Ερώτηση: Επιτρέπεται το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού; – ما حكم الإيداع في البنوك الربوية دون فائدة؟

Ερώτηση:

«Στα μαθήματα για τις μεγάλες αμαρτίες έχουμε μάθει ότι ο τόκος είναι μεγάλο αμάρτημα. Τι ισχύει για το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού σε τράπεζα που καταπιάνεται με τόκους; Καταθέσεις, αποταμιεύσεις, δάνεια, μισθοδοσίες κτλ. Αν θεωρούνται αμαρτία, τι Ισλαμικές εναλλακτικές υπάρχουν; Ευχαριστώ και ο Αλλάχ να σε ευλογεί για το έργο σου»

Απάντηση:

الحمد لله رب العالمين، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين، أما بعد 

Εφόσον είναι αναγκαίο για κάποιον να ανοίξει έναν οι περισσότερους τραπεζικούς λογαριασμούς σε τράπεζες που καταπιάνονται με τόκους, τότε επιτρέπεται και δεν υπάρχει μομφή εναντίον του όπως αναφέρουν οι περισσότεροι λόγιοι (Ουλεμά). Ο τραπεζικός λογαριασμός δεν σημαίνει απαραίτητα και ενασχόληση με τον τόκο όπως θα δούμε παρακάτω. Όμως υπάρχουν ορισμένες σοβαρές προϋποθέσεις και διευκρινήσεις που πρέπει να ληφθούν υπόψη:

1) Ο τραπεζικός λογαριασμός σε τράπεζες που καταπιάνονται με τόκο επιτρέπεται μόνο όταν ο Μουσουλμάνος/ανα δεν έχει άλλη επιλογή/εναλλακτική (Ισλαμική τραπεζική), παρά μόνο να ανοίξει τραπεζικό λογαριασμό για τις βασικές/αναγκαίες καθημερινές του δοσοληψίες (εργασία, μισθοδοσία, εμπόριο, πληρωμές, μεταφορές, δωρεές, προστασία πλούτου κτλ).

2) Ο τραπεζικός λογαριασμός πρέπει να είναι απλός καταθετικός, με άμεση πρόσβαση στα χρήματα τα οποία πρέπει να αποσύρονται όσο πιο σύντομα γίνεται και όχι να αποθηκεύονται για λόγους αποταμίευσης. Αυτό διότι η τράπεζα μπορεί να ωφεληθεί η να εισέλθουν στα χρήματα αυτά επιτόκιο/τόκος.

3) Σε περίπτωση ακούσιου τόκου/επιτοκίου, ο Μουσουλμάνος αφαιρεί το ποσό του επιτοκίου και δεν του επιτρέπεται να το κάνει χρήση. Επιτρέπεται να το δώσει μόνο ως ελεημοσύνη η χρηματικής συνεισφοράς για χάρη του Αλλάχ, και αυτός είναι ο μόνος νόμιμος τρόπος να το ξεφορτωθεί (πάντα σε περίπτωση όταν εισέλθει ο τόκος/επιτόκιο ακούσια).

4) Η χρεωστική κάρτα που βγαίνει με τον απλό καταθετικό λογαριασμό επιτρέπεται να χρησιμοποιείται σε καθημερινές αγορές (φυσική παρουσία η ηλεκτρονικές). Δεν επιτρέπεται καμία περαιτέρω χρήση που καταπιάνεται με τόκο/επιτόκιο (είτε να λάβει είτε να δώσει), σε οποιαδήποτε μορφή.

5) Απαγορεύεται η πιστωτική κάρτα διότι υπάρχει συμφωνητικό ότι εισέρχεται τόκος σε περίπτωση καθυστέρησης της πληρωμής.

6) Οποιαδήποτε μορφή τραπεζικού δανείου απαγορεύεται διότι υπάρχει τόκος/επιτόκιο. 

7) Δεν επιτρέπονται οι αποταμιεύσεις οι οποίες δεσμεύουν τα χρήματα για ένα χρονικό διάστημα όπως επίσης εξυπακούεται ότι ο τοκισμός στα χρήματα αυτά είναι παράνομος και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται.

Η χρήση λοιπόν του τραπεζικού λογαριασμού περιορίζεται στο να εξυπηρετηθεί στο χαλάλ (Ισλαμικά νόμιμο) ο Μουσουλμάνος/ανα δίχως να χρησιμοποιηθεί ο τόκος. Οποιαδήποτε ενέργεια που καταπιάνεται με τόκο (είτε να δώσει είτε να λάβει ο πιστός) απαγορεύεται αυστηρά και επί της ουσίας αυτή είναι η μεγάλη αμαρτία.

Πηγή: Η απάντηση/άρθρο βασίστηκε στις εξής φατάουα:

  • Επιτροπή Φατάουα της Σαουδικής Αραβίας, «Αλ Λάτζνα αντ Ντάιμα», τόμος 13, σελ.288-289
  • Ίμπν Ουθαημήν, Λικαάτ Μπάμπ αλ Μαφτούχ (Τόμος 111, ερώτηση νο. 10)
  • Αλ Ιφτά, Φάτουα νο. 17200
  • Σέηχ Σουλειμάν αρ Ρουχάιλι για την κατάθεση χρημάτων σε τράπεζες που καταπιάνονται με τον τόκο/επιτόκια

Άχμαντ Μ.Ελντίν – أحمد بن محيي الدين

Διπλωματούχος Ισλαμικής Θεολογίας

Τζαμί «Σάλαφ ους Σάλιχ» (Αρ Ραχμάν)

IslamForGreeks.org – AhmadEldin.blog

وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد

Ετικέτες: , , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.