Ερώτηση: Επιτρέπεται η δημόσια κριτική στον κυβερνήτη; – ما منهج السلف في نصح الولاة؟

Ερώτηση:

Σαλαμαλεκομ αδερφε μου , 

Ευχομαι να εισαι καλα και ο υψιστος να μας καθοδιγει σε ολην μας την ζωη .Η αιτια που σου στελνω αυτο το εμαιλ ειναι να σε ρωτησω για την σαλαφια . Σιγουρα δεν μου αρεσει η πολιτικη και σιγουρα δεν ειμαι εξτρεμιστης ουτε και εχω εξτρεμιστικες η αλλου ειδους ιδεες, αλλα προσπαθω καθημερινα στην ζωη μου με τζιχαντ αλ ναφσ να εχω την καλυτερη σχεση με τον αλλαχ τον υψιστο και ειλικρινα κανω πολυ μεγαλο αγωνα (δεν ειναι ευκολο πραγμα ) 

Ομως το να πω (οχι με βιαιο τροπο βεβαια) οτι καποιος ηγετης κανει κατι λαθος ειναι καλο συμφωνα μα το ισλαμ και την σουννα δεν ειναι αμαρτια ,δεν χρειαζεται να βγω στους δρομους και να φωναζω καθως δεν ειναι σωστο.αλλα μπορω να επικριτω σχετικα το λαθος, και να ενθαρυνω το σωστο  και ξερω κανεις δεν ειναι τελειος εκτος απο τον αλλαχ τον υψιστο .

παραδειγμα στο μαροκκο ο βασιλιας δεν προσφερει καμια βοηθεια σε ατομα που την χρειαζονται (οικονομικη στηριξη) πως για παραδειγμα ο απλος ανθρωπος θα βρει μια ανακουφιση σε αυτα που χρειαζεται εαν καποιος δεν πει στον βασιλια οτι ξερεις εκει κανεις λαθος στην ντουνια και πρεπει να τον αναγκασεις καπως να πραξει το σωστο (ειρηνικα).

αλλο παραδειγμα ο μουσουλμανος φιλος μου ασχολειται με τα λαθη που κανουνε οι αλλοι και δεν ασχολειται με τον εαυτο του στο να γινει καλυτερος μουσουλμανος εγω συχνα του λεω πρεπει πρωτα να κοιταξουμε τον εαυτο μας σε σχεση με τον αλλαχ τον υψιστο .

και τα παραδειγματα για την ντουνια ειναι παρα πολλα και ενω ξερουμε για την μετεπητα καταληξη αυτων που διαπρατουν αδικια επιθυμουμε και την τιμωρια σε αυτην την ζωη ειναι αυτο λαθος αδερφε μου ?? εαν λαβεις για κριτηριο ολα τα παραπανω 

Ειμαι τοσο μπερδεμενος θελω βοηθεια ειλικρινα 

σε ευχαριστω 

Απάντηση:

بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد

Το να ασκείς δημόσια κριτική στον κυβερνήτη/ηγέτη δεν επιτρέπεται στο Ισλάμ για τον λόγο ότι αυτό φέρνει αναρχία, χάος και ταράζει τις ισορροπίες της κοινωνίας, όπως έχει αποδειχτεί πολλές φόρες (με το καλύτερο παράδειγμα τους αιρετικούς «Αδελφούς Μουσουλμάνους») στις Ισλαμικές χώρες. Αν θέλεις να πεις κάτι στον κυβερνήτη για να διορθωθεί τότε επικοινωνείς μαζί του με τρόπο ιδιωτικό (όχι δημόσια). Δεν απαγορεύεται να διορθώσεις το λάθος του, απαγορεύεται ο δημόσιος τρόπος και η δημόσια κριτική η οποία μπορεί να φέρει ταραχές, συγκρούσεις και βία.

Όλες αυτές οι πρόσφατες επαναστάσεις στις αραβικές χώρες (Συρία, Τυνήσια, Λιβύη, Ιράκ κτλ) πρόεκυψαν από την λανθασμένη αυτή σκέψη που εκφράζεις, την δημόσια κριτική (πορείες στους δρόμους) στον κυβερνήτη με την δικαιολογία ότι είναι άδικος προς τον λαό. Και είδαμε όλοι που κατέληξαν αυτές οι κοινωνίες (στο να αφανιστούν και να σφαγιάζονται). Να ενθαρρύνεις λοιπόν το σωστό, αλλά να το κάνεις και με τον σωστό τρόπο, σύμφωνα με την Σούννα.

Ο Προφήτης صلى الله عليه وسلم είπε:

«Όποιος θέλει να συμβουλέψει τον κυβερνήτη, τότε να μην το κάνει δημόσια. Να τον οδηγήσει σε ένα μέρος ιδιωτικό (και να τον συμβουλέψει). Εάν αποδεχτεί την συμβουλή τότε αυτό είναι υπέρ του, και αν δεν την δεχτεί τότε έκανε το χρέος του (αυτός που τον συμβούλεψε)». {Μούσναντ του Ίμάμ Άχμαντ, χαντιθ νο. 15359 και ας Σούννα,νο.1097 – Σαχίχ, αυθεντικό}

Διαβάζουμε επίσης σε αυθεντική ρήση τον Προφήτη صلى الله عليه وسلم να λέει:

«Από τις πιο σπουδαίες μορφές Τζιχάντ είναι να λες την αλήθεια στο πρόσωπο ενός άδικου κυβερνήτη» {Σαχίχ αλ Τζάμι’ι ασ-σαγίρ, από τον Άμπου Σαίντ αλ Χουντρι}

Στο πρόσωπο του κυβερνήτη, δηλαδή ιδιωτικά και όχι δημόσια.

