Αυτός που διακόπτει την νηστεία και αυτός που δεν νηστεύει – حكم الإفطار بغير عذر في نهار رمضان

Άχμαντ Μ.Ελντίν

بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد

Το άτομο που διακόπτει την νηστεία του, επίτηδες, δίχως καμία έγκυρη Ισλαμική δικαιολογία, διαπράττει σοβαρό και μεγάλο αμάρτημα. Νομολογικά, οφείλει να αναπληρώσει την χαμένη νηστεία και να την συνοδέψει με ειλικρινή μετάνοια [1]

Και ενώ οι περισσότεροι γνωρίζουν το νομολογικό (φίκχ) κομμάτι, αδιαφορούν η δεν γνωρίζουν για τις συνέπειες αυτής της πράξης. Τι συνέπιες υπάρχουν γιαυτόν/αυτήν που εγκαταλείπει την νηστεία δίχως νόμιμη και έγκυρη Ισλαμική δικαιολογία;

Καταρχάς, ποιος είναι υποχρεωμένος να νηστέψει και ποιος όχι;

Υποχρεωμένος να νηστέψει είναι ο κάθε ενήλικας (ενήλικας όπως ορίζεται στο Ισλάμ) Μουσουλμάνος, που έχει τα λογικά του, άνδρας η γυναίκα. Ο μη Μουσουλμάνος δεν μπορεί να νηστέψει και σε περίπτωση που το κάνει δεν γίνεται αποδεκτή η νηστεία του. Εάν όμως ασπαστεί το Ισλάμ, κατά την διάρκεια του Ραμαντάν, τότε νηστεύει τις υπόλοιπες ημέρες που έχουν μείνει και δεν είναι υποχρεωμένος να νηστέψει τις προηγούμενες.

Τα παιδιά δεν νηστεύουν. Όμως είναι καλό οι γονείς τους να τους βάζουν σιγά σιγά στην διαδικασία και όσο αντέχουν, χωρίς να καταπιέζονται. Επίσης, δεν νηστεύει το άτομο αυτό που έχει χάσει τα λογικά του. Αυτός που έχει χάσει την λογική του, δεν μπορεί να έχει ορθή πρόθεση, ούτε γνωρίζει τι κάνει. Επιπλέον, απαλλαγμένος από την νηστεία είναι ο άρρωστος (οποιαδήποτε μορφή αρρώστιας η θέμα υγείας που δεν του επιτρέπει να νηστέψει) και ο ταξιδιώτης. Και ο άρρωστος όμως και ο ταξιδιώτης, όταν επιστρέψουν (ο ένας επιστρέψει στην υγεία του, γίνει καλά, και ο άλλος επιστρέψει από το ταξίδι του) πρέπει να αναπληρώσουν τις ημέρες νηστείας που έχασαν. Ο Ύψιστος λέει:

فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ

 «Αν όμως κανείς από σας είναι άρρωστος ή ταξιδεύει τότε να νηστέψει, αργότερα τις ανάλογες μέρες» {2:184}

Η γυναίκα επίσης στην περίοδο και μετά τον τοκετό της δεν νηστεύει αλλά αναπληρώνει ότι έχασε μετέπειτα αφού καθαρίσει.

Η υποχρέωση της νηστείας απευθύνεται σε όλους, ταξιδιώτες και μη, καθαροί η ακάθαρτοι, άρρωστοι η υγιείς. Όλοι είναι υποχρεωμένοι να νηστέψουν, είτε στα χρονικά πλαίσια που ορίζει ο Ύψιστος, είτε μετά ως αναπλήρωση, εφόσον υπάρχει νόμιμη δικαιολογία.[2]

Ορισμένοι έχουν την εντύπωση ότι η νηστεία μπορεί να αναπληρωθεί με το να δίνεις τροφή στον φτωχό. Παραθέτουν το Κορανικό χωρίο που λέει:

وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ  

«Κι όσοι μπορούν να νηστέψουν και δεν το κάνουν, τότε να δώσουν για εξιλασμό τροφή σ’ ένα φτωχό» {2.184}

Με βάση αυτό το εδάφιο λανθασμένα νομίζουν ότι έχουν την επιλογή να μην νηστέψουν και να ταΐσουν τον φτωχό. Όμως ο εξιλασμός δίνοντας τροφή στον φτωχό ισχύει μόνο για τον ηλικιωμένο και την ηλικιωμένη που ενώ μπορούν να νηστέψουν ταλαιπωρούνται από τα γηρατειά τους. Η απόδειξη είναι τα λεγόμενα του σαχάμπι Ίμπν Αμπάς ο οποίος είπε επεξηγώντας το εδάφιο:

قَالَ كَانَتْ رُخْصَةً لِلشَّيْخِ الْكَبِيرِ وَالْمَرْأَةِ الْكَبِيرَةِ وَهُمَا يُطِيقَانِ الصِّيَامَ أَنْ يُفْطِرَا وَيُطْعِمَا مَكَانَ كُلِّ يَوْمٍ مِسْكِينًا وَالْحُبْلَى وَالْمُرْضِعُ إِذَا خَافَتَا

«Πρόκειται για μια άδεια που δόθηκε στον ηλικιωμένο άνδρα και γυναίκα, που ενώ είναι σε θέση να νηστέψουν, τους επιτρέπει να μην νηστέψουν (λόγω ταλαιπωρίας) και αντι γιαυτο να δώσουν τροφή σε έναν φτωχό για κάθε ημέρα νηστείας που χάνεται. Αποτελεί επίσης άδεια για τις εγκυμονούσες και τις θηλάζουσες οι οποίες φοβούνται βλάβη για τον εαυτό τους (η για το παιδί)» {Άμπου Νταούντ, νο.2318

Συνεπώς, ο υγιής ο Μουσουλμάνος που είναι σε θέση να νηστέψει δεν έχει καμία απολύτως δικαιολογία να εγκαταλείψει την νηστεία.

Συνέπειες

Όποιος δεν νηστέψει την μήνα του Ραμαντάν, θεωρείται χειρότερος από τον μοιχό και την μοιχαλίδα, από αυτόν που πίνει αλκοόλ, καθώς επίσης αμφισβητείται η εγκυρότητα της πίστης του.

Διαβάζουμε σε αυθεντική καταγραφή μια ρήση που λέει ότι ο Προφήτης Μουχάμαντ صلى الله عليه وسلم είδε σε όνειρο (που είναι μορφή αποκάλυψης):

فإذا أنا بقوم معلقين بعراقيبهم ، مشققة أشداقهم ، تسيل أشداقهم دما، قلت : من هؤلاء ؟ قال : هؤلاء الذين يفطرون قبل تحلة صومهم

«Είδα ανθρώπους να κρέμονται, χτυπημένοι, από τους μυς των ποδιών, με τα πλαϊνά του στόματος σκισμένα στα δυο, και να τρέχει αίμα από το στόμα. Είπα «ποιοι είναι αυτοί;». Και μου απάντησαν «Είναι αυτοί που διέκοπταν την νηστεία τους πριν την καθορισμένη ώρα» {Ίμπν Χουζάιμα, νο.1986 και Ίμπν Χιμπαάν, νο.7491}

Ο Αλλάμα αλ Αλμπάνι εύστοχα παρατηρεί λέγοντας:

هذه عقوبة من صام ثم أفطر عمدا قبل حلول وقت الإفطار ، فكيف يكون حال من لا يصوم أصلا ؟!

«Αυτή είναι η τιμωρία γιαυτους που νήστευαν και διέκοπταν την νηστεία πριν την ώρα της. Άραγε τι ισχύει (πόσο περισσότερο επίπονη τιμωρία) γιαυτούς που δεν νηστεύουν καθόλου;».

Η νηστεία, όπως είναι γνωστό, αποτελεί πυλώνα του Ισλάμ. Και ορισμένοι από τους Σάλαφ (ενάρετοι Μουσουλμάνοι προκάτοχοι) θεωρούσαν άπιστο (κάφιρ) αυτόν που εγκατέλειπε την νηστεία.

Για αυτούς που δεν νηστεύουν, δίχως δικαιολογία όπως ορίζεται στο Ισλάμ, η καλύτερη συμβουλή είναι να ζητήσουν συγχώρεση με μετάνοια προς τον Ύψιστο και να ξεκινήσουν το συντομότερο την νηστεία τους. Και ότι έχασαν από τις υποχρεωτικές ήμερες νηστείας να τις αναπληρώσουν. Η πόρτα της συχώρεσης και της μετάνοιας είναι πάντα ανοιχτή, να βιαστούν πριν έρθει ο ξαφνικός θάνατος που εκεί κάνεις δεν θα μπορέσει να τους βοηθήσει.

Είθε ο Αλλάχ ο Ύψιστος να μας κρατάει στο ορθό Του μονοπάτι με σταθερότητα, κουράγιο και δύναμη.

وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد

[1] Ίμπν Μπάζ, Φατάουα Ισλαμία, τόμος 3, σελ.289

[2] Δρ. Σάλιχ αλ Φαουζάν, Εισαγωγή στην Ισλαμική νηστεία, https://wp.me/peq61-cbG 

Ετικέτες: , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.