Η πλάνη της θεολογικής ρητορικής (Ίλμ ουλ Καλαάμ)

Άχμαντ Ελντίν

بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد

Στο Ισλάμ με τον όρο «θεολογική ρητορική» (Ίλμ ουλ Καλαάμ) εννοούμε την αρχή αυτή που θέλει να υποβιβάζει την αποκάλυψη και να εξυψώνει την ανθρώπινη λογική σε θέματα πίστης και δογματικής. Επίσης, είναι προσπάθεια εύρεσης απαντήσεων σε θέματα θεολογίας, πίστεως και δόγματος μέσα από την ανθρώπινη κατανόηση. Το  Ίλμ ουλ Καλάμ, επιπλέον, συμπεριλαμβάνει την ρητορική αυτή που δεν στηρίζεται στον λόγο του Υψίστου και στην παράδοση του Αποστόλου (Σούννα). [1]

Το Ιλμ ουλ Καλαάμ είναι πλάνη και αίρεση και δεν σχετίζεται με την Ισλαμική ορθόδοξη μεθοδολογία. Οι τέσσερεις μεγάλοι λόγιοι (Σάφιη, Άχμαντ, Άμπου Χανίφα, Μαάλικ) καταδίκασαν την αιρετική μεθοδολογία του Ιλμ ουλ Καλαάμ ως ανούσια που δεν προσφέρει τίποτα στον πιστό παρά μόνο χάσιμο χρόνου. [2]

Οι πηγές της θεολογίας, της πίστης και του δόγματος (ακίντα) δεν μπορούν να απορρέουν από ανθρώπινες εμπειρίες, φιλοσοφίες και ανθρώπινες γνώμες μέσω λογικής επιχειρηματολογίας. Οι πηγές είναι οι αποκάλυψη του Υψίστου και η μεθοδολογία που αποκαλύπτεται στον Προφήτη Του.

Η θεολογία στο Ισλάμ είναι ανώτερη από την φιλοσοφία. Διότι η πρώτη είναι συγκεκριμένη από μια και μόνο αλάνθαστη πηγή, τον Δημιουργό, ενώ η δεύτερη είναι καθαρό προϊόν της ανθρώπινης σκέψης, συνεπώς μπορεί να πέσει σε σφάλματα. Για να βρούμε την ολοκληρωτική αλήθεια για τους εαυτούς μας οφείλουμε να στραφούμε στην αποκάλυψη και όχι στην ανθρώπινη σκέψη που είναι επιρρεπής στο λάθος και στην παρερμηνεία. Όταν ο άνθρωπος δεν είναι σε θέση να αναλύσει τον ίδιο του τον φυσικό εαυτό (εγκέφαλο/σκέψη) πως μπορεί να απαντήσει ανώτερες υπαρξιακές ερωτήσεις;

Όπως είπε πολύ σωστά και ο Ιμάμης ας Σαμ’άανη:

«Οι οπαδοί της Σούννα (της προφητικής παράδοσης) λένε ότι τα θεμέλια της πίστης/θρησκείας βρίσκονται στην προσκόλληση και στο να ακολουθείς (ιττιμπαά’) την αποκάλυψη όταν την ίδια ώρα ο νούς (λογικοποίηση) είναι υποταγμένος. Εάν τα θεμέλια της πίστης/θρησκείας αφηνόντουσαν στον νου να τα λογικοποιήσει τότε η δημιουργία δεν θα είχε ανάγκη την αποκάλυψη του Υψίστου η τους Προφήτες. Οι διατάξεις δεν θα είχαν κανένα απολύτως νόημα και ο καθένας θα έλεγε ότι ήθελε όπως και θα έκρινε ανάλογα με την επιθυμία του» [3]

وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد

————————————————————–

Υποσημειώσεις:

[1] Φατάουα του Ίμπν Μπαάζ, τόμος 24, σελ.81

[2] Ιττικάντ αλ Αήμματιλ Άρμπα’α, Δρ. Μουχάμαντ  αλ Χουμαης, σελ. 22, 35, 61, 71

[3] Αλ Χούτζα, -85/α-

Ετικέτες: , , , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Αρέσει σε %d bloggers: