Σεξουαλική αγωγή στο Ισλάμ: Εισαγωγή στους βασικούς κανονισμούς που προβλέπει η Ισλαμική Νομολογία – ما هي آداب الجماع في الإسلام

Άχμαντ Μ.Ελντίν – أحمد بن محيي الدين

الحمد لله رب العالمين، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين، أما بعد

Το Ισλάμ ως τρόπος ζωής δεν θα μπορούσε να παραμελήσει και να αφήσει δίχως κανονισμούς μια βασική ανθρώπινη ανάγκη όπως την σεξουαλική επαφή. Το σεξ είναι πολύ σημαντικό στη ζωή του ανθρώπου, γιαυτο τον λόγο στεγάζεται και προστατεύεται στο Ισλάμ με συγκεκριμένους κανονισμούς και συμπεριφορές έτσι ώστε να μην αντιμετωπίζεται μόνο ως ηδονή της σάρκας.

Οι Ισλαμικές πηγές πολλές φορές παρουσιάζουν το σεξ να είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ενάρετη πρόθεση, με επικλήσεις (προσευχές-αδκάρ) πριν την συνεύρεση, μετατρέποντας καταυτόν τον τρόπο την επαφή σε πράξη λατρείας και έχοντας ως αποτέλεσμα ο πιστός άνδρας και η πίστη γυναίκα να ευλογούνται και να ανταμείβονται από τον Ύψιστο.

Η προφητική παράδοση (Σούννα) προσφέρει μια άψογη καθοδήγηση όσον αφορά την σεξουαλική επαφή από την οποία ωφελείται η υγεία, επιτυγχάνεται η απόλαυση καθώς επίσης εκπληρώνονται διάφοροι άλλοι σκοποί που εξυπηρετούν τον άνθρωπο. Ο Ιμάμης και λόγιος, Ίμπν ουλ Κάγιεμ, μας ενημερώνει στο έργο του «Τίμπ αν-Νάμπαουι» ότι ο Ύψιστος δημιούργησε την σεξουαλική επαφή για τρεις βασικούς σκοπούς:

1) Πολλαπλασιασμός και αύξηση της ανθρωπότητας έτσι ώστε να φτάσουν στον αριθμό που έχει προοριστεί από τον Ύψιστο.

2) Εκσπερμάτωση, διότι σε αντίθετη περίπτωση ζημιώνει σωματικά τον άνθρωπο

3) Σωματική απόλαυση μέσω οργασμού για τον άνδρα και την γυναίκα. Αυτό το στοιχείο θα υπάρχει και στον Παράδεισο, δίχως εκσπερμάτωση και δίχως την ύπαρξη απογόνων.

Η σεξουαλική επαφή στο Ισλάμ λαμβάνει μέρος μόνο μεταξύ άνδρα και γυναίκας. Η ομοφυλοφιλία είναι μεγάλο αμάρτημα. Επίσης, η σεξουαλική επαφή για να θεωρηθεί θρησκευτικά νόμιμη, πρέπει να πραγματοποιείται από παντρεμένο ζευγάρι (άνδρας/γυναίκα). Δεν επιτρέπεται η σχέση εκτός γάμου.

Το σεξ βοηθά και ωφελεί στην αυτοσυγκράτηση, στο χαμήλωμα του βλέμματος, στην αποφυγή της ανηθικότητας και της αμαρτίας. Ο Προφήτης صلى الله عليه و سلم είπε:

يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ

«Εσείς η νεολαία, όποιος από εσάς μπορεί να στηρίξει (οικονομικά) μια γυναικά, τότε να παντρευτεί, διότι εμποδίζει τα πονηρά βλέμματα και προστατευτεί από την ανηθικότητα. Αυτοί όμως που δεν είναι σε θέση (να παντρευτούν) τότε να νηστέψουν διότι βοηθά στον αυτοέλεγχο της (σεξουαλικής επιθυμίας)» {Μούσλιμ, νο.1400}

Ο Μουσουλμάνος και η Μουσουλμάνα οφείλουν να είναι προσεκτικοί στο κομμάτι της πρόθεσης. Έρχονται σε επαφή για χάρη του Αλλάχ. Για να προστατέψουν τους εαυτούς τους από την αμαρτία, όπως επίσης να αυξήσουν τα μέλη της οικογένειας. Δεν υπάρχει καμία αμαρτία αν μέσα στις προθέσεις τους είναι και η ικανοποίηση της ερωτικής επιθυμίας. Ο Προφήτης صلى الله عليه و سلم είπε:

وفي بضع أحدكم صدقة قالوا‏:‏ يارسول الله أيأتى أحدنا شهوته، ويكون له فيها أجر‏؟‏‏!‏ قال‏:‏ ‏”‏ أرأيتم لو وضعها في حرام أكان عليه وزر‏؟‏ فكذلك إذا وضعها في الحلال كان له أجر

«Και στην σεξουαλική επαφή (με τις γυναίκες σας) υπάρχει ανταμοιβή (ελεημοσύνης). Τον ρώτησαν: «Απόστολε του Αλλάχ, όταν κάποιος από εμάς ικανοποιεί την ερωτική του επιθυμία θα έχει ανταμοιβή (από τον Αλλάχ) γιαυτό; Ο Προφήτης صلى الله عليه و سلم απάντησε: Μήπως δεν βλέπεις ότι αν το έκανες με παράνομο τρόπο (μοιχεία, πορνεία, κτλ) θα υπήρχε τιμωρία; Γιαυτο όποιος το κάνει με τον νόμιμο τρόπο (με την σύζυγο) θα ανταμειφτεί» {Μούσλιμ, νο 720}

Η προφητική παράδοση (Σούννα) συνιστά το ερωτικό παιχνίδι και τα ερωτικά λόγια πριν την επαφή, όπως επίσης τα χάδια και τα φιλιά. Το ζευγάρι συνιστάται να προσεύχεται πριν λέγοντας την εξής επίκληση:

لو أن أحدكم إذا أتى أهله قال‏:‏ بسم الله، اللهم جنبنا الشيطان وجنب الشيطان ما رزقتنا، فقضى بينهما ولد لم يضره

Μπίσμιλλάχ, Αλλάχουμα Τζαννίμπνα ασΣαητάν ουά τζάνιμπ ασΣαητάν μάα ραζάκταναα – Εις το όνομα του Αλλάχ, Ω Αλλάχ κράτα μακριά μας τον σατανά και κράτα τον σατανά μακριά από αυτό που στέλνεις (ευλογία) σε εμάς (παιδιά). Ο Προφήτης صلى الله عليه و سلم είπε ότι με αυτήν την προσευχή, πριν την ερωτική επαφή και σε περίπτωση που οριστεί παιδί για το ζευγάρι μέσα από αυτήν την συνεύρεση, τότε ο σατανάς δεν θα είναι σε θέση να το πειράξει {Μπουχάρι, Ριάντ ας Σαλιχήν, νο.1445}

Η σεξουαλική επαφή πραγματοποιείται με διείσδυση του πέους στην είσοδο του κόλπου της γυναίκας. Ο ανδρας ειναι Ισλαμικά υποχρεωμένος να υγραίνει την γυναίκα και να την ερεθίζει ερωτικά προτού διεισδύσει στο κόλπο της. Επίσης οφείλει να φέρνει την σύζυγο του σε οργασμό και δεν ειναι αρεστό να διακόψει την συνουσία διχως να έχει ολοκληρώσει από μεριά της. Επιτρέπεται οποιαδήποτε σεξουαλική στάση με την προϋπόθεση ότι η ερωτική πράξη γίνεται στο αιδοίο της γυναίκας και όχι στον πρωκτό. Ο Ύψιστος λέει:

نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّىٰ شِئْتُمْ

«Οι γυναίκες σας είναι για σας όπως η καλλιεργήσιμη γη. Καλλιεργείστε την (σεξουαλικά) όποτε κι όπως θέλετε (όποια στάση επιθυμείτε)…» {Κοράνι 2:223}

Το εδάφιο αυτό αποκαλύφθηκε διότι υπήρχε η πεποίθηση ανάμεσα σε ορισμένους Εβραίους ότι η ερωτική επαφή, με τον άνδρα να στέκεται πίσω από την γυναίκα, θα προκαλούσε στο παιδί στραβισμό. Κάτι τέτοιο βεβαίως δεν ισχύει με το εδάφιο να επιβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει καμία απαγόρευση για τον άνδρα να προσεγγίζει ερωτικά την σύζυγο του σε όποια στάση επιθυμεί, με την προϋπόθεση η πράξη να γίνεται στο αιδοίο της γυναίκας. Ο Προφήτης صلى الله عليه و سلم τόνισε:

إيتها مقبلة ومدبرة ، إذا كان ذلك في الفرج

«Από πίσω η από μπροστά, με την προϋπόθεση να γίνεται στο κόλπο της γυναίκας» {Ίμπν Άμπι Χάτιμ, ΑντΝτάριμι, αυθεντικό}

Το Κορανικό εδάφιο χρησιμοποιείται επίσης για να τονισθεί και η απαγόρευση του πρωκτικού σεξ και αυτό διότι ο Ύψιστος αποκαλεί την γυναίκα ως «καλλιεργήσιμη γη» επιτηδευμένα έτσι ώστε να δείξει ότι το αιδοίο της είναι μέρος ανάπτυξης και ζωής (γέννας), έτσι όπως σε ένα γόνιμο χωράφι αναπτύσσεται και ζωντανεύει ο σπόρος. Ο Προφήτης صلى الله عليه و سلم είπε: 

