Ερώτηση σχετικά με την απαγόρευση της εικόνας – حكم التصوير

Ερώτηση: 

SALAM ALEKOUM θα ήθελα πολύ να με συμβουλέψετε σχετικά με τις hadith που αναφέρονται σε εικόνες ζώων και ανθρώπων εντός μιας οικίας. δηλαδή απαγορεύονται όλες οι εικόνες ανθρώπων; ζωντανών και νεκρών σε πίνακες και σε κορνίζες; επίσης απαγορεύεται να βρίσκονται μέσα σε άλμπουμ ή σε κινητά τηλέφωνα; τι πρέπει να κάνω με τις φωτογραφίες που έχω μπορώ κάπως να τις φυλάξω; επίσης στο σπίτι μου υπάρχουν πολλοί πίνακες ζωγραφικής που απικονίζουν ζώα θα πρέπει να τους πετάξω; Συγνώμη για όλες αυτές τις ερωτήσεις αλλά πρόσφατα έμαθα ότι απαγορεύονται όλα αυτά και έχω συγχηστεί αρκετά γιατί άλλοι λένε ότι αναφέρονται σε εικόνες που λατρεύει κάποιος και άλλοι λένε σε όλες τις εικόνες. Διευκρινήστε μου παρακαλώ O ALLAH Να σας έχει όλους καλά.

Απάντηση: 

Αλέηκουμ Ασσαλάμ ουα ράχματουλλάχι ουα μπαρακάτου,

Είναι αλήθεια ότι δεν επιτρέπεται για τον Μουσουλμάνο/ανα να απεικονίζει (τασουίρ) έμψυχα όντα, είτε σε μορφή ζωγραφικής, γλυπτικής, φωτογραφίας και οτιδήποτε άλλο παρόμοιο που σχετίζεται με την απεικόνιση εμψύχων όντων όπως είναι άνθρωποι και ζώα.

Οι αποδείξεις για την συγκεκριμένη απαγόρευση προέρχονται από τα αυθεντικά αχαντίθ του Προφήτη μας صلى الله عليه وسلم .

Διαβάζουμε από την συλλογή του Ιμάμ Μούσλιμ και του Ιμάμ αλ Μπουχάρι τον Προφήτη صلى الله عليه وسلم να λέει, (σε αφήγηση του Άμπου Χουραιρα¨)

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذَهَبَ يَخْلُقُ كَخَلْقِي، فَلْيَخْلُقُوا حَبَّةً، وَلْيَخْلُقُوا ذَرَّةً 

«Ο Αλλάχ ο Ύψιστος λέει: «Ποιος είναι πιο άδικος, και κακοποιός, από αυτόν που προσπαθεί να δημιουργήσει όμοια πράγματα με την δημιουργία Μου; Ας δημιουργήσουν ένα μερμήγκι, η έναν κόκκο σιταριού η έναν σπόρο από κριθάρι» {Μπουχάρι, 5953}

Από την συλλογή του Ιμάμ αλ Μπουχάρι και του Ιμάμ Μούσλιμ διαβάζουμε το χαντίθ σε αφήγηση της Αισα, ότι ο Προφήτης صلى الله عليه وسلم  είπε:

إِنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَذَابًا عِنْدَ اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الْمُصَوِّرُونَ

«Αυτοί που θα δεχτούν την πιο επώδυνη τιμωρία την Ημέρα της Κρίσης είναι αυτοί που κατασκευάζουν εικόνες (ζώα – ανθρώπους)» {Μπουχάρι, 5950}

Και από τις ίδιες συλλογές αχαντίθ (Μπουχάρι και Μούσλιμ) διαβάζουμε την αφήγηση του Ιμπν Αμπάς ο οποίος είπε:

سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول‏:‏ ‏»‏كل مصور في النار يجعل له بكل صورة صورها نفس فيعذبه في جهنم‏

«Άκουσα τον Προφήτη να λέει: Όποιος φτιάχνει εικόνα η άγαλμα θα μπει στην Κόλαση της Φωτιάς και θα υπάρχει και μια ψυχή για κάθε εικόνα που έφτιαξε (στην επίγεια ζωή) με την οποία θα βασανίζεται για λογαριασμό της» {Ριάντ ους Σαλιχήν, 1680}

Διαβάζουμε επίσης, από τις ίδιες αξιόπιστες συλλογές ότι ο Προφήτης صلى الله عليه وسلم  είπε:

لا تدخل الملائكة بيتًا فيه كلب ولا صورة

«Οι άγγελοι δεν μπαίνουν στο σπίτι το οποίο έχει σκύλο και εικόνες» {Ριάντ ους Σαλιχήν, 1684}

Σε αυτό το σημείο πρέπει να διευκρινίσουμε τα εξής, έτσι ώστε να μην υπάρχει ανούσια ταλαιπωρία: Επιτρέπονται οι φωτογραφίες, εικόνες και γενικά οι απεικονίσεις που απεικονίζουν την φύση τα τόπια και οτιδήποτε άψυχο. Επίσης, με τον όρο εικόνα λογίζεται ότι έχει κεφάλι/πρόσωπο.

Απόδειξη 1: Διαβάζουμε από τον Ίμπν Αμπάς, τον μαθητή για τον ο οποίο ο Προφήτης ο ίδιος έκανε ντουά να είναι από τους γνώστες του Κορανίου, να λέει:

إِنْ كُنْتَ لاَ بُدَّ فَاعِلاً فَاصْنَعِ الشَّجَرَ وَمَا لاَ نَفْسَ لَهُ

«Εάν είναι να ζωγραφίσεις (και γενικά να απεικονίσεις), τότε ζωγράφισε/απεικόνισε δένδρα (και γενικά), άψυχα πράγματα» {Μπουχάρι, νο.2225 και Μουσλιμ,νο.2109γ-2110α}

Απόδειξη 2: Κάποτε ο Προφήτης είχε διάλογο με τον άγγελο Γαβριήλ λέγοντας του:

ادْخُلْ ‏»‏ ‏.‏ فَقَالَ كَيْفَ أَدْخُلُ وَفِي بَيْتِكَ سِتْرٌ فِيهِ تَصَاوِيرُ فَإِمَّا أَنْ تُقْطَعَ رُءُوسُهَا أَوْ تُجْعَلَ بِسَاطًا يُوطَأُ فَإِنَّا مَعْشَرَ الْمَلاَئِكَةِ لاَ نَدْخُلُ بَيْتًا فِيهِ تَصَاوِيرُ 

«Είπε ο Προφήτης: «Μπες μέσα στο σπίτι» του απάντησε ο άγγελος «πώς να μπω μέσα όταν έχεις εικόνες στην κουρτίνα (απεικονίσεις εμψύχων όντων), είτε σβήσε το κεφάλι (της απεικονίσεως) είτε κάνε την εικόνα ως χαλί για να πατιέται, διότι εμείς οι άγγελοι δεν μπαίνουμε σε σπίτι που έχει απεικονίσεις (εμψύχων όντων)» {αν-Νασάι, νο.5365}

Είναι κάτι παραπάνω από ξεκάθαρο λοιπόν ότι: 1) Εικόνα λογίζεται και θεωρείται ότι απεικονίζει και αναπαριστά έμψυχο ον (άνθρωπο – ζώο), ΟΧΙ φυσικά τοπία και άψυχα πράγματα (θάλασσα, λουλούδια, φεγγάρι, βουνά, ήλιος, κτλ). 2) Εικόνα θεωρείται αυτό που περιέχει κεφάλι, αφαιρώντας/σβήνοντας το κεφάλι της απεικόνισης τότε παύει να είναι εικόνα και επιτρέπεται να το έχεις στο σπίτι. 

Τι συμβαίνει στις περιπτώσεις που χρειαζόμαστε σημαντικά έγγραφα που απαιτούν την εικόνα μας; Σε αυτές τις περιπτώσεις που υπάρχει αναγκαιότητα, και για λόγους ασφαλείας, η απεικόνιση επιτρέπεται. Ταυτότητες, διαβατήρια, χρήματα (που έχουν απεικόνιση) επιτρέπονται να χρησιμοποιούνται λόγω αναγκαιότητας, μιας και ο πιστός δεν είναι σε θέση να κάνει κάτι η να τα αποτρέψει.

Τι ισχύει για τις κούκλες και τα παιχνίδια; Ο Προφήτης صلى الله عليه وسلم επέτρεψε τα παιχνίδια τα οποία αναπαριστούσαν έμψυχα όντα (από το γνωστό χαντίθ της Άισα) όμως ταυτόχρονα αποφεύγονται τα παιχνίδια τα οποία έχουν ρεαλιστικές αναπαραστάσεις η σβήνεται και κρύβεται το πρόσωπο τους. Η καλύτερη επιλογή σε αυτές τις περιπτώσεις είναι τα παιχνίδια στα οποία απουσιάζουν τα χαρακτηριστικά του προσώπου.

Τι ισχύει για το βίντεο; Το βίντεο επιτρέπεται μιας και δεν θεωρείται φωτογραφία η εικόνα. Παρόλο που μπορεί να ειπωθεί ότι είναι μια σειρά από πολλές εικόνες, το τελικό του αποτέλεσμα δεν σχετίζεται με την εικόνα η οποία είναι ακίνητη.

Στη καθημερινότητα μας σίγουρα ερχόμαστε αντιμέτωποι με πολλές εικόνες, άθελα μας πολλές φορές, προσπαθούμε όσο μπορούμε να τις αντικρούουμε και να μην τις βάζουμε στη ζωή μας.

Συνεπώς, με βάση τα παραπάνω, και για χάρη του Αλλάχ, οφείλεις να απαλλαχτείς από αυτές τις κορνίζες και τις εικόνες που αναπαριστούν ζώα και ανθρώπους. Η απαγόρευση είναι ακόμα πιο έντονη στην περίπτωση που είναι πίνακας η πορτρέτα μιας και κρέμονται εκεί συνεχόμενα και καραδοκεί ο κίνδυνος του Σίρκ (πολυθεϊσμού – ειδωλολατρίας). 

Τέλος, να αναφέρουμε οτι ο Αλλάμα Σέηχ Σάλιχ αλ Φαουζάν αναφέρει κάτι πολύ σημαντικό στην ανάλυση του για την απαγορευση της εικόνας. Λέει ότι από την στιγμή που που δεν εισέρχονται άγγελοι στο σπίτι, εφόσον υπάρχουν εικόνες, τότε εισέρχονται δαιμόνια. Σπίτι το οποίο ειναι άδειο από αγγέλους καταλήγει να εισέρχονται δαιμόνια μιας και άγγελοι και δαιμόνια δεν μαζεύονται ποτέ στο ίδιο μέρος. 

 

Για περισσότερες αναλυτικές πληροφορίες δες το μάθημα του Κιταάμπ ατ Ταουχίντ, κεφ. 60

Άχμαντ Μ.Ελντίν

Διπλωματούχος Ισλαμικής Θεολογίας

Τζαμί «Σάλαφ ους Σάλιχ» (Αρ Ραχμάν)

IslamForGreeks.org – AhmadEldin.blog

Ετικέτες: , , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.