Ο Χουδάηφα Ίμπν Υαμααν ρώτησε τον Απόστολο:

«Απόστολε του Αλλάχ, χωρίς καμία αμφιβολία βιώσαμε άσχημες – κακές εποχές (προ Ισλαμικές) και ο Αλλάχ μας έφερε καλές εποχές (Ισλαμική περίοδος) τις οποίες ζούμε τώρα. Θα υπάρξουν άραγε κακές στιγμές μετά από αυτήν την καλή; Ο Απόστολος απάντησε «ναι». Είπα (ο Χουδάηφα Ίμπν Υαμααν) «θα υπάρξουν έπειτα καλές μετά από τις κακές αυτές εποχές»; Απάντησε «ναι». Είπα, «θα υπάρξουν κακές πάλι έπειτα από αυτές τις καλές», είπε, «ναι». Ρώτησα, «πως θα γίνει αυτό». Είπε, «Θα υπάρξουν κυβερνήτες που δεν θα καθοδηγούν με την καθοδήγηση μου και δεν θα υιοθετούν τους τρόπους μου (Σούννα). Ανάμεσα τους θα υπάρχουν άνδρες που θα έχουν σατανικές καρδιές στα ανθρώπινα σώματα τους». Είπα, «και τι να κάνω Απόστολε του Αλλάχ αν συμβεί να ζήσω τέτοιες εποχές»; Απάντησε, «Να υπακούς τον κυβερνήτη και να τηρείς τις εντολές του, ακόμα και εάν σε μαστιγώνει και σου αρπάζει την περιουσία, να ακούς και να υπακούς» {από την συλλογή του Ιμάμ Μούσλιμ, 1847}

Ο Προφήτης صلى الله عليه وسلم είπε επίσης:

«Μετά από εμένα θα δείτε κυβερνήτες που δεν θα σας δίνουν τα δικαιώματα σας, αλλά εσείς πρέπει να τους τα δίνεται (σχετικά με την υπακοή) και κάντε υπομονή μέχρι να με συναντήσετε (την Ημέρα της Κρίσης)» {Μπουχάρι, 7057}

Ο μεγάλος Ιμάμης, ο Ίμπν ουλ Κάγιεμ, είπε:

«Συλλογίσου την Σοφία του Αλλάχ, του Υψίστου, που έκανε βασιλιάδες και ηγέτες με βάση τα έργα των λαών που εξουσιάζουν (δηλαδή η συμπεριφορά των αρχηγών, βασιλιάδων, πρόεδρων κτλ είναι με βάση την συμπεριφορά και τις πράξεις των λαών τους). Τα έργα των ανθρώπων εμφανίζονται με την μορφή των ηγετών τους.

Αν οι άνθρωποι/λαός είναι έντιμοι, σωστοί, δίκαιοι τότε και οι κυβερνήτες τους θα είναι σωστοί και δίκαιοι. Όταν ο λαός θα απομακρυνθεί από την εντιμότητα, την δικαιοσύνη και το ορθό, τότε και οι ηγέτες τους θα απομακρυνθούν. Και αν ο λαός είναι άδικος τότε και οι κυβερνήτες τους θα είναι άδικοι και μάλιστα η αδικία των ηγετών θα στραφεί ενάντια στο λαό τον άδικο. Και όταν εμφανιστεί η εξαπάτηση και η προδοσία στο λαό τότε και οι κυβερνήτες τους θα εξαπατούν και θα προδίδουν.

Όταν ο λαός αρχίζει να μην τηρεί την συμφωνία που έχει με τον Αλλάχ και γίνει φιλάργυρος τότε και οι κυβερνήτες θα αρνηθούν να δώσουν τα δικαιώματα στον λαό και θα γίνουν και αυτοί φιλάργυροι. Και όταν οι άνθρωποι θα αρχίζουν να αδικούν και να στερούν τα δικαιώματα από τους συνανθρώπους τους τότε και οι κυβερνήτες τους θα τους στερήσουν τα δικαιώματα τους.

Έτσι λοιπόν, αυτοί που είναι υπεύθυνοι για τους λαούς, εμφανίζονται με βάση τις πράξεις του λαού. Και ο Ύψιστος κάνει έτσι ώστε ο άδικος, ο παράνομος και ο κακός να εξουσιάζεται από ανάλογους  χαρακτήρες και συμπεριφορές.

Και από την στιγμή που οι ενάρετοι προκάτοχοι (οι πρώτοι Μουσουλμάνοι) ήταν οι καλύτεροι από κάθε γενιά ανθρώπων τότε και οι ηγέτες τους ήταν από τους καλύτερους γιαυτους (τα πρώτα χαλιφάτα). Όταν όμως οι άνθρωποι στράφηκαν στην αδικία και την παρανομία τότε ανάλογους κυβερνήτες απόκτησαν.

Οι αρχηγοί μας και οι ηγέτες μας είναι ανάλογοι με τους χαρακτήρες μας» {Μιφταάχ Νταάρους Σαάντα», τόμος 2, σελ. 177}

Δείτε επίσης: Η σπουδαιότητα του κυβερνήτη

 

وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد

Άχμαντ Μ. Ελντίν
Διπλωματούχος Ισλαμικής Θεολογίας
Τζαμί Σάλαφ ους Σαάλιχ -αρ Ραχμάν
IslamForGreeks.org – AhmadEldin.blog

Ετικέτες: , , , , , , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.