Οι αιχμάλωτοι πολέμου υπο το φως της Σαρία – وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا

الحمد لله رب العالمين، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين، أما بعد

Ο Μουσουλμάνος στρατιώτης ενός Ισλαμικού στρατού (Ισλαμικής χώρας) είναι υποχρεωμένος να δείχνει καλοσύνη και ευσπλαχνία προς τον αιχμαλωτο πολέμου

Ο Ύψιστος λέει: 

وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا

«Και τρέφουν – από αγάπη (προς τον Αλλάχ) – το φτωχό, τον ορφανό και τον αιχμάλωτο» {Κοράνι 76:8}

Ο Ιμπν Καθίρ, στο γνωστό του επεξηγηματικό έργο (ταφσίρ Ιμπν Καθίρ) παραθέτει τις θέσεις των Σάλαφ (των μαθητών του Προφήτη και των πρώτων ενάρετων Μουσουλμάνων προκατόχων) που αναφέρουν ότι ο αιχμάλωτος είναι ο υπηρέτης (δούλος) και αυτός που αιχμαλωτίστηκε μετά από πολεμική σύγκρουση. Ο Ιμπν Αμπαάς λέει, όπως μας πληροφορεί ο Ιμάμης Ιμπν Καθίρ, ότι οι αιχμάλωτοι αυτοί είναι ειδωλολάτρες/παγανιστές. Σε αυτούς λοιπόν (φτωχοί, ορφανά και αιχμάλωτοι) ο πιστός Μουσουλμάνος καλείται να δείχνει καλοσύνη και ευσπλαχνία.

Ο Ιμπν Καθίρ σημειώνει: ότι στην πρώτη μάχη μεταξύ των Μουσουλμάνων και των παγανιστών, όταν οι πιστοί αιχμαλώτισαν αρκετούς ειδωλολάτρες, Ο Προφήτης صلى الله عليه وسلم διέταξε τους στρατιώτες να μοιραστούν το φαγητό τους με τους αιχμάλωτους και να τους συμπεριφέρονται με καλοσύνη. Αυτή η διαταγή του Προφήτη ήρθε αφού είδε από τους Σαχάμπα (τους μαθητές) να δίνουν προτεραιότητα στους εαυτούς τους και να αγνοούν τους αιχμαλώτους.1

Ο Σέηχ Άλι αλ Χαντάντι αναφέρει:

«Σε αυτά τα εδάφια ο Αλλάχ επαινεί τους ενάρετους πιστούς που δείχνουν καλοσύνη και ευγένεια στους αιχμάλωτους πολυθεϊστές. Δίνουν το φαγητό τους, παρόλο που το έχουν ανάγκη για τον εαυτό τους. Προτιμούν να καλύψουν τις ανάγκες των αιχμαλώτων παρά τις δικές τους. Αυτό διότι ο αιχμάλωτος είναι σε μια θέση αδυναμίας. Δεν μπορεί να φάει και να πιει μόνος του. Και οι Σαχάμπα κατανόησαν ότι η δύναμη τους δεν σήμαινε ότι έπρεπε να ήταν και αλαζόνες η τύραννοι προς τους άλλους

Στην μάχη του Μπάντρ οι Μουσουλμάνοι αιχμαλώτισαν 70 αιχμαλώτους απο τους πολυθεϊστές των Κουραίς και όποιος ήταν μαζί τους. Ο Προφήτης Μουχάμαντ صلى الله  عليه وسلم διέταξε καλοσύνη, ευγένεια και καλή μεταχείριση προς τους αιχμάλωτους. Οι Σαχάμπα τήρησαν την εντολή του Προφήτη με τον πιο όμορφο τρόπο. Ο Ιμπν Αμπαάς καταγράφει: «Όταν ο Προφήτης صلى الله عليه وسلم έδωσε εντολή για καλοσυνάτη συμπεριφορά προς τους αιχμάλωτους, οι Σαχάμπα τους προτίμησαν (τους αιχμάλωτους) ακόμα και από τον ίδιο τους τον εαυτό στο κομμάτι της τροφής.

Ο σημαιοφόρος του στρατού των απίστων, ο Άμπου Ουζάιρ Ιμπν Ουμάιρ, στο πόλεμο του Μπάντρ, εξιστορεί την εμπειρία του με τους Μουσουλμάνους όταν αιχμαλωτίστηκε: «Κάθε φορά που ετοίμαζαν το φαγητό έδιναν το ψωμί τους σε εμας και έτρωγαν λίγους χουρμάδες, εξαιτίας της εντολής του Προφήτη σχετικά με εμάς. Ότι ψωμί έπιαναν το έδιναν σε εμάς σε σημείο που ντράπηκα και το γύρισα πίσω. Όμως κάθε φορά που το επέστρεφα αυτοί το έδιναν πίσω χωρίς να πάρουν κανένα κομμάτι. Η καλοσύνη τους έφτασε σε τέτοιο σημείο οπου προτιμούσαν να καλύψουν τις ανάγκες των αιχμαλώτων παρά τις δίκες τους»2 

Η συμπεριφορά αυτή του πιστού απορρέει από το γεγονός ότι ο Μουσουλμάνος επιθυμεί να ευχαριστήσει τον Αλλάχ και όχι τον κόσμο. Δεν το κάνει για κανένα κοσμικό η επίγειο όφελος.

إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا

«Σας τρέφουμε για τη χάρη του Αλλάχ μονάχα. Δεν επιθυμούμε αμοιβή από σας ούτε ευχαριστίες» {Κοράνι 76:9}

1. Ταφσίρ Ιμπν Καθίρ, τόμος 10, σελ. 289

2. Από την ομιλία του Σέηχ Άλι αλ Χαντάντι, Άμπου Ιιαάντ, 7 Φεβρουαρίου 2015

Άχμαντ Μ.Ελντίν
Διπλωματούχος Ισλαμικής Θεολογίας
Τζαμί «Σάλαφ ους Σάλιχ» (Αρ Ραχμάν)
IslamForGreeks.org – AhmadEldin.blog


Categories: Μουσουλμάνοι

Tags: , , , , ,

Discover more from Το Ορθόδοξο Ισλάμ με Ορθόδοξη Κατανόηση

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading