Βασικοί Ισλαμικοί κανόνες για την συναναστροφή με το αντίθετο φύλο – العلاقة بين الرجل والمرأة

Άχμαντ Μ.Ελντίν – أحمد بن محيي الدين

الحمد لله رب العالمين، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين، أما بعد

Το Ισλάμ ως ένας ολοκληρωτικός τρόπος ζωής, διέπει τις ανθρώπινες σχέσεις και θέτει όρια και κανονισμούς έτσι ώστε να προφυλάσσεται το άτομο και κατ’επέκταση το κοινωνικό σύνολο. Στο παρόν άρθρο θα καταγράψουμε συνοπτικά ορισμένους βασικούς κανόνες που διέπουν τις συναναστροφές ενός άνδρα με μια γυναίκα, οι οποίοι δεν συνδέονται μεταξύ τους με κοντινή συγγένεια, όπως επίσης δεν είναι παντρεμένοι.

1) Απαγορεύεται οποιαδήποτε μορφή απομόνωσης με το αντίθετο φύλο

Δεν επιτρέπεται στον άνδρα η στην γυναίκα να απομονώνεται με το αντίθετο φύλο και αυτό διότι ο Απόστολος του Αλλάχ صلى الله عليه وسلم είπε:

لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ كَانَ ثَالِثَهُمَا الشَّيْطَانُ

«Ο άνδρας δεν απομονώνεται με μια γυναίκα, παρά μόνο όταν ο τρίτος ανάμεσα τους είναι ο σατανάς» {Ατ Τιρμιδί, νο.2165}

Και σε άλλη ρήση διαβάζουμε τον Απόστολο صلى الله عليه وسلم  να λέει:

 «‏ لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ وَمَعَهَا ذُو مَحْرَمٍ ‏»

«Δεν επιτρέπεται στον άνδρα να απομονώνεται με μια γυναίκα, εκτός αν (η γυναίκα) συνοδεύεται με τον Μάχραμ της (κοντινό συγγενή της η σύζυγο)» {Μπουχάρι νο. 5233, Μούσλιμ νο.1341}

2) Απαγόρευση της ανάμειξης με το αντίθετο φύλο

Ο άνδρας και η γυναίκα πρέπει να διαχωρίζονται μεταξύ τους και όχι να αναμιγνύονται στο ίδιο μέρος, όσο αυτό είναι δυνατόν. Ο Ύψιστος είπε στους πιστούς, που επιθυμούσαν να υποβάλουν ερωτήματα στις γυναίκες του Προφήτη, να το κάνουν με διαχωριστικό μεταξύ τους

وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ ۚ ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ

«Κι όταν ρωτάτε (τις γυναίκες του) για κάτι που θέλετε, να τις ρωτάτε πίσω από παραπέτασμα. Αυτό κάνει περισσότερο αγνές τις καρδιές σας και τις καρδιές τους (καθώς δεν βλέπεστε)» {Κοράνι 33:53}

Από αυτό το εδάφιο οι λόγιοι συμπεραίνουν ότι η ετυμηγορία της απαγόρευσης αφορά επίσης και τους υπόλοιπους (άνδρες και γυναίκες) {Ταφσίρ Ιμπν Καθίρ}

Ο διαχωρισμός μεταξύ ανδρών και γυναικών αποδεικνύεται και από τις πρακτικές εντός του χώρου λατρείας στο Τζαμί. Ο Απόστολος του Αλλάχ صلى الله عليه وسلم διέταξε τον διαχωρισμό ανδρών και γυναικών στην προσευχή (Μούσλιμ, νο.664} καθώς επίσης μετά την ολοκλήρωση της προσευχής, οι πιστοί άνδρες οφείλουν να περιμένουν τις πιστές γυναίκες να αποχωρήσουν πρώτα από τον χώρο λατρείας και έπειτα να ακολουθήσουν εκείνοι έτσι ώστε να αποφευχθεί η ανάμειξη μεταξύ τους (Μπουχάρι, νο.793). Επίσης, ο Προφήτης με τους Σαχάμπα συνήθιζαν να αφήνουν μια επιπλέον πύλη εξόδου – εισόδου αποκλειστικά για τις γυναίκες, στην οποία οι άνδρες απέφευγαν να χρησιμοποιούν {Άμπου Νταούντ, νο.876}. Έξω από το Τζαμί ο Προφήτης τόνιζε, όποτε έβλεπε ανάμειξη ανδρών και γυναικών στο πλήθος, να διαχωρίζονται μεταξύ τους λέγοντας: «Στην άκρη και μην περπατάτε όλοι μαζί στη μέση του δρόμου…» {Άμπου Νταούντ, νο.5272}

Σήμερα, δυστυχώς, σε πολλά μέρη (εκπαίδευση, νοσοκομεία, μαγαζιά, μέσα μεταφορών, κτλ) η ανάμειξη είναι αναπόφευκτη, όμως ο Μουσουλμάνος και η Μουσουλμάνα οφείλουν να απομακρύνονται, όσο το δυνατόν περισσότερο μπορούν και να μην στέκονται οι ίδιοι ως αιτίες για την ανάμειξη αυτή η οποία απαγορεύεται αυστηρά.

3) Το βλέμμα πρέπει να χαμηλώνει στο αντίθετο φύλο

Δεν επιτρέπεται οι γυναίκες και οι άνδρες να βλέπουν με εμμονή το αντίθετο φύλο αλλά να κατεβάζουν το βλέμμα τους έτσι ώστε να προφυλάξουν την αγνότητα τους

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ

«Να πεις στους πιστούς ότι πρέπει να κατεβάζουν τα βλέμματα τους και να προφυλάσσουν τα γενετικά τους όργανα (μοιχεία και ότι οδηγεί σε αυτό). Είναι πιο αγνό γιαυτούς. Και ο Αλλάχ γνωρίζει ότι κάνουν. Και να πεις στις πιστές γυναίκες να κατεβάσουν τα βλέμματα τους, να προφυλάξουν τα γενετικά τους όργανα και να μην εκθέτουν την ομορφιά τους εκτός από αυτά που (αναγκαστικά) εξωτερικά φαίνονται» {Κοράνι 24:30-31}

4) Δεν επιτρέπεται η χειραψία με το αντίθετο φύλο

Δεν επιτρέπεται στον Μουσουλμάνο να αγγίζει τα χέρια μιας ξένης γυναίκας. Ο Προφήτης صلى الله عليه وسلم είπε:

 إِنِّي لاَ أُصَافِحُ النِّسَاءَ

Δεν κάνω χειραψία με γυναίκες {Ιμπν Μάτζα, νο.2874}

Σε άλλη ρήση διαβάζουμε:

لأن يُطعن في رأس أحدكم بمخيط من حديد خير له من أن يمسّ امرأة لا تحلّ له

«Εάν κάποιος από εσάς χτυπηθεί με μια σιδερένια βέργα στο κεφάλι, είναι προτιμότερο γιαυτόν από το να ακουμπήσει μια γυναίκα που δεν του επιτρέπεται» {Ατ Ταμπαράνι, Σαχίχ αλ Τζααμι, νο. 5045}

Πολλοί ντρέπονται να μην απλώσουν το χέρι για χειραψία νομίζοντας ότι δίνουν την εντύπωση της προσβολής προς τον άλλον. Πέρα από την απαγόρευση που είναι ξεκάθαρη, οφείλουν ορισμένοι να καταλάβουν ότι η έννοια του σεβασμού έγκειται ακριβώς στο κομμάτι όταν δεν ακουμπάς την γυναίκα. Επεξηγώντας στον άλλον ότι έτσι την σέβεσαι, στα πλαίσια της πίστης σου, θα το εκτιμήσει. Ειδάλλως δεν μας αφορά η αντίδραση τους, παρά μόνο να ευχαριστήσουμε τον Κύριο, τον Ύψιστο.

5) Καλύπτοντας το σώμα με σεμνά ρούχα και Χιτζάμπ όπως ορίζει η Σαρία

Ο άνδρας οφείλει να καλύπτει το σώμα του με σεμνά και φαρδιά ρούχα (ιδιαίτερα από τον αφαλό μέχρι και τα γόνατα), να μην διαγράφεται το σώμα του, να αφήνει την γενειάδα του καθώς επίσης το ένδυμα του (κελεμπία, παντελόνι) να βρίσκεται λίγο πάνω από τον αστράγαλο όπως προκύπτει σε αυθεντική ρήση.  Η γυναίκα πρέπει να καλύπτει ολόκληρο το σώμα της και το κεφάλι της και είναι προτιμότερο να κρύβει το πρόσωπο της (νικάμπ). Οι λόγιοι (Ουλεμά) του Ισλάμ διαφωνούν στο νομολογικό κομμάτι που αφορά του κάλυμμα του προσώπου. Είναι υποχρεωτικό η εθελοντικό; Ορισμένοι υποστηρίζουν την υποχρέωση του Νικάμπ (Χιτζαάμπ που καλύπτει και το πρόσωπο) ενώ άλλοι υποστηρίζουν ότι η κάλυψη του προσώπου δεν αποτελεί υποχρέωση. Παραολαυτα, δίχως καμία αμφιβολία, όλοι συμφωνούν ότι το Νικάμπ είναι το καλύτερο. Ωστόσο, ερευνώντας το Κοράνι και την Σούννα δεν συναντάμε το Νικάμπ ως υποχρέωση αλλά ως εθελοντικό. Η υποχρέωση παρατηρείται ολοκληρωτικά στο κεφάλι και το σώμα, δίχως να είναι υποχρέωση να καλυφτεί το πρόσωπο και οι παλάμες των χεριών. Δείτε περισσότερα στο άρθρο «Η υποχρέωση της Μαντίλας (Χιτζάμπ)» 

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

«Ω εσύ ο Προφήτης! Να πεις στις συζύγους σου, στις θυγατέρες σου και στις γυναίκες των πιστών, ότι πρέπει να ρίχνουν πάνω τους (όταν κυκλοφορούν) τα επανωφόρια, (Τζιλμπαάμπ – που καλύπτουν από το κεφάλι μέχρι τα πόδια), τούτο είναι πιο κατάλληλο για να αναγνωρίζονται (ως αγνές πιστές) και να μην παρενοχλούνται. Ο Αλλάχ είναι Πολυεύσπλαχνος, Πανοικτίρμονας» {Κοράνι 33:59}

Είδαμε επιγραμματικά τους βασικότερους κανόνες που διέπουν τις σχέσεις των πιστών με το αντίθετο φύλο. Κανονισμοί που προστατεύουν την αγνότητα του άνδρα και της γυναίκας καθώς επίσης προστατεύει την γυναίκα από οποιαδήποτε παρενόχληση και (σεξουαλική) κακοποιητική συμπεριφορά.

Εάν ωφεληθήκατε και σας άρεσε η ανάρτηση, βοηθήστε μας να συνεχίσουμε ενισχύοντας το IslamForGreeks. Δείτε εδώ τους τρόπους που μπορείτε να στηρίξετε τις προσπάθειες


Κατηγορίες:Μουσουλμάνοι

Ετικέτες: , , , , , , , ,