Τα θεμελια του Ορθοδοξου Ισλαμ

Άχμαντ Ελντίν

بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد

Αρκετά αδέλφια μας νομίζουν οτι αυτοί που θα σωθούν είναι γενικά όσοι αποκαλούνται Μουσουλμάνοι. Μελετώντας όμως  τα λεγόμενα του Προφήτη μας κατανοούμε ότι η σωτηρία δεν έγκειται (μόνο) στην ονομασία. Αυτοί που είναι προσκολλημένοι στην Σούννα είναι αυτοί που ανήκουν στην ομάδα που θα σωθεί. Είναι αυτοί οι οποίοι θα είναι κερδισμένοι. Πάντα και σε κάθε περίπτωση θα είναι επιτυχημένοι όπως ανέφερε ο Προφήτης όταν είπε: «Ποτέ δεν θα σταματήσει να υπάρχει μια ομάδα από την Ούμμα μου που θα βρίσκεται πάνω στην αλήθεια. Κανείς δεν θα τους βλάψει από αυτούς που τους εγκαταλείπουν η από αυτούς που τους εναντιώνονται μέχρι να έρθει η απόφαση του Αλλάχ» Αυτό σημαίνει, όπως μας εξηγούν οι Ουλεμά, ότι θα υπάρχουν ομάδες από την Ούμμα οι οποίες δεν θα είναι επιτυχημένες για τον λόγω ότι δεν ακολουθούν την Σούννα του Αποστόλου. Για την ακρίβεια, όχι μόνο θα είναι αποτυχημένες, αλλά όλες αυτές που δεν ακολουθούν την Σούννα θα είναι στην φωτιά: Ο Προφήτης είπε: «Η Ούμμα θα χωριστεί σε 73 σέκτες – ομάδες, όλες αυτές θα είναι στην φωτιά εκτός από μία. Τον ρώτησαν: «Ποια θα είναι αυτή Απόστολε του Αλλάχ;» Απάντησε: Αυτή που ακολουθεί εμένα και τους σαχάμπα (Άμπου Νταούντ 4607, Τιρμιδί 2676) Η λέξη «φίρκα», οπου αποδίδεται ως σέκτα η ομάδα, στην αραβική δηλώνει αυτόν/αυτούς που ακολουθούν έναν άνθρωπο η ένα βιβλίο και απεχθάνονται και αγαπούν με βάση αυτόν η αυτό. Οι συγκεκριμένες πλανεμένες και αιρετικές ομάδες που αναφέρει ο Απόστολος είναι αυτές οι οποίες ακολουθούν αρχηγούς και μεθοδολογίες αντί του Αποστόλου, αντί της Σούννα δηλαδή, καθώς επίσης στηρίζουν την αγάπη τους και την απέχθεια τους με βάση αυτά τα άτομα. Αυτή ακριβώς είναι και η περίπτωση των αιρέσεων που έχουμε στο Ισλάμ. Να δούμε μερικά παραδείγματα:

  • Οι αδελφοί Μουσουλμάνοι, που το κάλεσμα τους δεν είναι με βάση τα λεγόμενα του Αλλάχ και του Προφήτη Του. Καλούν σε αυτό που λέει ο ιδρυτής τους, ο Χάσαν Αλ Μπάνα και ο Σάηντ Κούτμπ. Αγαπούν και απεχθάνονται με βάση αυτούς και τις διδασκαλίες τους
  • Το ίδιο και με τους Ταμπλίγις (Τζαμαάτ ουτ Ταμπλίγ) καλούν στον ιδρυτή τους και στην μεθοδολογία του ιδρυτή τους (40 μέρες έξοδο για κάλεσμα κτλ) του Μουχάμαντ Ιλυάς. Αγαπούν και απεχθάνονται με βάση την διδασκαλία του.
  • Το ίδιο συμβαίνει και με την οργάνωση χίζμπιτ ταχρίρ, που καλούν με βάση την θεωρία του Τακίουντιν αν Ναμπαχάνι και αγαπούν και απεχθάνονται με βάση αυτόν. 
  • Το ίδιο ισχύει και με τους Σουρούρις, που καλούν με βάση τις διδασκαλίες του Μουχάμαντ Σουρούρ και αγαπούν και απεχθάνονται με βάση τα ιδανικά του.

Οι μόνοι που στέκονται ως αυθεντικοί Μουσουλμάνοι είναι αυτοί που καλούν, με προσκόλληση, στον Προφήτη και Απόστολο του Αλλάχ, τον Μουχάμαντ Ίμπν Αμπντάλλα (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν), στο μήνυμα με το οποίο ήρθε, και αγαπούν με βάση αυτόν και το μήνυμα του καθώς επίσης απεχθάνονται με βάση αυτόν και το μήνυμα του. Τα αιρετικά στοιχεία αγαπούν και απεχθάνονται με βάση τους ιδρυτές των αιρέσεων τους και με βάση των επιθυμιών τους. Αυτή είναι μια από τις βασικές διαφορές ανάμεσα στην Ισλαμική ορθοδοξία και των αιρέσεων. Τα αιρετικά αυτά στοιχεία, όπως είδαμε και από το χαντίθ, είναι όλα στην φωτιά (κόλαση), και εδώ οι λόγιοι αναφέρουν ότι έχουμε να κάνουμε με απειλή. Ο Προφήτης απειλεί αυτές τις αιρέσεις εκτός από μια ομάδα που στέκεται με την αλήθεια, αυτή η ομάδα είναι αυτοί που ακολουθούν τον Απόστολο (Σούννα) και τους Σαχάμπα (οπαδούς – συντρόφους του Προφήτη), και τους ακολουθούν όχι με βάσει ταμπέλας μόνο, αλλά κυρίως με βάσει έργων. Τηρούν, όσο μπορούν, αυτά που είπε και έκανε ο Απόστολος και απορρίπτουν οποιαδήποτε επινόηση και καινοτομία, τόσο στο θεολογικό επίπεδο όσο και στο μεθοδολογικό της καθημερινότητας (το πώς αντιμετωπίζουμε τις καταστάσεις που συμβαίνουν γύρω μας). Στον Ύψιστο ανήκει η απόφαση αν θα συγχωρήσει τις αιρέσεις αυτές μεταθάνατον, και αυτό μόνο στην περίπτωση αν δεν έπρατταν Σίρκ, δηλαδή παγανισμό/ειδωλολατρία/πολυθεϊσμό, γιατί το Σιρκ ακυρώνει την Ισλαμική κατάσταση του άτομου, ο Ύψιστος λέει:

«Ο ΑΛΛΑΧ δεν συγχωρεί, όποιον λατρεύει συνέταιρο μ’ Αυτόν. Συγχωρεί όμως, οτιδήποτε άλλο αμάρτημα και σ’ όποιον θέλει. Όποιος έχει στην λατρεία συνέταιρο με τον ΑΛΛΑΧ (Τον εξομοιώνει μ’ άλλους), έχει πράγματι επινοήσει μια μεγάλη αμαρτία.» {Κοράνι 4:48}

Έτσι λοιπόν αυτές οι αιρέσεις, υπόκεινται  στην τιμωρία της φωτιάς και χωρίζονται σε δυο κατηγορίες: 1) Οι αιρέσεις που εναντιώνονται στον Απόστολο, και λόγω Σίρκ είναι εκτός Ισλάμ. 2) Οι αιρέσεις που εναντιώνονται στον Απόστολο, αλλά λόγω έλλειψης Σιρκ δεν τίθενται εκτός Ισλάμ, παρόλαυτα βρίσκονται στο έλεος του για συγχώρεση η τιμωρία για την αίρεση τους. Τα θεμέλια της Ισλαμικής Ορθοδοξίας: Α) Το πρώτο θεμέλιο για να ακολουθηθεί ορθά και αυθεντικά το Ισλάμ είναι αυτό της ειλικρίνειας, «αλ Ιχλάς». Αυτοί που ανήκουν στην ομάδα της σωτηρίας που περιέγραψε ο Απόστολος είναι αυτοί που έχουν ειλικρίνεια, δηλαδή οι πράξεις τους είναι αφιερωμένες μόνο στον Αλλάχ, όχι κάνοντας επίδειξη. Ο Ύψιστος λέει: 

«Και δεν είχαν διαταχθεί παρά μόνο να λατρεύουν τον ΑΛΛΑΧ με ειλικρινή πίστη (χωρίς να συνεταιρίζουν μ’ Αυτόν κανένα) να τηρούν την Προσευχή, να δίνουν – τακτικά -Ελεημοσύνη. Και αυτή είναι η Θρησκεία της Αλήθειας (με τα σωστά και ίσια θεσπίσματα)» {Κοράνι 98:5}

Β) Το δεύτερο θεμέλιο είναι η προσκόλληση στην Σούννα του Αποστόλου. Έχουμε μιλήσει και έχουμε κάνει αρκετές παραδόσεις γύρω από αυτό το θέμα, μπορείτε να τα ξαναθυμηθείτε πιο λεπτομερειακά τα μαθήματα που πραγματοποιήθηκαν με τίτλο «η Υπεροχή της Σούννα». Να δούμε μερικά εδάφια και ρήσεις που τονίζουν το θεμέλιο αυτό:

«Κι όποιος αντιλέγει στον Απόστολο, μετά τη καθοδήγηση που φανερά του αποκαλύφθηκε, κι ακολουθήσει άλλο δρόμο εκτός εκείνου των πιστών, θα τον εγκαταλείψουμε στο δρόμο που διάλεξε. Τι άθλιο τέλος!» {Κοράνι 4:115}

«Κι ας προσέξουν εκείνοι που αντικρούουν (παρανομούντες) στη διαταγή Του ότι θα τους συμβεί κάποια δοκιμασία ή θα πέσει πάνω τους αβάσταχτη Τιμωρία» {Κοράνι 24:63}

«Δεν είναι σωστό σ’ ένα Πιστό κι ούτε σε μια Πιστή, όταν για μια υπόθεση που έχει ληφθεί η απόφαση από τον ΑΑΛΑΧ κι από τον Απόστολο Του, να έχουν την ελεύθερη επιλογή για την απόφαση τους. Κι αν κανείς δεν υπακούει στον ΑΛΛΑΧ και στον Απόστολο Του, τότε βρίσκεται σε φανερή πλάνη» {Κοράνι 33:36}

«Μα για τ’ όνομα του Κυρίου Σου! δεν θα πιστέψουν πραγματικά, αν δε σε κάνουν διαιτητή σ’ όλες τις ανάμεσα τους διαφωνίες. Κι έπειτα δεν θα βρουν καμιά δυσαρέσκεια στις ψυχές τους, σ’ ό,τι εσύ αποφασίσεις, θα παραδεχτούν υπακούοντας (τις αποφάσεις σου)» {Κοράνι 4:65}

Ο Προφήτης είπε: «Να είστε προσκολλημένοι στην Σούννα μου και την Σούννα των Ορθοδόξων Χαλίφηδων. Προσκολληθείτε γερά. Φυλαχτείτε από τα καινούρια και τις επινοήσεις διότι κάθε επινόηση οδηγεί στην πλάνη.» {στο Μούσναντ του Ιμάμη Άχμαντ, τόμος 4, σελ.126} Είπε: «Ο καλύτερος λόγος είναι το βιβλίο του Αλλάχ και η καλύτερη καθοδήγηση είναι η καθοδήγηση του Μουχάμαντ. Τα χειρότερα πράγματα είναι αυτά που επινοούνται/καινοτομίες ( ως θεολογικές/δογματικές/πράξεις λατρείας) και κάθε καινοτομία οδηγεί στην πλάνη» {Μούσλιμ νούμερο 867} Είπε: «όποιος επινοεί/καινοτομεί κάτι στα θέματα μας δεν αποτελεί κομμάτι μας και δεν θα γίνει αποδεκτό» {Φάτχ αλ Μπάρι, νούμερο 2697} Τα δυο αυτά θεμέλια, στην ουσία, δεν είναι τίποτα άλλο εκτός από την Ισλαμική ομολογία πίστεως (Σαχάντα): λα ιλάχα ιλα αλλάχ: ειλικρίνεια στον Αλλάχ και σε αυτόν αφιερώνονται οι πράξεις λατρείας και η ύπαρξη μας, Μουχάμαντ Ρασούλ Αλλάχ: οι πράξεις λατρείας γίνονται με βάση την Σούννα του Αποστόλου και όχι με επινοημένους αιρετικούς τρόπους.  Γ) Το τρίτο θεμέλιο, κάτι το οποίο όχι μόνο έχει ξεχαστεί, αλλά σε αρκετούς δεν αρέσει: Είναι ότι εναντιωνόμαστε με σθένος στην αίρεση και την επινόηση και επίσης προειδοποιούμε και αντικρούουμε αυτούς που τις πράττουνε. Ο Προφήτης είπε: «Φυλαχτείτε από τα καινούρια και τις επινοήσεις», επίσης: «όποιος επινοεί/καινοτομεί κάτι στα θέματα μας δεν αποτελεί κομμάτι μας» Ο Ύψιστος είπε:

«Κι όποιος αντιλέγει στον Απόστολο, μετά τη καθοδήγηση που φανερά του αποκαλύφθηκε, κι ακολουθήσει άλλο δρόμο εκτός εκείνου των πιστών, θα τον εγκαταλείψουμε στο δρόμο που διάλεξε. Τι άθλιο τέλος!» {Κοράνι 4:115}

Είναι ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της σωμένης ομάδας, αυτής που θα δεχτεί σωτηρία, να αναιρεί τους αιρετικούς και την πλάνη τους, πάντα με γνώση και σωστή παιδεία. Δ) Το τέταρτο θεμέλιο είναι αυτό της ένωσης, να είμαστε ενωμένοι με αυτήν την σωμένη ομάδα και να μην υπάρχει διάσπαση μεταξύ μας. Προσκόλληση λοιπόν σε αυτό που λέμε «Τζαμμάα», την ομάδα που ακολουθεί το Κοράνι και την Σούννα με την μεθοδολογία των Σαχάμπα. Ο Προφήτης είπε: «Σας συμβουλεύω να φοβάστε τον Αλλάχ και να υπακούετε τους αρχηγούς σας, ακόμα και αν είναι ένας σκλάβος. Πράγματι, όποιος ζήσει μετά που θα φύγω θα δει πολλές διαφωνίες, διαμάχες λεκτικές και αντιφάσεις. Να εμμένετε και να είστε προσκολλημένοι στην Σούννα μου και στην Σούννα των Χαλίφηδων, προσκολληθείτε γερά, και προσέξτε τις καινοτομίες, διότι όλα τα καινούργια (σε θέματα θεολογίας-δογματικής) είναι Μπίντ’α (επινόηση – αίρεση) και κάθε Μπίντ’α είναι πλάνη από τον ορθό δρόμο» (Άμπου Νταούντ νούμερο 4607) Ο Μουάδ Ίμπν Τζάμπαλ ανέφερε ότι ο Προφήτης (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν) είπε: «Ο σατανάς στέκεται σαν λύκος για τον άνθρωπο, έτσι όπως ο λύκος θα αρπάξει το αδέσποτο πρόβατο και αυτό που περιπλανιέται μακριά (από την αγέλη). (γιαυτο) Προσέξτε την διαίρεση (μεταξύ σας) και να είστε προσκολλημένοι στην Τζαμάα {από την συλλογή του Ιμάμ Άχμαντ στο Μούσναντ νούμερο 22029} Είδαμε λοιπόν με επιγραμματικό τρόπο την «σωμένη ομάδα», ορισμένα στοιχεία των αιρέσεων καθώς επίσης και τα τέσσερα βασικά θεμέλια της Ισλαμικής Ορθοδοξίας. Θα ακολουθήσουν και άλλα άρθρα με πιο λεπτομερειακή επεξήγηση, ιν σα Αλλάχ. 

وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد

Διαβάστε επίσης: Η έννοια της αίρεσης στο Ισλάμ 



Categories: ΙΣΛΑΜ

Tags: , , , , , , ,

Discover more from Το Ορθόδοξο Ισλάμ με Ορθόδοξη Κατανόηση

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading