλλειψη γνώσης της Αραβικής γλώσσας που υπάρχει στην Δύση, και ιδιαίτερα στους μη Μουσουλμάνους επικριτές, έχουν δημιουργήσει την σύγχυση ότι στο Ισλάμ δήθεν κόβεται η κλειτορίδα μεμονωμένα ενώ στην πραγματικότητα κόβεται ελάχιστα το δέρμα που περιβάλει την κλειτορίδα. Επίσης, η περιτομή στην γυναίκα δεν είναι υποχρεωτική και μπορεί να ακυρωθεί σε περίπτωση φόβου, ανησυχίας, έλλειψη γιατρών και γενικά όταν υπάρχει ανασφάλεια ως προς το να τηρηθεί η σωστή διαδικασία και υγιεινή.

Κάποιος θα ρωτήσει «και γιατί στις Μουσουλμανικές χώρες και στα χωριά οι Μουσουλμάνοι καταφεύγουν στην κλειτοριδοεκτομή και όχι στην περιτομή;» Η απάντηση είναι λόγου ΑΓΝΟΙΑΣ. Οι περισσότερες Μουσουλμανικές χώρες ακολουθούν παραδοσιακά έθιμα (ιδιαίτερα στα χωριά) που δεν σχετίζονται με κανέναν τρόπο με την θεολογία η την νομολογία του Ισλάμ. Επίσης, η κλειτοριδοεκτομή παρουσιάζεται και σε Χριστιανικές αφρικανικές χώρες

Εάν σε κάτι συμφωνούμε με τους επικριτές της κλειτοριδοεκτομής είναι ότι το βάρβαρο αυτό έθιμο, της αφαίρεσης της κλειτορίδας, πρέπει να σταματήσει. Και σαν Μουσουλμάνοι προσθέτουμε ότι σε περίπτωση που υπάρχει η επιθυμία να γίνει περιτομή, τότε να γίνει σύμφωνα με τις οδηγίες του Αποστόλου μας صلى الله عليه و سلم και από ειδικούς γιατρούς.

Εάν κάπου διαφωνούμε με τους επικριτές της κλειτοριδοεκτομής είναι ότι το Ισλάμ δεν πρέπει να κάτσει στο εδώλιο για αυτήν την πρακτική διότι πολύ απλά πουθενά τα ιερά του κείμενα δεν καλούν σε αυτού του είδους τον ακρωτηριασμό των γενετικών οργάνων.

وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد

Υποσημειώσεις:

1) http://tinyurl.com/d3zx9qo

2) Από την συλλογή του Iμπν Μάτζα (2341) και του Ιμάμ Άχμαντ στο Μούσναντ τόμος 1, σελ. 313

3) Ματζμού’ου αλ φατάουα, τόμος 21, σελ. 114 

4) Τούχφατ αλ Μαουντούντ, σελ. 190-192

5) Σάρχ αλ Μούμτι, τόμος 1. σελ. 133-134

6) Ισλαμικές ετυμηγορίες της επιτροπής των μεγάλων Ουλεμά της Σ. Αραβίας, Φατάουα αλ Λάτζνα,  4ος τόμος σελ. 44

7) http://www.mylook.gr/medicaland/niptuck/therapies/1/plastiki_kleitoridas.html#top 

Ετικέτες: , , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.