مَلْعُونٌ مَنْ أَتَى اِمْرَأَةً فِي دُبُرِهَا

“Καταραμένος ειναι αυτός που προσεγγίζει ερωτικά την γυναίκα του από τον πρωκτό” {Μπουλούγ αλ Μαράμ νο.1013, Άμπου Νταούντ και Αν Νασάι}

Συνιστάται ο σύζυγος, σε περίπτωση που το ζευγάρι θέλει να επαναλάβει την σεξουαλική πράξη, να κάνει γουδού (πλύσιμο για προσευχή) διότι αυτό του δίνει δύναμη και κατά την πράξη ένταση {Μούσλιμ, νο.308}. Η συνήθεια αυτή είναι εθελοντική και όχι υποχρεωτική. Όπως επίσης είναι καλύτερο αντί για γουδού να κάνει γούσλ (ολοκληρωτικό πλύσιμο-μπάνιο) {Άμπου Νταούντ, νο.219}

Το γούσλ είναι το ολοκληρωτικό πλύσιμο του σώματος, το λεγόμενο μπάνιο. Είναι υποχρεωτικό μετά την σεξουαλική επαφή, την έμμηνο ρύση (περίοδο) στην γυναίκα και το μεταγεννητικό αίμα.

Ο Ύψιστος λέει:

وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ 

«Σε περίπτωση που βρίσκεστε σε κατάσταση τζανάμπα (μετά την σεξουαλική επαφή), τότε να πλυθείτε» {Κοράνι 5:6}

Σε ποιες περιπτώσεις πλενόμαστε κάνοντας γούσλ υποχρεωτικά: 1) Όταν υπάρχει εκσπερμάτωση. Είτε από τον άνδρα είτε από την γυναίκα (οργασμός). Είτε στον ξύπνιο είτε στον ύπνο. Εάν πρόκειται περί ασθένειας και δεν συνοδεύεται με σεξουαλική ευχαρίστηση τότε δεν είναι υποχρεωτικό το γούσλ αλλά συνιστάται. Επίσης, όταν κάποιος κοιμάται  και έχει το λεγόμενο «υγρό όνειρο» (η αλλιώς «ονείρωξη»), δηλαδή οργασμό κατόπιν ενός ερωτικού ονείρου, οφείλει να κάνει γούσλ. Εάν δει σημάδια εκσπερμάτωσης, όταν ξυπνήσει, τότε το γούσλ είναι υποχρεωτικό, εάν όχι τότε δεν είναι.  2) Όταν το πέος του άνδρα εισχωρήσει στο αιδοίο της γυναίκας. Ακόμα και στην περίπτωση που δεν υπάρχει εκσπερμάτωση διότι ο Προφήτης صلى الله عليه و سلم είπε: «όταν τα γενετικά όργανα συναντηθούν και αγγίξουν το ένα με το άλλο τότε το γούσλ είναι υποχρεωτικό» {Μούσλιμ, 783}. Το μπάνιο σε αυτήν την περίπτωση είναι υποχρεωτικό και για τους δυο (άνδρας – γυναίκα). 3) Όταν ο μη Μουσουλμάνος ασπάζεται το Ισλάμ. Ο Προφήτης صلى الله عليه و سلم συμβούλεψε ορισμένα άτομα που ασπάστηκαν το Ισλάμ να κάνουν γούσλ (Άμπου Νταούντ 355, ατ Τιρμιδί 604, Αν Νασάι 188). Παρολαυτα όμως η πιο σωστή νομολογική θέση είναι ότι δεν είναι υποχρεωτικό διότι ο Προφήτης δεν το διέταξε σε όλους παρά μόνο σε ορισμένους. 4) Όταν πεθάνει κάποιος. Το σώμα του νεκρού πρέπει να πλυθεί (Μπουχάρι 1265), εκτός από τους μάρτυρες. 5) Έμμηνος ρύση και μεταγεννητικό αίμα. Αφού ολοκληρώνεται η περίοδος της γυναίκας η σταματήσει το αίμα μετά την γέννα, οφείλει η Μουσουλμάνα, σε αυτές τις δυο περιπτώσεις, να κάνει γούσλ (κάθε φορά) {Μπουχάρι 228} – {Κοράνι 2:222}

Δεν επιτρέπεται στον Μουσουλμάνο να συνευρεθεί ερωτικά με την σύζυγο του κατά την διάρκεια της περιόδου. Ο Ύψιστος λέει:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ ۖ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرْنَ

«Σε ρωτάνε για την περίοδο των γυναικών. Απάντησε: Είναι βλαβερή. Γι’ αυτό μείνετε μακριά (σεξουαλικά) από τις γυναίκες σας που έχουν την περίοδο τους και μην τις πλησιάσετε (σεξουαλικά) μέχρις ότου γίνουν καθαρές (τερματισμός περιόδου και μετά απο γούσλ)» {Κοράνι 2:222}

Ο άνδρας διατάζεται από τον Ύψιστο να απέχει μόνο σεξουαλικά από την γυναίκα κατά την έμμηνο ρύση και όχι ολοκληρωτικά όσον αφορά την καθημερινότητα. Στη προφητική διδασκαλία και παράδοση (Σούννα) τονίζεται ότι ο άνδρας δεν πρέπει να απομακρύνεται από την γυναίκα κατά την περίοδο της. Ο Προφήτης έτρωγε με την γυναίκα του, κοιμόταν μαζί της (όχι σεξουαλικά), την αγκάλιαζε, διάβαζε το Κοράνι στην αγκαλιά της, όλα αυτά κατά την διάρκεια της περιόδου {Ταφσίρ Ιμπν Καθίρ, τόμος 1, σελ. 616 – και Μούσλιμ 1/245}

Σε περίπτωση που υπάρχει σεξουαλική επαφή κατά την διάρκεια της περιόδου, τότε ορίζεται χρηματική ποινή που πρέπει να δοθεί σε μορφή ελεημοσύνης στον φτωχό (Σέηχ αλ Αλμπάνι, Άνταμπ αζΖαφαάφ, 122). Παρολαυτά το ζευγάρι μπορεί να ικανοποιηθεί ερωτικά με άλλους επιτρεπτούς τρόπους.

Η διακεκομμένη συνουσία (αζλ) επιτρέπεται (Μούσλιμ, νο.1440) αλλά δεν συνιστάται και αυτό διότι υπάρχει φόβος να εμποδιστεί ο οργασμός της γυναίκας, όπως επίσης να εμποδίζεται η απόκτηση παιδιών. Η διακεκομμένη συνουσία, όπως επίσης κάθε μορφή προφύλαξης θα πρέπει να γίνεται με την συγκατάθεση της συζύγου, διότι η απόκτηση παιδιών όπως και ο οργασμός κατά την σεξουαλική επαφή είναι από τα βασικά δικαιώματα της γυναίκας στον γάμο.  

Το ζευγάρι και ιδιαίτερα ο άνδρας οφείλει να προστατεύει την τιμή και την αξιοπρέπεια της γυναίκας και να μην αποκαλύπτει τα μυστικά της κρεβατοκάμαρας του. Ο Προφήτης صلى الله عليه و سلم προειδοποίησε:

إن من شر الناس عند الله منزلة يوم القيامة الرجل يفضي إلى المرأة وتفضي إليه ثم ينشر سرها

«Ένας από τους χειρότερους ανθρώπους για τον Αλλάχ την Ημέρα της Κρίσης, θα είναι αυτός που συνευρίσκεται με την γυναίκα του και έπειτα δημοσιοποιεί τα (ερωτικά) μυστικά της» {Ριάντ ους Σαλιχήν, νο.684}

Καταγράψαμε ορισμένους βασικούς κανονισμούς που αφορούν το σεξ για το ζευγάρι. Στη σύγχρονη εποχή που ζούμε είναι σίγουρο ότι προκύπτουν πολλά και διάφορα ερωτήματα γύρω από την σεξουαλική επαφή, ερωτήματα που δεν αφορούν απαραίτητα το σεξ σαν πράξη αλλά καταστάσεις που συνδέονται με αυτό. Όλα αυτά και άλλα παρόμοια περί σεξ θα τα βλέπουμε εις το εξής αναλυτικά και λεπτομερειακά στο συνδρομητικό περιεχόμενο της ιστοσελίδας. Το παρόν άρθρο αποτελεί απλά μια εισαγωγή. Στις επόμενες παρουσιάσεις περί σεξουαλικής αγωγής θα παρουσιάσουμε τις θέσεις των παραδοσιακών Μουσουλμάνων λογίων για συγκεκριμένα καθημερινά θέματα που αφορούν την ερωτική επαφή και το ζευγάρι. 

Άχμαντ Μ.Ελντίν
Διπλωματούχος Ισλαμικής Θεολογίας
Ιμάμης στο Τζαμί «Σάλαφ ους Σάλιχ» (Αρ Ραχμάν)
IslamForGreeks.org – AhmadEldin.blog


Categories: Μουσουλμάνοι

Tags: , , , , , , ,

Discover more from Το Ορθόδοξο Ισλάμ με Ορθόδοξη Κατανόηση

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading